Grundnivå
För tillträde till kursen krävs godkänt betyg på DP111A introduktion till polisiärt arbete. Vid underkänt prov och i de fall omprov eller resultat från prov tidsmässigt ligger inom ramen för nästa kurs, kan studenten flyttas upp i väntan på förnyat prov och resultat. Underkänns studenten avbryts studierna på den nya terminen.
HSPOL Polisiärt arbete
G1F / Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Kursen ges på termin 3–5 på Polisprogrammet, deltidspolisutbildningen.
Kursen ger studenten grundläggande kunskaper i polisiära tjänstefärdigheter med fokus på ingripandeverksamhet och de krav som i samband med detta ställs på den polisiära föraruppgiften, sambandstjänst, konflikthantering, taktiska förhållningssätt samt professionsutveckling. Studenten tränar på de olika färdigheterna var för sig och i integrerad form, i varierade situationer. Viss akutsjukvård ingår som en del av kursen, liksom tester av den fysiska hälsan. De juridiska förutsättningarna för polisens arbete diskuteras löpande och beslutsfattande utifrån olika perspektiv är en integrerad del av kursen, liksom den professionella utvecklingen med fokus på hantering av de dilemman polisen ställs inför. Inom ramen för kursen genomför studenten fältstudier och löpande genomförs temaöverskridande moment i vilka studenten ställs inför olika situationer och ska agera självständigt för att lösa olika problem. Studenten får här reflektera kring och tillämpa metoder i olika polisiära situationer. I dessa praktiska moment övas studenten i att på ett rättssäkert sätt tillämpa taktik, juridik, maktanalys och etik samt att dokumentera rättssäkert.
Kursen består av fyra delkurser.
Delkurs 1. Polisiär konflikthantering, 12hp
Delkursens innehåll
Under delkursen förvärvar studenten grundläggande kunskaper i polisiär konflikthantering och de olika metoder och strategier som polisen använder sig av vid ingripande i situationer med olika förutsättningar. Här ingår fysiska tekniker och metoder, hantering av olika våldshjälpmedel och vapenhantering, taktiska förhållningssätt och mental förberedelse samt akut omhändertagande. Som en del i detta tränar studenten även sin fysiska förmåga.
Delkurs 2. Polistaktisk bilkörning, 3hp
Delkursens innehåll
Delkursen introducerar studenten till polistaktisk bilkörning med målet att studenten ska uppnå grundläggande fordonskunskap och förarkompetens för att hantera den polisiära föraruppgiften under tjänsteutövning på ett säkert, föredömligt och effektivt sätt med fokus på lågfartsmanövrering. Särskild vikt läggs vid polisbilsförarens förhållningssätt, omdöme och förståelse för hur människor agerar i trafiken och de faktorer som påverkar både den egna och medtrafikanters körförmåga. Här diskuteras aktuell forskning om bland annat attityder och kultur, riskmedvetenhet, stress, trötthet och drogpåverkan.
Delkurs 3. Sambandstjänst, 3,5hp
Delkursens innehåll
Delkursen introducerar studenten till polisens användande av sambandstjänst samt hand- och fordonsterminaler. Inledningsvis fokuseras på hur kommunikationsnätet är uppbyggt i Sverige och grunderna för kommunikation och taktiskt samband. I detta ingår korrekta trafikuttryck, det nationella och det internationella bokstaveringsalfabetet, hand- och fordonsterminalens funktioner, manöverpanelen POLMANs funktioner, anrop mot Regionledningscentralen (RLC) och individsamtal.
Särskilt tränar studenten på att använda sig av terminalernas tekniska funktioner. Radio och taktiskt samband övas också i moment tillsammans med övriga färdighetsämnen.
Studenten fördjupar sig även i det sambandstaktiska förhållningssätt som tillämpas vid polisiära händelser som ställer särskilda krav på taktiskt samband. I delkursen varvas teori med praktik och studenten tränar på att använda terminalerna och sambandstjänst i praktiska övningar integrerat med andra färdighetsmoment.
