Kursplan
Kursplan hösten 2026
Benämning
Engelsk benämning
Kurskod
Omfattning
Betygsskala
Undervisningsspråk
Beslutande instans
Gäller från
Inrättandedatum
Fastställandedatum
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Behörighetskrav
- Kandidatexamen eller motsvarande i ämnen som är relevanta för interaktionsdesign. Exempel på relevanta ämnen är bland annat: datavetenskap, informatik, informationssystem, människa-datorinteraktion, nya mediekonst, konst, design (industriell, produkt, grafisk, interaktion), kommunikationsvetenskap, medievetenskap och kognitionsvetenskap.
- Godkännande av följande inlämnade material: 2 x arbetsprover från tidigare relevant arbete och ett individuellt svar på ansökningsuppgiften, tillgänglig på Malmö universitets webbplats.
- Grundläggande behörighet + motsvarande engelskakurs B i svensk gymnasieskola.
Huvudområde
KSIDI / Interaktionsdesign
Fördjupningsnivå
A1N / Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen kan i normalfallet ingå i en generell examen på avancerad nivå.
Innehåll
Kursen syftar till att utveckla och förbättra studentens förmåga att utföra och reflektera över multidisciplinärt samarbete och designermetoder inom interaktionsdesign.
Kursen fungerar som en symbolisk grund för programmet i stort när det gäller designarbete, tillvägagångssätt och processer.
- Perspektiv på tvärvetenskapligt samarbete inom interaktionsdesign (där teammedlemmarna kan ha olika kunskapsprofiler) med tonvikt på kriterier för designprocessen.
- Viktiga sätt, metoder och tekniker för interaktionsdesign
- Exempel på interaktionsdesign och viktiga element i interaktionsdesign i framträdande genrer.
Lärandemål
Kursen har två uppsättningar lärandemål:
- En uppsättning (1, 3, 5) om samarbete och tvärvetenskaplighet.
- En uppsättning (2, 4, 6) om interaktionsdesign.
Repertoar och teori
- Att relatera val av metoder och tillvägagångssätt till mångfalden av uppgifter för ett interaktionsdesignteam. (1)
- Bygga upp en repertoar av interaktionsdesignelement (t.ex. beteende, attribut, anpassningsförmåga etc.) och urskilja hur interaktionsdesign talar till framträdande problem inom interaktionsdesign. (2)
Färdigheter och tekniker
- Konstruktivt och reflekterande samarbeta genom en interaktionsdesignprocess i team med olika bakgrund. (3)
- Genomföra designprocesser och därvid på ett relevant sätt använda viktiga sätt, tekniker och metoder för interaktionsdesign. (4)
Reflektion och kritik
- Reflektera över interaktionsdesigners roller och tillvägagångssätt i tvärvetenskapligt samarbete och över designermetoder inom interaktionsdesign. (5)
- Tillämpa bedömningar av generativt värde vid utveckling av design och vid designkritik av andras arbete. (6)
Arbetsformer
I dialog med designstudioarbete innehåller kursen introduktionsföreläsningar, reflekterande seminarier/workshops, samt grupp- och individuella uppgifter. Studenternas arbete stöds också av introduktioner till relaterade anläggningar. Samarbete, multidisciplinaritet och designermetoder behandlas som första ordningens ämnen, vilket innebär att de studeras, problematiseras, undervisas och reflekteras över i och genom interaktionsdesignpraktik. Huvudaktiviteten är således studiodesign som utförs i olika team. Sådan designpraxis utgör den praktiska grunden för experiment med och reflektion över tvärvetenskapligt samarbete och designermetoder. I sin designpraktik utgår studenterna från viktiga teman och ämnen inom interaktionsdesign, och de prövar metoder och sätt som är lämpliga för den aktuella uppgiften - till exempel informella tekniker för att förstå användningssituationer, syntes och kreativ omformulering, interaktionsidéer och skissande samt användarorienterad utvärdering. Studenternas designpraktik fungerar också som grund för reflektioner över kriterier för designprocessen.
Bedömningsformer
Läranderesultat som rör tvärvetenskapligt samarbete bedöms genom individuella uppgifter. Här bedöms läranderesultat 1, 3 och 5. Den andra huvudsakliga bedömningsaktiviteten är muntliga gruppbedömningar av designstudiovarianter, så kallade studio crits. Här bedöms läranderesultat 2, 4 och 6.
Kurslitteratur
- Bardzell & Bardzell (2015): Humanistic HCI. Synthesis Lectures on Human-Centered Informatics, Morgan and Claypool
- Buxton, W (2007): Sketching User Experiences: Getting the Design Right and the Right Design,Elsevier/Morgan Kaufman
Kompletteras med onlineresurser så som http://www.interaction-design.org/
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Övrigt
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.