Avancerad nivå
Examen från ett utbildningsprogram omfattande minst 180 hp (inklusive ett examensarbete om minst 15 hp) inom det människobehandlande området såsom från socionom-, sociala omsorgs-, sjuksköterske-, psykolog-, läkarprogrammet, alternativt från andra vårdinriktade program.
Förklarande tillägg
Detta förkunskapskrav syftar till att fånga upp arbetet med människor i relationer som tex patient/vårdare, klient/behandlare. I de behörighetsgivande utbildningsprogrammen ingår praktiska moment med människor som nästan uteslutande finns i professionsutbildningar.
HSSXO Sexologi
A1N / Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Fristående kurs
Kursen ger fördjupad kunskap om sexualitet i intima relationer och i relation till familjeliv, normer gällande sexualitet, sexuella identiteter och relationsformer, sexuella problem, samt aktuella samhällsförändringar som är relevanta för området.I kursen diskuteras olika sexologiska perspektiv på sexualitet, intima relationer och familjeliv samt den senaste forskningen på området och med perspektiv som är relevanta för arbete med samtal och behandling inom familjerådgivning/familjeterapi. Varje kurstillfälle utforskar ett övergripande tema, såsom sexologiska perspektiv, HBTQ+, sexuella problem, samt aktuella samhällsförändringar.
Efter avslutad kurs ska kursdeltagaren kunna
- redogöra för och diskutera sexologiska perspektiv och normer gällande sexualitet, sexuella identiteter och relationsformer,
- redogöra för och diskutera olika aspekter av behandling av sexuella problem kopplade till intima relationer, och
- analysera aktuella samhällsförändringar som är relevanta för arbete med samtal om sexualitet i intima relationer och familjeliv.
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier, samt enskilda studier. Lärandemål 1-3 behandlas genom samtliga arbetsformer. Föreläsningar och seminarier ges digitalt och behandlar kursens olika teman. Inför varje seminarietillfälle får kursdeltagarna reflektionsfrågor som används vid läsning av kurslitteratur. Vid seminariet sker diskussioner i såväl smågrupper som helgrupp. I arbetet med hemtentamen väljs aktuella vetenskapliga artiklar av relevans för ett eget valt tema.
Lärandemål 1-3 examineras genom hemtentamen samt aktivt deltagande vid seminarierna. Seminarierna examineras muntligt och individuellt och bedömningen fokuserar på aktivt deltagande som visar förmåga att kunna reflektera kring de förberedda frågorna. Hemtentamen examineras skriftligt och individuellt, och fokus i bedömningen ligger på förmågan att kunna redogöra för, diskutera och analysera ett eget valt tema av relevans för kursens område med hjälp av sexologiska begrepp och perspektiv.
Seminarierna betygssätts med G/U. Hemtentamen betygssätts med VG/G/U. För godkänt på hela kursen krävs godkänt på seminarierna och minst godkänt på hemtentamen. För väl godkänt på hela kursen krävs godkänt på seminarierna och väl godkänt på hemtentamen.
Rätt till omprov
Student som underkänts i prov ges möjlighet till två omprov på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfällen enligt samma regel. Prov och omprov genomförs på de tider som anges i schemat.
Drevstam M, (2019) Lust & olust: om sex, närhet och anknytning. Stockholm: Gothia Fortbildning. (ca 150 s.)
Ekdahl J, (2017) Sexualitet och sexuella problem: bedömning och behandling enligt kognitiv beteendeterapi. Lund: Studentlitteratur. (ca 100 s.)
Hall K S K, Binik Y M, (red.) (2020) Principles and Practice of Sex Therapy. New York: Guilford Press. Sjätte upplagan. (ca 200 s.)
Lindberg L, (2020) Sexologi för psykologer och psykoterapeuter. Lund: Studentlitteratur. (ca 150 s.)
Lundberg T, Malmquist A, Wurm M, (2017) HBTQ+. Psykologiska perspektiv och bemötande. Stockholm: Natur och Kultur. (ca 100 s.)
Aktuella vetenskapliga artiklar om ca 300 sidor tillkommer, vilka väljs i samråd med examinator.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.