Grundnivå
TR135A Extern redovisning, 7,5 hp
KSFÖE / Företagsekonomi
G1F / Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Kursen ingår i huvudområdet företagsekonomi på nivå 1-30 hp.
Kursens syfte är att studenten ska utveckla grundläggande kunskaper och färdigheter i företags ekonomistyrning, med inriktning mot transportföretag.
Kursen omfattar grundläggande begrepp, modeller och metoder inom ekonomistyrning, ekonomistyrningens bakgrund, syften och funktioner samt budgetering, kalkylering och investeringsbedömning.
Efter avslutad kurs ska studenten:
- visa kunskap om samt kunna använda begrepp, modeller och metoder vid lösning av företagsekonomiska problem, såväl enkla som mer komplexa samt självständigt söka information
- visa kunskap om och förståelse för synsätt som ligger bakom olika företagsekonomiska begrepp, modeller och metoder
- visa kunskap om och förståelse av begreppet hållbar utveckling och vilken relation det har till ett företags verksamhet samt förstå ekonomistyrningens normgivande betydelse i förhållande till miljöproblem
- visa förståelse av sambandet mellan ekonomistyrning och logistik och förstå ett transportrelaterat företags ekonomisystem
- kunna genomföra kostnads- och intäktsanalyser, kalkylering, budgetering och investeringsbedömning
- kunna presentera och kommunicera analyser av samt diskutera och föreslå lösningar på företagsekonomiska problem
Föreläsningar, projektarbeten som utförs i grupp, fallstudier, övningar.
För betyget godkänd krävs:
- godkänd individuell skriftlig tentamen 5 hp (UV) (examinerar lärandemål 1,2,5) samt
- godkänd projektrapport 2,5 hp (UG) (examinerar lärandemål 3, 4, 5, 6)
För betyget väl godkänd krävs dessutom betyget väl godkänd på individuell skriftlig tentamen.
- Ax, C. & Johansson, C. (senaste upplagan). Den nya ekonomistyrningen, bok med e-labb. Liber Ekonomi, Stockholm.
- Ax, C. & Kullvén, H. (senaste upplagan). Den nya ekonomistyrningen - Övningsbok med lösningar. Liber Ekonomi, Stockholm.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.