Grundnivå
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: VU221C Verksamhetsförlagd utbildning I (godkänd)Eller motsvarande.Se även tillträdeskrav i utbildningsplanen.
Inget huvudområde
G1F / Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Kursen ingår i ämneslärarexamen.
Kursen syftar till att studenten ska utveckla kunskaper, förmågor och förhållningssätt som avser hela läraruppdraget genom deltagande i verksamheten på vfu-skola inom relevant inriktning och ämne. Vidare syftar kursen till att studenten ska utveckla sin förmåga att reflektera över vetenskap och beprövad erfarenhet, det vill säga över hur teorier och forskningsresultat samt egna och andras erfarenheter kan bidra till att utveckla den egna undervisningen och skolans verksamhet.
I kursen genomför studenten verksamhetsförlagd utbildning med handledning. Kursen behandlar skolans och lärarens uppdrag och verksamhet i praktiken. Det betyder att ledarskap, kommunikation, sociala relationer och skolans värdegrund är centrala.
Studenten deltar i skolans arbete utifrån de villkor som råder på vfu-skolan. Studenten tar initiativ till och medverkar i samtal med handledare och annan personal. Studenten deltar i observation av undervisning, kollegiala samtal och olika former av möten samt tar del av skolans utvecklingsarbete.
I denna kurs förväntas studenten vidareutveckla sitt pedagogiska ledarskap samt fördjupa sina kunskaper om skolans verksamhet, värdegrund och uppdrag. Med stöd av handledare ska studenten planera, leda, genomföra och utvärdera undervisning med beaktande av elevers behov, intressen och förmågor. Vidare ska studenten observera, dokumentera, analysera och bedöma elevers lärande och utveckling samt kunna kommunicera denna. Studenten ska använda ämneskunskap och ämnesdidaktisk kunskap samt teoretiska och etiska perspektiv hämtade från de högskoleförlagda kurserna.
Vid vfu-lärarens besök genomförs undervisning och ett flerpartssamtal i vilket studenten reflekterar över den genomförda undervisningen tillsammans med handledaren och vfu-läraren. En avstämning görs av studentens möjlighet att nå kursens övriga lärandemål.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- planera, leda, genomföra och utvärdera undervisning med beaktande av elevers behov, intressen och förmågor relaterad till skolans styrdokument, ämneskunskap och ämnesdidaktisk kunskap samt reflektera över i detta sammanhang gjorda erfarenheter
- observera, dokumentera, analysera, bedöma och ge respons på elevers lärande och utveckling i relation till vetenskap och beprövad erfarenhet samt kunna kommunicera sin bedömningspraktik
- verka i enlighet med skolans värdegrund och uppdrag i kommunikation och samspel med elever och vuxna, samt själv och tillsammans med andra reflektera över gjorda erfarenheter i relation till skolans styrdokument och lagstiftning
- reflektera över det egna läraruppdraget och lärares yrkesetik och verka för skolans demokratiska uppdrag med relevanta kopplingar till vetenskap och beprövad erfarenhet samt identifiera och motivera behovet av ytterligare kunskap.
Vfu genomförs på heltid med krav på obligatorisk närvaro.
Kursens genomförande bygger på att studenten deltar i enskilt och gemensamt kunskapsbyggande med handledare, vfu-lärare, kurskamrater och skolans personal. Studenten bidrar aktivt med erfarenheter, reflektioner och perspektiv. Studenten tar aktiv del i skolans löpande arbete med bland annat planering, undervisning, bedömning, betygsättning, utvecklingssamtal, utvärdering, arbetslagsträffar, fortbildningsdagar och samverkan med vårdnadshavare samt andra möten. I kursen ingår att studenten kontinuerligt genomför undervisning som handledaren observerar.
Studenten reflekterar kontinuerligt över sin professionsutveckling, självständigt och tillsammans med handledare och vfu-lärare och dokumenterar denna löpande.
Vfu-läraren gör bedömningen baserat på genomförd verksamhetsförlagd utbildning, samt kursens examinationsuppgifter. Handledarens vfu-rapport tas i beaktande för lärandemål 1, 2 och 3.
Examinationen består av:
- Lärandemål 1 examineras genom studentens skriftliga undervisningsplanering, studentens undervisning observerad av vfu-läraren samt studentens muntliga reflektion i ett flerpartssamtal.
- Lärandemål 2 examineras genom studentens skriftliga undervisningsplanering, studentens muntliga reflektion i ett flerpartssamtal samt studentens muntliga presentation och reflektion vid det avslutande seminariet.
- Lärandemål 3 examineras genom studentens undervisning observerad av vfu-läraren, studentens muntliga presentation och reflektion vid det avslutande seminariet.
- Lärandemål 4 examineras genom studentens skriftliga reflektion i ett paper.
God språkbehandling, disposition och presentationsförmåga krävs vid muntliga presentationer. Skriftliga texter kräver god språkbehandling, tydlig disposition och konsekvent referenshantering.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Studenten ska använda adekvat litteratur från tidigare högskoleförlagda kurser för att motivera ämneskunskaper, ämnesdidaktiska val samt teoretiska och etiska perspektiv.
Studenter som deltar i eller har avslutat en kurs ges en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av universitet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
.
Studenten ska vara beredd att uppvisa ett giltigt registerutdrag från polisens belastningsregister för rektor.
Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students verksamhetsförlagda utbildning, om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att barns/elevers säkerhet och integritet eller förtroendet för verksamheten riskeras. När verksamhetsförlagd utbildning avbryts på detta sätt innebär det att studenten erhåller betyget underkänd på aktuell kurs. Studenten ska ges personlig vägledning i form av ett dokumenterat samtal om sin studiesituation.
Student som påbörjat men avbryter eller inte fullföljer vfu-kurs erhåller betyget underkänd. Student som varit frånvarande på grund av sjukdom eller för vård av sjukt barn upp till 25% av kurstiden ska komplettera frånvaro. Vid längre frånvaro sätts betyget underkänd.
Studenten äger endast rätt till ett omtentamenstillfälle.
För vikariat krävs ett anställningsförfarande. Vikariat betraktas inte som studietid.