EDUCATION DIRECTORY
PÅ SVENSKA
Malmö University

Kursplan

Våren 2016

Kursplan våren 2016

Benämning

Pedagogiskt ledarskap och omsorgsetik

Engelsk benämning

Pedagogical leadership and ethics of care

Kurskod

UV211A

Omfattning

9 hp

Betygsskala

UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)

Undervisningsspråk

Svenska, inslag av engelska kan förekomma.

Beslutande instans

Fakulteten för lärande och samhälle

Gäller från

2015-08-31

Fastställandedatum

2015-08-21

Utbildningsnivå

Grundnivå

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet + Naturkunskap A, Samhällskunskap A. Eller: Naturkunskap 1b / 1a1+1a2, Samhällskunskap 1b / 1a1+1a2 (Områdesbehörighet A6a/6a)

Huvudområde

Inget huvudområde.

Fördjupningsnivå

G1N / Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Kursen ingår i förskollärarexamen. I kursen ingår 9 högskolepoäng studier inom utbildningsvetenskaplig kärna.

Syfte

Kursen syftar till att studenten utvecklar kunskap om omsorgsetik och förmåga att reflektera normkritiskt om sociala relationer och samverkan.

Innehåll

I kursen introduceras och studeras två för uv-kurserna övergripande perspektiv; omsorgsetik och normkritik. Omsorgsetiken kan ses som traditionellt förbunden med förskollärarrollen och omfattar de relationella värden som är förknippade med förskolans praktik, såsom närhet, erkännande, relation, likvärdighet och gemenskap. