Avancerad nivå
- Examen i Medieteknik på kandidat-eller ingenjörsnivå, eller motsvarande. Exempel på motsvarande examen inkluderar, men är inte begränsad till: datavetenskap, informatik, informationssystem, människa-datorinteraktion, interaktionsdesign, media/IT management, spelutveckling, medie-och kommunikationsvetenskap och digitala kulturstudier. Examen måste vara på minst 180 hp.
- Motsvarande Engelska 6 från svensk gymnasieskola.
A1N / Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Kursen ingår i huvudområdet Medieteknik och kan ingå i examensfordringarna för Masterexamen (120 hp) i Medieteknik.
- metoder och verktyg för problemlösning och beslutsfattande under oklara förhållanden
- kreativa och experimentella metoderför framtidsplanering, scenariobyggande och trendspaning
- kritiskt tänkande och kritiskt beslutfattande
- riskanalys, hot och möjligheter
- teorier kring beslutsfattande
För godkänd kurs ska studenten kunna:
- redogöra för teorier ombeslutsfattande i relation till medieteknik,
- förklara sätt att leda osäkerhet i en medieteknisk kontext.
Färdighet och förmåga
För godkänd kurs ska studenten kunna:
- utvärdera osäkra situationer i relation till strategisk medieteknikutveckling,
- identifiera hot och möjligheter i en snabbt föränderlig miljö och definieraproblem i enlighet med detta
- utveckla framtidsscenarier,
- utveckla och utföra planering för beslutsfattande under osäkra förhållanden ien medietekniskkontext,
- använda lämpliga metoder för strategisk medieteknikutveckling och verktyg för beslutsfattande,
- leda grupparbete och samarbeta med industripartners.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För godkänd kurs ska studenten kunna:
- bedöma och utvärdera strategiska och innovativa möjligheter i relation till medieteknik i snabbt föränderliga och osäkra miljöer,
- kritiskt reflektera över lämpliga beslut i relation till sociala, tekniska och ekonomiska aspekter.
Kursen består av föreläsningar, workshops, och ett projektarbete som kan genomföras tillsammans med aktörer från industri eller offentlig sektor.
Kursen examineras genom muntliga och skriftliga examinationsuppgifter.
Kursen examineras genom:
- Tentamen (2,5 hp)
- Inlämningsuppgifter (5 hp)
- Projekt (7,5 hp)
För godkänd (A-E) krävs att alla moment genomförts och minst fått betyget E.
Slutbetyget baseras på ett viktat medelvärde av de bedömda momenten.
- Akama, Y., Pink, S. & Sumartojo,S. (2018). Uncertainty & possibility: New approaches to future making in design anthropology. London: Bloomsbury.
- Bonnett, A. (2011). How to argue: Smarter study skills( 3.ed.). Harlow: Pearson Education Limited.
- Clemen R. & Reilly T. (2014). Making hard decisions with decision tools(3rd ed.). Mason, OH: South-WesternCollegePublishing.
- Syrett, M. & Devine, M. (2012). Managing uncertainty: Strategies for surviving and thriving in turbulent times.London: Profile Books.
- Wilson, I. & Ralson, B.(2006). Scenario planning handbook: Developing strategies in uncertain times.Mason, OH:South-Western Educational Publishing.
Utöver ovanstående litteratur tillkommer en samling vetenskapliga artiklar.
Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs inte längre ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.