Grundnivå
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: BI202C Biologi och lärande: Människan och hälsa (genomgången)Se även tillträdeskrav i utbildningsplanen.
Inget huvudområde
G1N / Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Kursen ingår i ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9.
Syftet är att studenten ska utveckla kunskap i genetik, genteknik och evolution för att kunna undervisa i biologi i skolår 7-9. Vidare är syftet med kursen att studenten ska utveckla en didaktisk förståelse för betydelsen av representationer i undervisning samt att biologi kan knytas till samhällsfrågor.
Ämnesinnehållet i kursen rör cellkärnan med dess genetiska innehåll och hur syntesen av proteiner sker samt genteknik. Vidare studeras den klassiska mendelska nedärvningsprocessen, epigenetikens nya perspektiv på nedärvning och hur gener kommer till uttryck. Evolutionens mekanismer, dvs hur evolution sker genom bl a naturlig och sexuell selektion, behandlas tillsammans med begreppet fitness och geografisk och sympatrisk artbildning. I detta sammanhang behandlas också vilka underlag som finns för att kunna hävda att evolution är en reell pågående företeelse. Kopplat till evolution är beteende och livsformer som behandlas som anpassningar till tidigare och nuvarande miljöförhållanden. I detta sammanhang behandlas också hur världens organismer systematiseras.
Till kursens didaktiska innehåll hör hur man kan knyta ämnesinnehållet till samhällsfrågor. Avslutningsvis problematiseras representationer i undervisningssammanhang.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- redogöra för cellens genom, celldelningsprocessen och hur gener uttrycks i form av proteiner samt hur genetiskt baserade egenskaper, utifrån mendelsk genetik och epigenetik, ärvs
- redogöra för gentekniska processer och problematisera genteknikens möjligheter utifrån etiska perspektiv
- redogöra för naturvetenskapens förklaringar till livets uppkomst, förklara evolutionsprocessen med naturligt urval som grund samt argumentera för evolutionsprocessen enligt modern naturvetenskaplig teori
- utifrån ett evolutionsbiologiskt perspektiv, diskutera och föreslå förklaringar till organismers beteende och utseende
- redogöra för hur världens organismer grupperas från art till domäner
- kunna föreslå och didaktiskt reflektera över en undervisningssekvens i vilken genetik, genteknik, beteende/utseende och/eller evolution knyts till en samhällsfråga
- genomföra en undersökning inom kursens ämnesområde, presentera den med representationer och problematisera användandet av representationer i naturvetenskaplig undervisning
Kursen genomförs med laborationer, föreläsningar, seminarier, arbete i grupp samt andra aktiviteter i vilka kursinnehållet bearbetas.
I kursen ingår obligatoriska moment. Samtliga seminarier och praktiska moment är obligatoriska.
Prov 1: Salstentamen (Sit in Exam), 11 hp.
I detta prov bedöms lärandemål 1,2,3,4 och 5.
Prov 2: Muntlig och skriftlig examination (Oral and Written Examination), 4 hp.
I detta prov bedöms lärandemål 6 och 7.
För betyget Väl godkänd på hel kurs krävs betyget Väl godkänd på prov 1.
Betygskriterrier delges av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Björklund, Mats (2022). ”Bara en teori.” Om evolutionsbiologi. Fri tanke (264 s).
Ekborg, Margareta; Ideland, Malin; Lindahl, Britt; Malmberg, Claes och Rosberg, Maria (2012). Samhällsfrågor i det naturvetenskapliga klassrummet. Gleerups (180 s).
Rodden Robinson, Tara and Cushman Spock, Lisa (2020). Genetics for dummies. Wiley and Sons (400 s).
Wyatt, Tristram (2017) Animal Behaviour: A Very Short Introduction. OUP Oxford (168 s).
Utöver ovanstående litteratur tillkommer aktuell kompletterande litteratur (ca 200 s).
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om särskilt pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.