Grundnivå
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: FO253A Barndom och lärande: Förskolans, skolans och barndomens framväxt (genomgången)
Inget huvudområde
G1F / Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Kursen ingår i förskollärarexamen. I kursen integreras ämnes- och ämnesdidaktiska studier med 3 högskolepoäng studier inom utbildningsvetenskaplig kärna.
Syftet med kursen är att studenten ska utveckla kunskaper om och färdigheter i estetiska uttrycksformer i relation till undervisning i förskola.
Inom kursen studeras estetiska uttrycksformer såsom bild, drama och musik, i förhållande till barns lek och lärande. Värdet av estetiska uttrycksformer och alla barns rätt att utrycka sig diskuteras. Med teoretisk utgångspunkt i didaktik omsätts kursens moment till undervisningssituationer.
fter avslutad kurs ska studenten kunna
1. Redogöra för ämneskunskaper gällande bild, drama och musik
2. Kommunicera genom de estetiska uttrycken bild, drama och musik
3. Diskutera de estetiska uttryckens betydelse för och i barns lek och lärande
4. Utveckla, analysera och värdera undervisning i bild, drama och musik med teoretisk utgångspunkt i didaktik
5. Undersöka analoga och digitala miljöer och resonera om dess betydelse för estetiska uttrycksformer
Kursen innehåller varierande arbetsformer som utgörs av enskilt arbete och grupparbete. Det ingår föreläsningar, workshops, seminarier, gestaltningsövningar, dokumentaion, planering och analyser av undervisning samt verksamhetsintegrerade dagar. Kursens genomförande bygger på att studenten deltar i såväl ett enskilt som ett tillsammans med kurskamrater och lärare gemensamt skapande och kunskapsbyggande. Studenten förutsätts ta egna initiativ till responsarbete och arbetsmöten av olika slag.
Prov 1: Gestaltning med skriftligt underlag (Performance with Written Basis), 7,5 hp. I detta prov examineras mål 1 och 2.
Prov 2: Muntlig och skriftlig examination (Oral and Written Examination), 7,5 hp. I detta prov examineras mål 3, 4 och 5.
För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
För betyget Väl godkänd på hel kurs krävs betyget Väl godkänd på båda proven.
Amhag, Lisbeth, Kupferberg, Feiwel & Leijon, Marie (red.) (2013). Medierat lärande och pedagogisk mångfald. Lund: Studentlitteratur (kap. 5) (25 s.) (tillgänglig på internet)
Brante, Göran (2016). Allmän didaktik och ämnesdidaktik: En inledande diskussion kring gränser och anspråk. Nordisk Tidskrift för Allmän Didaktik, Vol. 2, No. 1, november 2016, s. 52-68 (16 s.) (tillgänglig på internet)
Holmberg, Ylva C. (2022). Didaktik informed teaching arrangements in preschool exemplified by multivocal music teaching using digital technology as a tool. Educare, (2), ss. 102–140 (39 s.) (tillgänglig på: doi.org/10.24834/educare.2022.5.4)
Lindström, Lars (2008). Estetiska lärprocesser om, i, med och genom slöjd. KRUT Nr 133–134, s. 57–68 (12 s.) (tillgänglig på internet)
Bendroth Karlsson, Marie & Karlsson Häikiö, Tarja (red.), (2014). Bild, konst och medier för yngre barn: kulturella redskap och pedagogiska perspektiv . Lund: Studentlitteratur (s. 119–133) (15 s.) (tillgänglig på internet)
Pramling, Niklas & Wallerstedt, Cecilia (2019). Lekresponsiv undervisning – ett undervisningsbegrepp och en didaktik i förskolan. Forskning om undervisning och lärande 7(1), s. 7–22 (16 s.) (tillgänglig på internet)
Tuvhav Gullberg, Eva (2021). Estetiken i praktiken: Vad? Varför? Hur? Stockholm: Natur och kultur (s. 6–147) (160 s.)
Vallberg Roth, Ann-Christine, Holmberg, Ylva, Löf, Camilla & Stensson, Catrin (red.) (2020). Didaktik: flerstämmig undervisning i förskolan. Lund: Studentlitteratur (kap 1-7) (130 s.)
Wallerstedt, Cecilia (2015). Musikdidaktik i förskolan. Att utveckla barns skapande förmåga. Stockholm: Gothia fortbildning (102 s.)
Styrdokument, ytterligare litteratur och andra läromedel kan tillkomma vid kursstart.
Studenter som deltar i eller har avslutat en kurs ska ges möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av universitetet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.