Delkurs 4. Professionsutveckling, 5,5hp
Delkursens innehåll
Inom delkursen diskuterar studenten polisprofessionen i förhållande till studentens egen utveckling och bilder av yrket. Centralt är diskussion kring olika etiska dilemman som polisen ställs inför i sin yrkesutövning, särskilt i relation till makt och maktutövning. Delkursen samlar även moment som belyser olika komplexa situationer i det polisiära arbetet och som ställer särskilda krav på reflektion, bemötande och självkännedom. Studenten tränar på att hantera svåra samtal som att lämna dödsbud och på att samverka med olika aktörer och grupper. Samverkansmomentet genomförs tillsammans med studenter från andra utbildningar och andra professioner. Inom delkursen genomförs temaöverskridande övningar som sammanfattar olika delar av polisutbildningen och där studenten tillämpar olika färdigheter och reflekterar över sitt agerande ur olika perspektiv.
Delkurs 1. Polisiär konflikthantering, 12hp
Delkursens lärandemål
Efter genomgången delkurs ska studenten kunna
- beskriva och tillämpa grundläggande principer för ingripande och självförsvar samt redogöra för skador som kan uppstå i samband med ingripanden,
- uppvisa korrekt användning av olika våldshjälpmedel som pepparspray, batong, elchockvapen och handfängsel enligt gällande regelverk och genomföra ingripanden i patrull,
- tillämpa fysiska tekniker och metoder i varierade dynamiska situationer utifrån både laga befogenhet och nödvärn,
- tillämpa de säkerhetsregler som gäller vid säker vapenhantering,
- motivera och dokumentera sitt agerande utifrån juridiska, taktiska och etiska perspektiv,
- tillämpa grundläggande skjuttekniker genom att uppvisa tillräcklig kompetens för att bära och använda tjänstepistol enligt gällande regelverk,
- redogöra för de teoretiska grunderna för, och uppvisa grundprinciperna för taktiska metoder,
- tillämpa och anpassa de teoretiska grunderna för olika taktiska val och metoder,
- tillämpa grundprinciperna vid dynamiska situationer, fordonsstopp och lokaliseringssök med såväl normal som förhöjd hotbild,
- redogöra för och diskutera taktiska metoder vid arbete med folkmassa, dess teoretiska grunder samt relevant juridik,
- hantera akuta situationer utifrån S-CABCDE och genomföra HLR för insatspersonal samt barn-HLR, och
- uppvisa en för polisyrket adekvat fysisk förmåga.
Delkurs 2. Polistaktisk bilkörning, 3hp
Delkursens lärandemål
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna
- diskutera de olika faktorer som påverkar människan i trafiken och den polisiära föraren med utgångspunkt i aktuell forskning och relatera dessa till den egna förarrollen,
- redogöra för relevant lagstiftning, trafikregler, och andra relevanta styrdokument samt förklara olika angelägenhetsgrader,
- redogöra för och tillämpa grundläggande fordonskunskap samt hantera polisfordonets reglage och utrustning med flyt och precision,
- genomföra lågfartsmanövrering med polisfordon i verklighetstrogna miljöer med flyt och precision, och
- genomföra bilkörning med polisfordon i tätort säkert, föredömligt och med viss effektivitet.
Delkurs 3. Sambandstjänst, 3,5hp
Delkursens lärandemål
Efter genomgången delkurs ska studenten kunna
- redogöra för säkerhetskrav, kommunikationsnätets uppbyggnad och diskutera betydelsen av väl fungerande taktiskt samband inom och mellan myndigheter som samverkar vid olika händelser, både lokalt och regionöverskridande,
- redogöra för hand- och fordonsterminalens samt Polmans grundfunktioner och kunna tillämpa dessa funktioner korrekt vid praktiskt arbete,
- redogöra för och tillämpa de sambandstaktiska färdigheter som krävs vid olika typer av polisiära händelser som ställer särskilda krav på det taktiska sambandet, och
- reflektera över uttrycksformer vid kommunikation i relation till maktanalys.
Delkurs 4. Professionsutveckling, 5,5hp
Delkursens lärandemål
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna
- diskutera grupp- och socialiseringsprocesser och reflektera över dessa i relation till den polisiära professionen och den egna bilden av yrket,
- reflektera över den egna uppfattningen av polisyrket i relation till maktanalys utifrån självupplevda händelser under utbildningen och under fältstudier,
- reflektera över polisyrket, i relation till maktanalys och dess betydelse för utövandet av polisiärt arbete,
- reflektera över de dilemman och utmanande situationer som polisen ställs inför i sin yrkesutövning, och
- identifiera vilka dokument som ska uppföras i en viss situation samt genomföra en rättssäker avrapportering i polismyndighetens polisiära datasystem.
