Grundnivå
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: EN432C Engelska och lärande: Lärandeteorier, språkutveckling, språkundervisning och bedömning (genomgången)
Inga huvudområden
G1F / Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Kursen ingår i ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9 samt gymnasieskolan. I kursen integreras ämnes- och ämnesdidaktiska studier med 2 högskolepoäng inom utbildningsvetenskaplig kärna.
Kursen syftar till att studenten utvecklar sin förståelse för hur vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet samverkar inom lärarprofessionen. Vidare syftar kursen till att studenten fördjupar sina kunskaper om och färdigheter i akademiskt skrivande samt vidareutvecklar sin förmåga att ge och ta emot kamratrespons som en del av skrivprocessen.
På urval av relevanta vetenskapliga källor synliggörs och problematiseras hur vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet samverkar inom lärarprofessionen. Kursen skapar tillfällen för studenten att vidareutveckla sin förmåga att kommunicera i akademisk kontext i enlighet med gällande konventioner och disciplinära krav samt att ge kvalificerad kamratrespons.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- kritiskt diskutera relationen mellan vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet och dess betydelse för lärarprofessionen (1)
- skriva en för en akademisk kontext avsedd, kort sammanfattande och värderande översikt över samverkan av vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet inom lärarprofessionen (2)
- beskriva, analysera, värdera och ge kvalificerad kamratrespons på flera texter utifrån syfte, mottagare, innehåll och form (3)
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av seminarier, föreläsningar, självstudier och arbete i grupp. I de studerandegrupper som bildas förutsätts deltagarna stödja varandras skrivande.
En stor del av kursen är webbaserad.
Prov 1: Skriftlig textöversikt (Written Survey), 4 hp. I detta prov examineras lärandemål 1 och 2.
Prov 2: Skriftlig kamratrespons (Written Peer Review), 2 hp. I detta prov examineras lärandemål 3.
Examinationen begränsas till 5 omtentamenstillfällen.
För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
För att erhålla betyget Väl godkänd krävs betyget Väl godkänd på minst 2/3 av kursens poängomfattning.
Buskist, William, & Groccia, James E. (2011). Evidence-based teaching: Now and in the future. New Directions for Teaching & Learning, 128, pp. 105-111. doi:10.1002/tl.473
Minten, Eva (2013). Forskning för klassrummet: vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet i praktiken. Stockholm: Skolverket. (91 s.) Tillgänglig på Internet.
OECD (2015). Improving schools in Sweden: An OECD perspective. (181 s.) Tillgänglig på Internet.
Webster, R. Scott (2009). How evidence-based teaching practices are challenged by a Deweyan approach to education. Asia-Pacific Journal of Teacher Education. 37(2), pp. 215-227. doi:10.1080/13598660902800525
Wrigley,Terry (2015). Evidence-based teaching: Rhetoric and reality. Improving Schools, 18(3), pp. 277-287. doi:10.1177/1365480215602983
Vetenskap och beprövad erfarenhet: Skola. (2017). Lund: Lunds universitet, VBE programmet (60 s.) Tillgänglig på Internet.
E-platform MyReviewers
Information om materialet tillhandahålls av kursledaren inför kursstarten.
Artiklar och andra texter tillkommer.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.