Grundnivå
9 hp från DA339A Objektorienterad programmering
2,5 hp från DA215A Datateknik
CTDVA Datavetenskap
G1F / Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Kursen ingår i huvudområdet datavetenskap på nivå 1-30 hp och ingår i examensfordringarna för högskoleingenjörsexamen i Datateknik
Projekt handlar om att under en begränsad tid finna lösningar, utveckla digitala produkter, artefakter eller tjänster för ett specifikt syfte. Kursen är en bred introduktion till projektarbete och systemutveckling med avstamp ifrån datavetenskapliga synsätt och principer inom programvaruteknik. Inom ramen för kursen genomförs ett projekt. Integrerat i projektet behandlas grundläggande metoder för arbetsprocessen.
Kursen består av två delmoment:
Teori: Genom föreläsningar introduceras grundläggande systemutveckling med avseende på utvecklingsprocessen och processtöd. Projektarbete introduceras som ämne med avseende på arbetsmetodik och vanliga styrverktyg för projekt. Teorin förankras praktiskt genom att delar av denna tillämpas i projektarbetet.
Projektarbete: Ett datavetenskapligt projekt som tillämpar flera moment i utvecklingsprocessen, tex förstudie, kravinsamling, konstruktion, verifiering och validering, dokumentation samt projektadministration (tex projektpresentation, tidrapportering och uppföljning).
**Kunskap och förståelse
**För godkänd kurs ska studenten kunna visa kunskap och förståelse om:
- betydelsen av strukturerade arbetssätt för systemutveckling
- olika processmodeller och utvecklingsmetoder som används för att stödja strukturerade arbetssätt under systemets livslängd
- modeller, metoder och standarder som används vid utveckling av system
- teorier, modeller, metoder och begrepp med relevans för projektledningsområdet
- projekts funktion i en organisation och relationen mellan projekt och omgivande aktörer och intressenter
- grupprocessens betydelse i projektsammanhang
**Färdighet och förmåga
**För godkänd kurs ska studenten kunna visa färdigheter och förmåga att:
- analysera processer, modeller eller metoder med utgångspunkt från ett teoretiskt resonemang och med hänsyn till ett praktiskt genomförande
- kunna planera, genomföra och rapportera en process för ett projekt där processen omfattar kravinsamling och kravhantering, design och modellering samt verifiering och validering
- tillämpa teorier, modeller, metoder och begrepp i praktiskt projektarbete och vid analys av ett projekt
- kunna använda digitala verktyg för att stödja projektarbete och systemutveckling
- hantera samspelet mellan individer i projektarbete
**Värderingsförmåga och förhållningssätt
**För godkänd kurs ska studenten kunna visa värderingsförmåga och ett förhållningssätt att:
- kritiskt tillämpa sina kunskaper i systemutveckling med avseende på affärsmässiga, organisatoriska, teknologiska och användarperspektiv
- reflektera kring betydelsen av samarbete och ledarskap i en projektgrupp
Teori-del: Föreläsningar och seminarier.
Projektdel: Projektarbete, handledning, projektpresentationer*.*
Teoretiska delar examineras genom tentamina och genom inlämningsuppgifter kopplade till projektarbete och projektartefakter.
Praktiska kursmoment kopplade till projekt examineras genom skriftliga rapporter och projektartefakter samt muntliga redovisningar i grupp.
Inlämningsuppgifter, rapporter och projektartefakter genomförs i grupp eller enskilt beroende på uppgiftens utformning och aktuellt projekt.
Individuella projektrapporter används för att redovisa den personliga reflektionen och lärandet under projektarbetet.
Krav för godkänd:
Godkända tentamina (5 hp, UV), godkända inlämningsuppgifter (2,5 hp, UG) och godkända rapporter och projektartefakter (2,5 hp, UG). För godkänt betyg krävs dessutom aktivt deltagande i projektarbete, seminarier och muntliga redovisningar samt vid projekthandledning (5 hp, UG).
Krav för väl godkänd:
För betyget väl godkänd krävs, utöver krav för godkänd, att i tentamina erhållit betyget väl godkänd.
Rekommenderad litteratur:
- Andersen, Erling S. & Schwencke, Eva (1998). Projektarbete - en vägledning för studenter. Lund: Studentlitteratur
- Sommerville, Ian (2015). Software Engineering, Global Edition, 10:de upplagan, Pearson
Information om ytterligare fördjupningsmaterial i form av artiklar, webbreferenser och kompletterande föreläsningsmateriel ges vid kursstart.
Referenslitteratur:
- Eklund, S. (2010). Arbeta i projekt – individen, gruppen, ledaren, Studentlitteratur
- Pressman, Roger & Maxim, Bruce (2014). Software Engineering: A Practitioner's Approach, 8th Edition, McGraw-Hill
- Tsui F., Karam O., Bernal B. (2013/2014). Essentials of Software Engineering. 3rd Edition, Jones & Bartlett Learning
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs upphört att ges eller genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.