Delkurs 1. Polisiär konflikthantering, 12hp
Delkursens arbetsformer
Delkursens arbetsformer består huvudsakligen av praktiska övningar i fysiska tekniker och metoder, vapenhantering, taktiska metoder, akutsjukvård och fysisk hälsa som föregås av teoretiska förberedelser och efterföljande reflektion och dokumentation. För att uppnå lärandemål 1–3 tränar studenten på olika fysiska tekniker och metoder och att hantera olika våldshjälpmedel. För att uppnå lärandemål 4–6 tränar studenten på säker vapenhantering och grundläggande skjuttekniker samt beslutsfattande på skjutbana och i simulator. För att uppnå lärandemål 7–10 diskuteras grundläggande taktiska förhållningssätt och metoder i föreläsningsform och studenten tränar på att tillämpa olika polisiära metoder i varierade miljöer, exempelvis praktisk övning i arbete med folkmassa, stopp av fordon och sökmetoder. För att uppnå lärandemål 11 och 12 tränar studenten på att genomföra HLR samt utvecklar sin fysiska förmåga.
Övning med fokus på taktiker och metoder för arbete med folksamling är obligatorisk.
Delkurs 2. Polistaktisk bilkörning, 3hp
Delkursens arbetsformer
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar och seminarier och främst i form av praktiska övningar i polisbil och i körsimulator. För att uppnå lärandemål 1–2 diskuteras innehållet i föreläsningsform och studenten förbereder sig inför och deltar i seminarier där förarrollen och aktuella styrdokument diskuteras. För att uppnå lärandemål 3–5 deltar studenten i praktiska övningar med fokus på grundläggande fordonskunskap som exempelvis kontroll av fordon och bilkörning i olika miljöer samt i körsimulator.
Delkurs 3. Sambandstjänst, 3,5hp
Delkursens arbetsformer
Arbetsformerna består av föreläsningar och praktiska övningar. För att uppnå lärandemål 1-4 diskuteras innehållet i föreläsningsform och studenten deltar i praktiska övningar där studenten tränar på att använda samband i olika polisiära situationer. För att uppnå lärandemål 4 deltar studenten även i reflektionsövning med fokus på uttrycksformer.
Delkurs 4. Professionsutveckling, 5,5hp
Delkursens arbetsformer
Arbetsformerna består av seminarier, workshops, fältstudier och praktiska övningar. För att uppnå samtliga lärandemål diskuteras den polisiära professionen i relation till olika maktdimensioner. Därutöver sker handledning i grupp med syftet att stödja en långsiktig och hållbar yrkesutveckling genom att studenten får diskutera perspektiv kring polisyrkets möjligheter och utmaningar. I delkursen tränar studenten särskilt på att reflektera för att kunna utveckla den egna yrkeskompetensen utifrån egna erfarenheter och utveckla förståelse för det egna agerandet. För att uppnå lärandemål 1 diskuteras innehållet i seminarieform. För att uppnå lärandemål 2 deltar studenten även i fältstudier. För att uppnå lärandemål 4 och 5 deltar studenten i temaöverskridande övningar där studenten agerar i olika situationer och reflekterar utifrån olika perspektiv. Studenten får här reflektera kring och tillämpa metoder i olika polisiära situationer. I dessa praktiska moment övas studenten i att på ett rättssäkert sätt tillämpa taktik, juridik, maktanalys och etik samt att dokumentera rättssäkert. För att uppnå lärandemål 4 deltar studenten även i övningar med fokus på att lämna dödsbud och samverkan. För att uppnå lärandemål 5 tränar studenten på att dokumentera i polisiära system.
Momenten med fokus på att lämna dödsbud och på samverkan är obligatoriska.
