Grundnivå
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: UV216A Didaktik och undervisning i förskola (genomgången)
Inget huvudområde
Kursen ingår i förskollärarexamen. I kursen ingår 7,5 högskolepoäng studier inom utbildningsvetenskaplig kärna.
Syftet med kursen är att studenten ska utveckla sin förståelse för förskolans värdegrund och demokratiska uppdrag.
Inom kursen granskas och diskuteras förskolans värdegrund och demokratiska uppdrag utifrån förskolans styrdokument och barns rättigheter. Med läroplansteoretiska perspektiv behandlas politiska, historiska och samtida idéer om utbildning och demokrati. Arbetet för en jämlik och hållbar förskola problematiseras ur ett intersektionellt perspektiv. Studenten genomför under kursen praktiknära studier av konkreta situationer där värdegrund, villkor och förskollärarens ansvar omsätts i förskolans verksamhet. Studentens egna erfarenheter från förskolans praktik används som utgångspunkt för att bearbeta kursens centrala innehåll.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- Kritiskt granska förskolans värdegrund och demokratiska uppdrag ur ett etiskt och intersektionellt perspektiv.
- Problematisera spänningsfält mellan samhälle, styrdokument och förskolans utbildningspraktik.
- Diskutera hur ett läroplansteoretiskt förhållningssätt kan förstås som del av förskollärares värdegrundsarbete.
Kursen är huvudsakligen distansbaserad. Föreläsningar och seminarier sker digitalt. Kursens genomförande bygger på att studenterna deltar i ett gemensamt skapande och kunskapsbyggande med kurskamrater och lärare genom att exempelvis delta i nätbaserade diskussioner och muntliga presentationer.
Prov 1: Muntlig presentation (Oral Exam) 2,5 hp. I detta prov examineras lärandemål 1.
Prov 2: Skriftlig examination (Written Exam) 5 hp. I detta prov examineras lärandemål 2 och 3.
För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För betyget Väl godkänd på hel kurs krävs betyget Väl godkänd på prov 2.
Alinia, Minoo & Berggren, Kalle (2023). Intersektionalitet. Stockholm: Liber (128 s)
Dahlstedt, Magnus & Olson, Maria (2019). Utbildning, demokrati, medborgarskap. 2. Uppl. Malmö: Gleerups, s. 11–26 (15 s)
Edling, Silvia (2021). Läroplansteori för lärare: en introduktion. Lund: Studentlitteratur (144 s)
Hägglund, Solveig, Löfdahl Hultman, Annica & Thelander, Nina (2022). Förskolans demokratifostran. I ett föränderligt samhälle. 2. Uppl. Malmö: Gleerups (90 s)
Reimers, Eva, Bengtsson, Jenny & Hellman, Anette (red.) (2021). Normer i förskolan. Malmö: Gleerups (152 s)
Taefi, Nura (2009). The Synthesis of Age and Gender: Intersectionality, International Human Rights Law and the Marginalisation of the Girl-Child. The International Journal of Children’s Rights 17(3), pp 345-376 (31 s) (tillgänglig på internet)
Styrdokument, ytterligare litteratur och andra läromedel kan tillkomma vid kursstart.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.