UTBILDNINGSINFO
IN ENGLISH
Malmö universitet

Kursplan

Hösten 2025

Kursplan hösten 2025

Benämning

Innovation & entreprenörskap i ett digitalt samhälle

Engelsk benämning

Innovation & Entrepreneurship in a Digital Society

Kurskod

DA620E

Omfattning

15 hp

Betygsskala

UA / Utmärkt (A), Mycket Bra (B), Bra (C), Tillfredsställande (D), Godkänd (E) eller Underkänd (U)

Undervisningsspråk

Kursen ges på engelska

Beslutande instans

Fakulteten för teknik och samhälle

Gäller från

2025-09-01

Inrättandedatum

2020-11-30

Fastställandedatum

2024-04-09

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Behörighetskrav

  1. Kandidatexamen eller motsvarande om minst 180 högskolepoäng i ämnet datavetenskap eller näraliggande och relevanta ämnen. Exempel på sådana ämnen inkluderar informatik, data- och informationsvetenskap, informationssystem, interaktionsdesign, människa-datorinteraktion och medieteknik.
  2. Minst 15 högskolepoäng i programmering, systemutveckling eller motsvarande.
  3. Kunskaper motsvarande engelska 6 på svensk gymnasienivå.

Huvudområde

Inget huvudområde

Fördjupningsnivå

A1N / Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Kursen ingår i programmet Innovation for Change in a digital society, masterprogram, och kan ingå i Masterexamen i datavetenskap (120 hp).

Innehåll

Kursen innehåller aktuella tillvägagångssätt för innovation och förändringsarbete, samt olika typer av avväganden i relation till dessa. Studenten studerar inom kursen:

  • Innovation (inklusive social innovation)
  • Entre- och intraprenörskap (inklusive socialt entreprenörskap)
  • Förändringsledning och förändringshantering
  • Samhällets digitalisering
  • Etik, hållbarhet, transparens och integritet

Lärandemål

Kunskap och förståelse

Efter avslutad kurs ska studenten kunna visa kunskap om, och förståelse för:

  • centrala och aktuella begrepp och metoder, såsom innovation, entreprenörskap, och förändringshantering,
  • digitalisering och dess påverkan i samhället samt utmaningar relaterade till digitalisering, och
  • etik och hållbarhet (social, ekonomisk och miljömässig) relaterat till innovation för förändring i ett digitalt samhälle.

Färdighet och förmåga

Efter avslutad kurs ska studenten visa:

  • färdighet och förmåga att ge situationsanpassade förslag på förändringar i relation till digital transformation, och
  • förmåga att muntligt och skriftligt klart redogöra för och diskutera sina slutsatser i dialog med olika grupper.

Värderingsförmåga och förhållningssätt

Efter avslutad kurs ska studenten visa förmåga att:

  • förhålla sig till de begränsningar och möjligheter som finns med innovation, intra-/entreprenörskap och digitalisering, samt värdera dessa i relation till etik och hållbarhet, och
  • värdera information och kritiskt reflektera kring de teorier och resonemang som avhandlas inom kursen.

Arbetsformer

Under kursens gång genomförs ett antal föreläsningar/seminarier. Stora delar av kursen genomförs i form av självstudier och grupparbete.

Bedömningsformer

Betygsättning baseras på muntlig och skriftlig examination, inklusive aktiv medverkan, genom följande moment:

  1. Inlämningsuppgifter - 10HP - UA
  2. Case - 5HP - UA

Krav för betyg godkänt (A-E): Godkänt på samtliga moment.

Slutligt kursbetyg viktas mellan inlämningsuppgifter och case.

Kurslitteratur

Kursen har ingen uttalad kurslitteratur, istället kommer material finnas tillgängligt via kursens utbildningsplattform.

Studenten söker och väljer lämplig litteratur inför respektive uppgift.

Kursvärdering

Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).

Övergångsbestämmelser

Om en kurs inte längre ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.

Övrigt

Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.