Delkurs 1. Polisiär konflikthantering, 12hp
Delkursensbedömningsformer****
Lärandemål 1–3 fokuserar på fysiska tekniker och metoder som tillämpas vid självförsvar och olika ingripanden. Lärandemål 1 examineras i form av individuella praktiska prov där fokus i bedömningen är studentens förmåga att utföra grundtekniker för självförsvar och ingripandetekniker (1hp). Lärandemål 2 examineras genom individuella praktiska prov där fokus i bedömningen är studentens förmåga att agera med olika våldshjälpmedel i varierade situationer (1hp). Lärandemål 3 examineras genom enskilda praktiska prov där fokus i bedömningen är studentens förmåga att agera i nödvärn och enligt laga befogenhet samt förmåga att därefter redogöra för och diskutera genomförda och efterföljande åtgärder (1hp).
Lärandemål 4–6 fokuserar på polisens vapenanvändning. Lärandemål 4 examineras genom ett individuellt praktiskt prov där fokus i bedömningen är studentens förmåga att uppvisa säker vapenhantering (1hp). Lärandemål 5 examineras individuellt där fokus i bedömningen är studentens förmåga att göra relevanta bedömningar i en situation utifrån juridiska, taktiska och etiska perspektiv och på studentens förmåga att kunna diskutera agerandet muntligt och avrapportera händelsen skriftligt (1hp). Lärandemål 6 examineras genom ett individuellt praktiskt prov där fokus i bedömningen är studentens förmåga att uppvisa tillräcklig kompetens för att bära tjänstepistol (1hp). För att genomföra examinationen av lärandemål 6 krävs att studenten genomfört examination av säker vapenhantering (lärandemål 4) med godkänt resultat.
Lärandemål 7–10 fokuserar på polisens taktiska förhållningssätt. Lärandemål 7 examineras genom individuellt praktiskt prov där fokus i bedömningen är studentens förmåga att redogöra för den grundläggande taktiska förklaringsmodellen i enklare situationer (1hp). Lärandemål 8 examineras genom enskilt praktiska prov där studenten ska tillämpa kunskap om grundläggande principer för fordonsstopp och lokaliseringssök (1hp). Lärandemål 9 examineras genom enskilt praktiskt prov där fokus i bedömningen är studentens förmåga att tillämpa och anpassa polisens taktiska metoder i olika dynamiska situationer (1hp).
Lärandemål 10 examineras genom deltagande i seminarium med tillhörande individuell skriftlig uppgift (1hp). Fokus i bedömningen är studentens förmåga att redogöra för korrekt lagstöd samt reflektera över metoder och tekniker vid arbete med folksamling och den värdekonflikt som kan uppstå mellan uppdragen att värna demokratiska rättigheter, upprätthålla ordning och att lagföra.
Lärandemål 11 examineras genom enskilt praktiska prov (1hp). Fokus vid bedömningen är studentens förmåga att hantera livshotande tillstånd utifrån S-CABCDE och att genomföra HLR för insatspersonal samt barn-HLR.
Lärandemål 12 examineras genom att studenten genomför fysiska tester och uppvisar tillräcklig fysisk förmåga som svarar mot yrkets krav (1hp).
Student som inte deltar i den obligatoriska övningen i arbete med folksamling ska enligt beslut av examinator delta i ny övning. Om ny övning inte kan erbjudas inom terminstid genomför studenten ett teoretiskt planspel.
Bedömningskriterier för samtliga examinerande moment finns på den digitala lärplattformen.
Betygsskala på delkursen
Underkänd (U) och Godkänd, (G).
För att bli godkänd på delkursen krävs godkänt betyg på samtliga examinerande moment och att det obligatoriska momentet med fokus på arbete med folksamling är genomfört.
Delkurs 2. Polistaktisk bilkörning, 3hp
Delkursens bedömningsformer
Delkursen examineras genom deltagande i seminarium med tillhörande enskild skriftlig uppgift, enskild skriftlig tentamen och enskilda praktiska prov. Lärandemål 1 examineras genom deltagande i seminarium med tillhörande enskild skriftlig uppgift (0,5hp). Fokus i bedömningen är studentens förmåga att redogöra för de regleringar som styr den polisiära föraruppgiften samt de olika faktorer som har betydelse för framförande av fordon i yrkesutövning och arbete i trafikmiljö. Lärandemål 2 examineras genom enskild skriftlig tentamen (1hp). Fokus i bedömningen är studentens förmåga att redogöra för relevant lagstiftning och styrdokument. Lärandemål 3–5 examineras genom enskilda praktiska prov. Fokus i bedömningen av det första praktiska provet som examinerar lärandemål 3 (0,5hp) är studentens förmåga att genomföra grundläggande kontroll av fordon och att hantera fordonets reglage. Fokus i bedömningen av det andra praktiska provet som examinerar lärandemål 4 (0,5hp) är studentens förmåga att genomföra lågfartsmanövrering med flyt och precision. Fokus i bedömningen av det tredje praktiska provet som examinerar lärandemål 5 (0,5hp) är studentens förmåga att framföra fordonet i tätort säkert, föredömligt och med viss effektivitet.
