Avancerad nivå
Kandidatexamen eller yrkesexamen om minst 180 hp och motsvarande engelska 6.
A1N / Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Kursen ingår i huvudområdet Ledarskap och organisation på avancerad nivå 91-120 hp.
Syftet med kursen är att utveckla kunskap och förståelse om samhällsvetenskaplig forskningsmetodik och metoder i en flervetenskaplig kontext. Kursen syftar till att möjliggöra för fördjupande kunskaper för att designa, genomföra, utvärdera och rapportera forskningsprojekt inom området organisation och ledarskap. Kursen fokuserar också på kritisk reflektion och etiska frågeställningar inom forskning och skapar förutsättningar för kunskap, förståelse och färdigheter om olika kvalitativa och kvantitativa metoder och strategier för forskningsdesign och dataanalys.
Kursen omfattar:
- Identifiering av forskningsfrågor inom ramen för ledarskap, organisation och hållbarhet
- Design, genomförande, utvärdering och rapportering av ett forskningsprojekt i en samhällsvetenskaplig kontext
- Kvalitativa och kvantitativa metoder och strategier för forskningsdesign och dataanalyser inom området ledarskap, organisation och hållbarhet
- Etik i samhällsvetenskaplig forskning
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
1- identifiera, beskriva och skilja mellan olika typer av kvalitativa och kvantitativa metoder och strategier för forskningsdesign och dataanalyser och förklara hur multipla metoder kan användas i samhällsvetenskaplig forskning
2 - diskutera och kritiskt granska olika metodologiska ansatser och forskningsstrategier relaterade till datainsamling, analys och publicering av forskningsresultat
3 - förklara och tillämpa olika kvalitativa och kvantitativa forskningsmetoder för att samla och analysera data
4 - förstå etiska principer, processer och konsekvenser i samhällsvetenskaplig forskning
5 - utifrån en given situation, analysera, identifiera och argumentera för en forskningsfråga inom området organisation och ledarskap
6 - välja och argumentera för relevant forskningsdesign och metod inom ramen för ett givet forskningsproblem
7 - samla in och analysera kvalitativa och kvantitativa data i relation till ett givet forskningsproblem
8 - rapportera en forskningsprocess och dess resultat på ett begripligt, relevant, akademiskt och vetenskapligt sätt
9 - bedöma kvaliteten av forskning inom både akademi och i ett praktiskt sammanhang
10 - reflektera och utveckla tillvägagångssätt gällande insamling och analys av data, detta för att åstadkomma högre kvalitet i forskning
11 - integrera metodologisk och etisk kunskap i designen av en specifikt forskningsprojekt
Kursen består av föreläsningar, workshops, grupparbete, seminarier och presentationer. Undervisningen är strukturerad så att den möjliggör för lärande och kritiskt tänkande. Kursen inkluderar också parvisa kvalitativa och kvantitativa labb-övningar, grupparbete, studentledd undervisning och kritisk utvärdering av publicerad forskning.
Examination sker på följande sätt:
• Skriftlig examination med fokus på kvalitativ och kvantitativ metod (2 hp) (UG) (lärandemål 1, 7 och 10)
• Forskningsseminarium, bedömningen görs både av en skriftlig del som en förberedelse för seminariet samt deltagandet vid seminariet (2 hp) (UG) (lärandemål 2, 3, 5, 9, 10 och 11)
• Individuell skriftlig examination (3,5 hp) (UA) (lärandemål 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 10 och 11)
Helkursbetyg bestäms av den individuella skriftliga examinationen (3,5 hp).
- 6 & Bellamy, C. (senaste upplagan). Principles of Methodology - Research Design in Social Science. Thousand Oaks: Sage Publication.
- Blaikie, N. (senaste upplagan). Analyzing Quantitative Data - From Description to Explanation. Thousand Oaks: Sage Publication.
- Booth, W.C., Colomb G.G. & Williams, J.M. (senaste upplagan). The craft of research. Chicago: University of Chicago Press.
- Cresswell, J. W. & Cresswell, J. D. (senaste upplagan). Research Design, Qualitative,Quantitative, and mixed methods approach, Thousand Oaks: Sage Publications.
- Silverman, D. (senaste upplagan). Interpreting Qualitative Data. (5th Edition). Thousand Oaks: Sage Publication.
- Ytterligare material kan tillkomma som görs tillgängligt elektroniskt
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.