Avancerad nivå
- Kandidatexamen eller motsvarande om minst 180 högskolepoäng i ämnet datavetenskap eller näraliggande och relevanta ämnen. Exempel på sådana ämnen inkluderar informatik, data- och informationsvetenskap, informationssystem, interaktionsdesign, människa-datorinteraktion och medieteknik.
- Minst 15 högskolepoäng i programmering, systemutveckling eller motsvarande.
- Kunskaper motsvarande engelska 6 på svensk gymnasienivå.
Inget huvudområde
Kursen ingår i programmet Innovation for Change in a digital society, masterprogram, och kan ingå i Masterexamen i datavetenskap (120 hp).
Kursen innehåller aktuella tillvägagångssätt för innovation och förändringsarbete, samt olika typer av avväganden i relation till dessa. Studenten studerar inom kursen:
- Innovation (inklusive social innovation)
- Entre- och intraprenörskap (inklusive socialt entreprenörskap)
- Förändringsledning och förändringshantering
- Samhällets digitalisering
- Etik, hållbarhet, transparens och integritet
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska studenten kunna visa kunskap om, och förståelse för:
- centrala och aktuella begrepp och metoder, såsom innovation, entreprenörskap, och förändringshantering,
- digitalisering och dess påverkan i samhället samt utmaningar relaterade till digitalisering, och
- etik och hållbarhet (social, ekonomisk och miljömässig) relaterat till innovation för förändring i ett digitalt samhälle.
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska studenten visa:
- färdighet och förmåga att ge situationsanpassade förslag på förändringar i relation till digital transformation, och
- förmåga att muntligt och skriftligt klart redogöra för och diskutera sina slutsatser i dialog med olika grupper.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs ska studenten visa förmåga att:
- förhålla sig till de begränsningar och möjligheter som finns med innovation, intra-/entreprenörskap och digitalisering, samt värdera dessa i relation till etik och hållbarhet, och
- värdera information och kritiskt reflektera kring de teorier och resonemang som avhandlas inom kursen.
Under kursens gång genomförs ett antal föreläsningar/seminarier. Stora delar av kursen genomförs i form av självstudier och grupparbete.
Betygsättning baseras på muntlig och skriftlig examination, inklusive aktiv medverkan, genom följande moment:
- Inlämningsuppgifter - 10HP - UA
- Case - 5HP - UA
Krav för betyg godkänt (A-E): Godkänt på samtliga moment.
Slutligt kursbetyg viktas mellan inlämningsuppgifter och case.
Kursen har ingen uttalad kurslitteratur, istället kommer material finnas tillgängligt via kursens utbildningsplattform.
Studenten söker och väljer lämplig litteratur inför respektive uppgift.
Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs inte längre ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.