Bedömningskriterier för samtliga examinerande moment finns på den digitala lärplattformen.
Betygsskala på delkursen
Underkänd (U) och Godkänd (G).
För godkänt betyg på delkursen krävs godkänt resultat på samtliga examinerande moment.
Delkurs 3. Sambandstjänst, 3,5hp
Delkursens bedömningsformer
Lärandemål 1–2 examineras genom en enskild skriftlig tentamen (1,5hp). Fokus i bedömningen är studentens förmåga att redogöra för grundläggande funktioner och grunderna för taktiskt samband.
Lärandemål 3 examineras genom en enskild tentamen som består av en skriftlig del och en praktisk del med syftet att bedöma studentens förståelse av sambandets betydelse teoretiskt men också förmåga att tillämpa dessa kunskaper praktiskt (1,5hp). Fokus i bedömningen ligger i den skriftliga delen på studentens förmåga att redogöra för de sambandstaktiska färdigheter som krävs i olika polisiära situationer och de olika tekniska funktionernas användningsområden. Detta följs upp i det praktiska provet som bedömer studentens förmåga att hantera terminalen tekniskt.
Lärandemål 4 bedöms genom deltagande i en praktisk övning där fokus i bedömningen är studentens förmåga att reflektera över uttrycksformer i relation till maktanalys (0,5hp).
Bedömningskriterier för samtliga examinerande moment finns på den digitala lärplattformen.
Betygsskala på delkursen
Underkänd (U) och Godkänd, (G).
För godkänt betyg på delkursen krävs godkänt på samtliga examinerande moment.
Delkurs 4. Professionsutveckling, 5,5hp
Delkursens bedömningsformer
Lärandemål 1 examineras genom deltagande i ett seminarium (1hp). Fokus i bedömningen av den enskilde studentens prestation är förmågan att reflektera över tidiga socialisationsprocesser.
Lärandemål 2 examineras genom en enskild skriftlig uppgift (1,5hp). Fokus i bedömningen är studentens förmåga att reflektera över bilder och erfarenheter av den polisiära professionen utifrån upplevelser under fältstudier.
Lärandemål 3 examineras genom en enskild skriftlig reflektionsuppgift (1hp) som redovisas muntligt och diskuteras med andra studenter under handledning. Fokus i bedömningen är studentens förmåga att reflektera över polisarbetet och utbildningen till polis i relation till olika maktordningar.
Lärandemål 4 examineras genom en enskild skriftlig reflektionsuppgift (1hp). Som underlag till uppgiften används olika etiska dilemman och på andra sätt utmanande situationer eller praktiker från tex. texter, videoklipp, erfarenhetsberättelser eller vetenskapliga studier samt genomförda övningar. Fokus i bedömningen är studentens förmåga att reflektera över de olika dilemman som polisen ställs inför i sin yrkesutövning.
Lärandemål 5 examineras genom en enskild skriftlig uppgift där fokus i bedömningen är studentens förmåga att identifiera vilka dokument som ska uppföras i en viss situation samt genomföra en rättssäker avrapportering i polisiära datasystem (1hp).
Eventuell frånvaro vid obligatoriska moment kompletteras med en enskild skriftlig inlämningsuppgift enligt beslut av examinator.
Bedömningskriterier för samtliga examinerande moment finns på den digitala lärplattformen.
Betygsskala på delkursen
Underkänd (U) och Godkänd, (G).
För godkänt betyg på delkursen krävs godkänt betyg på samtliga examinerande moment och att samtliga obligatoriska moment är genomförda.
Betyg för hela kursen
För betyget godkänd på hela kursen krävs godkänt resultat på samtliga delkurser.
Rätt till omprov
Student som underkänts i prov ges möjlighet till två omprov på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfällen enligt samma regel. Prov och omprov genomförs på de tider som anges i schemat.
