Avancerad nivå
Grundläggande behörighet: Examen från utbildning på grundnivå omfattande minst 180 hp.
Särskild behörighet:
minst tre års dokumenterad erfarenhet av att arbeta som lärare i högre utbildning eller av att arbeta med kompetensutveckling inom motsvarande organisation (som till exempel Polismyndigheten, Försvaret, Tullverket) alternativt avslutade kurser om minst 60 hp inom ett av följande ämne: pedagogik, utbildningsvetenskap, pedagogiskt arbete eller annat beteendevetenskapligt ämne, samt Engelska 6.
Magisterprogrammet i högskolepedagogik erbjuder verksamma inom högre utbildning att fördjupa sig inom det högskolepedagogiska forskningsområdet med anknytning till den egna verksamheten och att utveckla sin kompetens genom ett vetenskapligt förhållningssätt.
Utbildningen syftar till att utbilda universitets- och högskolelärare så att dessa har relevant kompetens för att utbilda studenter som i sin framtida verksamhet ska kunna bidra till en hållbar samhällsutveckling. Utbildningen ger fördjupade kunskaper om lärandeteorier, undervisningsmetoder och studenters lärande i högre utbildning. Genomgången utbildning lägger en grund för olika karriärvägar inom och utanför akademin.
Inriktning
Högskolepedagogiken behandlar vuxna studenters lärande inom ramen för högre utbildning. Utbildningen behandlar frågor om förhållningssätt till undervisning och om metoder för undervisning på universitet eller högskolor. I utbildningen ingår att identifiera centrala begrepp inom vuxenutbildningsfältet samt att redogöra för centrala aspekter i forskning om vuxnas lärande. Teorier om vuxnas lärande samt vuxendidaktik i högre utbildning, kopplat till det livslånga lärandet utgör kärnan i huvudområdet. Akademiskt lärarskap, lärandemiljöer, samverkan och professionsutveckling är centrala begrepp som kännetecknar utbildningens huvudområde.
Arbetsformer
Läraktiviteter som grupparbete, skrivande och kamrat respons kombineras med föreläsningar och seminarier på campus. Dessa kan komma att livesändas, så att studenterna kan välja att delta på plats eller via nätet.
Studenternas mångfald av erfarenheter och perspektiv tas tillvara och kollegiala samtal och erfarenhetsutbyte har en central roll i utbildningens genomförande. Arbetsformerna utformas i dialog med deltagarna för att ta tillvara erfarenheter och tillämpa nyvunna högskolepedagogiska kunskaper.
Under utbildningstiden ges tillfälle och möjlighet till samtal om karriärmöjligheter till exempel genom möten med representanter för olika yrkesgrupper inom och utom akademin.
Innehåll
Magisterprogrammet i högskolepedagogik omfattar 60 högskolepoäng varav minst 45 högskolepoäng i högskolepedagogik omfattande ett självständigt arbete om 15 hp i högskolepedagogik.
Utbildning på avancerad nivå ska väsentligen bygga på de kunskaper som studenterna får inom utbildning på grundnivå eller motsvarande kunskaper.
Utbildning på avancerad nivå skall innebära fördjupning av kunskaper, färdigheter och förmågor i förhållande till utbildning på grundnivå och ska, utöver vad som gäller för utbildning på grundnivå,
- ytterligare utveckla studenternas förmåga att självständigt integrera och använda kunskaper,
- utveckla studenternas förmåga att hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer, och
- utveckla studenternas förutsättningar för yrkesverksamhet som ställer stora krav på självständighet eller för forsknings- och utvecklingsarbete.
Ur Högskolelagen
Mål för magisterexamen
Kunskap och förståelse
För magisterexamen skall studenten
- visa kunskap och förståelse inom huvudområdet för utbildningen, inbegripet såväl överblick över området som fördjupade kunskaper inom vissa delar av området samt insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete, och
- visa fördjupad metodkunskap inom huvudområdet för utbildningen.
Färdighet och förmåga
För magisterexamen skall studenten
- visa förmåga att integrera kunskap och att analysera, bedöma och hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer även med begränsad information,
- visa förmåga att självständigt identifiera och formulera frågeställningar samt att planera och med adekvata metoder genomföra kvalificerade uppgifter inom givna tidsramar,
- visa förmåga att muntligt och skriftligt klart redogöra för och diskutera sina slutsatser och den kunskap och de argument som ligger till grund för dessa i dialog med olika grupper, och
- visa sådan färdighet som fordras för att delta i forsknings- och utvecklingsarbete eller för att arbeta i annan kvalificerad verksamhet.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För magisterexamen skall studenten
- visa förmåga att inom huvudområdet för utbildningen göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter samt visa medvetenhet om etiska aspekter på forsknings- och utvecklingsarbete,
- visa insikt om vetenskapens möjligheter och begränsningar, dess roll i samhället och människors ansvar för hur den används, och
- visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att ta ansvar för sin kunskapsutveckling.
Ur Högskoleförordningen
Magisterexamen.
Efter genomfört utbildningsprogram är examensfordringarna för magisterexamen, 60 högskolepoäng uppfyllda.
Malmö universitet utfärdar examensbevis efter ansökan. I examensbeviset anges benämningen:
Magisterexamen med huvudområde högskolepedagogik (60 högskolepoäng)
Degree of Master of Arts (60 credits) with a Major in Teaching and Learning in Higher Education
I respektive kursplan framgår de förkunskapskrav som krävs för
uppflyttning inom programmet.
Undervisningsspråk: engelska.
I tillämpliga fall kan examinationsuppgifter utföras på svenska