Grundnivå
DA339A Objektorienterad programmering, DA393A Systemutveckling och projekt för ingenjörer
30 hp från kurser på andra läsåret på högskoleingenjörsprogrammet i Datateknik och mobil IT, varav minst 2 av kurserna DA382A (7,5 hp), DA267A (7,5 hp), samt DA383A (7,5hp) ska ingå.
Utöver ovanstående formella förkunskapskrav förutsätts även att studenten har kunskaper från kursen DA343A Objektorienterad programutveckling, trådar och datakommunikation.
Kursen ingår i examensfordringarna för högskoleingenjörsexamen i Datateknik.
Kursen innehåller projektarbete med tillämpning av ämneskunskaper i projekt som drivs enligt principer inom programvaruteknik
Kursen innehåller följande moment:
- Teknisk problemlösning och lösningsutvärdering
- Strukturerad och iterativ programvaruutveckling
- Projektplanering
- Design och användning av arkitekturer och komponentbaserad utveckling
- Testning av programvaras kvalitet och tillförlitlighet
- Vidareutveckling och återanvändning av programvarukomponenter
**Kunskap och förståelse
**För godkänd kurs ska studenten kunna:
- redogöra för samspelet mellan programvara och maskinvara och dess roll inom produktutveckling
- redogöra för några strukturerade metoder för utveckling av datorbaserade system och kunna prioritera i valet mellan dessa
- tolka lämpliga mätetal med avseende på programvarans kvalitet
**Färdighet och förmåga
**För godkänd kurs ska studenten kunna:
- visa förmåga samarbeta i en projektgrupp
- hantera problemformuleringar och analysera och utvärdera olika tekniska lösningar
- planera och med adekvata, iterativa metoder utveckla och testa (verifiera och validera) programvara inom givna ramar
- muntligt och skriftligt presentera resultat från projektarbetet och kunna diskutera, förklara och försvara framlagd information, problem och slutsatser i dialog med olika grupper
- välja lämpliga arkitektoniska modeller utifrån kravspecifikationer
**Värderingsförmåga och förhållningssätt
**För godkänd kurs ska studenten kunna:
- kritiskt granska och analysera rapporter och under seminarier bidra med nya perspektiv
- göra värderingar om möjligheter och begränsningar för föreslagna programvarulösningar.
- identifiera, exemplifiera och tillgodose sitt behov av ytterligare kunskap under projektets gång.
Föreläsningar, gruppseminarier, grupphandledning och projektarbete samt självstudier.
Gruppindelning och tilldelning av projektuppgifter kan ske baserat på tidigare tagna kurser som anses behövas för att kunna lösa uppgiften.
Examination sker i form av kontinuerliga muntliga och skriftliga redovisningar - individuellt och i grupp. Betygsättningen avser såväl den ämnesinriktade som den integrerade delen av projektarbetet. Dessa bedöms både utifrån projektarbetets slutresultat och hur projektet bedrivits som process. Aktivt deltagande på gruppseminarier, gruppvis inlämning av olika skriftliga rapporter samt en kontinuerlig dokumentation av individuella bidrag och reflektioner i form av projektanteckningar ingår i examinationen.
Bedömningsformerna består av
- gruppseminarier 3 hp (UG),
- skriftliga inlämningar 7 hp (TH), och
- projektarbete 5 hp (TH)
För att bli godkänd på kursen krävs minst betyget 3 av studentens måluppfyllelse av kursens samtliga lärandemål.
Betyg över 3 baseras på ett vägt medelvärde av betygen på respektive lärandemål och där även antal poäng i respektive bedömningsform vägs in.
Måluppfyllelsen bedöms med hjälp av en bedömningsmatris, som tillhandahålls av kursansvarig lärare.
- Abrahamsson, Per (2009), Systematisk Produktutveckling, R & D management, Höör.
- Andersen, Erling S. & Schwencke, Eva (2013). Projektarbete: en vägledning för studenter. 1. uppl. Lund: Studentlitteratur
- Bass, L.: Clements, P.: Katzman, R. Software Architecture in Practice. Addison-Wesley, 3:e utgåvan, 2012
- Björklund, Maria & Paulsson, Ulf (2012). Seminarieboken: att skriva, presentera och opponera. 2. uppl. Lund: Studentlitteratur
- Myers, G.: Badgett, T.: Sandler, C. The Art of Software Testing. John Wiley & Sons, 3:e utgåvan, 2011
- Pahl, Gerhard & Wallace, Ken (red.) (2007). Engineering design: a systematic approach. 3rd ed. Berlin: Springer (finns som e-bok)
Studenten förväntas också söka, värdera och använda relevant litteratur på egen hand.
Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs upphört att ges eller genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.