Delkurs 1. Polisiär konflikthantering, 12hp
Berggren N-O, Munck J, (2023) Polislagen, En kommentar. Stockholm: Norstedts juridik AB (15 uppl.). Valda delar omfattande cirka 50 sidor.
Holgersson S, Knutsson J, (2010) Dialogpolisverksamhet- ett sätt att minska våld i folksamling. I: Knutsson J, Madensen T D. Att förebygga våld i folksamling, s. 219–244 Stockholm: Rikspolisstyrelsen, Rapport 2010:1.
MSB (Myndigheten för samhällsskydd och beredskap), (2023). Akut omhändertagande – för räddningstjänstpersonal. 305 sidor.
Nilsson B, Waldemarson A-K, (2021) Kommunikation: samspel mellan människor. Lund: Studentlitteratur (5 uppl.). 199 sidor.
Petersson U, Bertilsson J, Fredriksson P, Magnusson M, Fransson P-A, (2017) Use of pepper spray in policing: retrospective study of situational characteristics and implications for violent situations. Police practice and reasearch. An international journal, 18(4), 1-16.
Petersson U, Bertilsson J, Fredriksson P, Magnusson M, Fransson PA, (2017) Police officer involved shootings – retrospective study of situational characteristics. Police Practice and Research, 18(3). 15 sidor.
Reicher S, (2010) Vända kriser till möjligheter. En ny massans psykologi och nya principer för att upprätthålla ordning. I: Knutsson J, Madensen, T D. Att förebygga våld i folksamling, (s. 20–38). Stockholm: Rikspolisstyrelsen, Rapport 2010:1.
Svenska rådet för hjärt-lungräddning (2021). Hjärt-lungräddning för insatspersonal, kursbok, 2021. 50 sidor.
Thiblin I, (2011) Dödsfall vid polisingripande - Riskfall och rekommendationer. Stockholm: Polishögskolan, Sörentorp: EO Grafiska. 72 sidor.
Westerlund G, Hagstedt L, Wahlund M, (2018) Polisens Vapenanvändning. 3:e upplagan. Stockholm: Bruun Juridik AB. 252 sidor
Aktuell lagtext och andra styrdokument, vetenskapliga artiklar, arbetsmaterial och metodstöd tillkommer. Cirka 100 sidor.
Delkurs 2. Polistaktisk bilkörning, 3hp
Forward S, Lewin C, (2006) Medvetna felhandlingar i trafiken: en litteraturundersökning. Linköping: VTI. (VTI-rapport: 534).
Aktuell lagtext och andra styrdokument, vetenskapliga artiklar, rättsfall, arbetsmaterial och metodstöd tillkommer (ca 150 s).
Delkurs 3. Sambandstjänst, 3,5hp
Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, (2012) Rakelhandboken – För dig som vill veta hur rakelsystemet fungerar och används. 65 sidor.
Delkurs 4. Professionsutveckling, 5,5hp
Fundberg J, (2019) Dubbla björngrepp och tjejkast – att som etnolog integrera teori och praktik. I Eftertankar – sex etnologer korsar sina spår. Stockholm: Vulkan förlag. 20 sidor.
Gillberg N, (2018) Jag har aldrig märkt att kön har haft någon betydelse. Lund: Studentlitteratur. (valda delar ca 50 sid).
Hjertström Lappalainen J, (2021) Aspiranten och erfarenheten: polisers praktiska kunskap
Huddinge: Södertörns högskola. 325 sidor. (valda delar om 50).
Karp S, Oscar R, (2020) Reflektion som professionsverktyg inom polisen. Umeå: Enheten för polisutbildning, Umeå universitet. 183 sidor.
Rönnblom M, Linander L, Sandberg L, (2020) (O)tryggt? Texter om makt, plats och motstånd. Stockholm: Premiss förlag. Valda delar omfattande cirka 50 sidor.
Sjöwall/Wahlöö. Roman om ett brott, egen vald bok ur romansviten. Cirka 200 sidor.
Nödvärn. Rapport. Polisanställdas #metoo-upprop. 80 sidor. Tillgänglig: https
Aktuell lagtext och andra styrdokument, vetenskapliga artiklar, rättsfall, arbetsmaterial och metodstöd kan tillkomma (ca 150 s).
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.