Grundnivå
9 hp från kursen DA339A Objektorienterad programmering
Utöver ovanstående formella förkunskapskrav förutsätts även att studenten har kunskaper från hela kursen DA339A Objektorienterad programmering.
Kursen ingår i huvudområdet datavetenskap på nivå 1-30 hp och kan ingå i examensfordringarna för kandidatexamen i datavetenskap.
Kursen innehåller följande moment:
- att skapa programvara
- modellering med UML
- objektorienterad analys och design
- objektsamlingar
- trådar
- strömmar
- datakommunikation
**Kunskap och förståelse
**Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- visa fördjupad förståelse för användningen av UML (Unified Modeling Language) i utvecklingsprocessen för att ta fram programvara
- visa kunskap om objektsamlingar
- visa kunskap om trådar, strömmar och datakommunikation
- visa kunskap om några designmönster
**Färdighet och förmåga
**Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- utföra modellering av objektorienterad programvara med användande av UML
- använda designmönster, objektsamlingar, trådar, strömmar och datakommunikation i programvara
- implementera system baserat på klientserver-lösning
- känna till och använda relevanta klasser i klassbibliotek
- dokumentera programvara och granska dokumentation av programvara
**Värderingsförmåga och förhållningssätt
**Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- reflektera över alternativa objektorienterade lösningars för- och nackdelar för relevanta problem på kursen
Föreläsningar, laborationer och seminarier samt självstudietid.
Krav för Godkänt (G) betyg:
Godkänd tentamen (3 hp, UV), godkända inlämningsuppgifter (3 hp, UG) samt godkänd programutvecklingsuppgift (1,5 hp, UG).
För betyget Väl godkänd (VG) krävs dessutom VG på tentamen.
- Bennett, Simon, McRobb, Steve & Farmer, Ray (2010). Object-oriented systems analysis and design: using UML. 4. ed. Maidenhead, Berkshire: McGraw-Hill Higher Education.
- Harold, Elliotte Rusty (2013). Java network programming. 4. ed. Sebastopol, Ca: O'Reilly Media.
Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs upphört att ges eller genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.