Grundnivå
Termin 1-4 inom programmet Statsvetenskap: Politik, organisation och ledning avklarat (ST110S, ST120S, ST130S och ST140S)
G2E / Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav, innehåller examensarbete för ka
Kursen ingår i huvudområdet Statsvetenskap (61-90 hp) och inkluderar ett examensarbete på kandidatnivå
Delkurs 1: Styrning, organisering och beslutsfattande i modern politik (15 hp)
Delkursen syftar till att skapa kunskap om hur modern politisk styrning organiseras och fungerar utifrån ett flernivåperspektiv. Kursen ger studenterna teoretiska och metodologiska redskap för att ta sig an de nyckeltrender, debatter, teorier och begrepp som beskriver, förklarar och påverkar globala, nationella och lokala styrningsreformer inom olika policysektorer, med tonvikt på svensk, offentlig förvaltning. Särskilt fokus läggs vid att skapa en teoretiskt och praktiskt informerad förståelse för hur samtida förvaltningsideal och -reformer överlappar i modern styrning av politik, organisationer och verksamheter.
Delkurs 2: Examensarbete (15 hp)
Examensarbetet på pol kand-programmet motsvarar en statsvetenskaplig kandidatuppsats. Examensarbetet utformas som ett självständigt uppsatsarbete (uppsatser i grupp är ej tillåtna) där studenten gör en analys av en statsvetenskaplig problemställning som hämtas inom ramen för de frågeställningar som behandlats under delkurs 1 och/eller som ligger inom ramen för programmets inriktning. Studenten ska skriftligt och muntligt redovisa sitt uppsatsarbete samt aktivt delta i granskningen av andra studenters uppsatsarbeten.
Kursen är indelad i två delkurser som har följande lärandemål.
Delkurs 1. Styrning, organisering och beslutsfattande i modern politik
Efter genomgången kurs ska studenten:
- visa förståelse och förmåga till kritisk reflektion kring den moderna politiska styrningens teorier, komplexa förutsättningar och praktiker.
- visa förmåga att kritiskt reflektera och värdera staters och andra globala och lokala samhällsaktörers roller i relation till politikskapande och organiserande processer.
- visa förståelse för och kritiskt värdera styrningens och den offentliga organiseringens förutsättningar och konsekvenser mot bakgrund av det moderna styrningslandskapet och dess politiska och demokratiska sammanhang.
- visa färdighet och förmåga att göra fördjupade analyser av styrning utifrån skilda teoretiska modeller skriftligt och muntligt, individuellt så väl som i grupp.
Delkurs 2. Examensarbete
Efter genomgången kurs ska studenten:
- visa fördjupad och praktisk kunskap om statsvetenskapliga metoder och tekniker och deras betydelse för forskningsprocessen som helhet
- visa förmåga att utifrån ett specifikt och motiverat forskningssyfte samla in ett relevant material och förstå de metodologiska principerna för bearbetning av detta material
- visa förmåga att kunna sammanställa och förmedla resultat av en analys i såväl skriftlig som muntlig form inom angivna tids- och utrymmesramar
- visa förmåga att inom området offentlig organisation och ledning göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter
- visa förmåga att i konstruktiv anda kritiskt diskutera och värdera andras arbeten.
Ett övergripande lärandemål för kursen som helhet är att studenten ska visa förmåga att skriva välstrukturerade och välformulerade texter med korrekta referenser.
Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och självständiga individuella och gruppvisa arbeten där studenterna förväntas att själva identifiera, formulera, diskutera och utarbeta relevanta problemställningar och ställningstaganden. Under båda delkurserna förekommer obligatoriska seminarier som utgör del av examinationen. Studenter som inte har presenterat en godkänd uppsats vid kursens slut kan inte garanteras ytterligare handledning.
Delkurs 1: Portfolio bestående av individuella skriftliga inlämningar och presentationer i grupp under kursen, ett paper inför det självständiga arbetet, samt en skriftlig tentamen.
Delkurs 2: Självständigt arbete som består av individuellt författande och försvar av uppsats, aktivt deltagande i plan- och uppsatsseminarier, samt opposition på annan students uppsats.
Delkurs 1. Styrning, organisering och beslutsfattande
- Alamaa, Linda, Melander, Stina & Stubbergaard, Ylva (red. 2022)Perspektiv på offentlig förvaltning: teori i praktiken. Lund: Studentlitteratur
- Hall, Patrik (2011)Managementbyråkrati: organisationspolitisk makt i svensk, offentlig sektor. Malmö: Liber.
- Pollitt, Christopher & Bouckaert, Geert (2017)Public Management Reform. A Comparative Analysis: New Public Management, Governance, and the Neo-Weberian State. Oxford: Oxford University Press.
Utöver vad som anges i litteraturlistan tillkommer en artikelsamling om maximalt 500 sidor.
Delkurs 2. Examensarbete
- Bergström, Göran & Boréus, Kristina (senaste upplagan) Textens mening och makt: metodbok i samhällsvetenskaplig text- och diskursanalys. Lund: Studentlitteratur.
- Esaiasson, Peter, Gilljam, Mikael, Oscarsson, Henrik & Wängnerud, Lena (senaste upplagan) Metodpraktikan – konsten att studera samhälle, individ och marknad. Stockholm: Nordstedts Juridik AB.
Utöver vad som anges i litteraturlistan kan annat material tillkomma om maximalt 200 sidor.
Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.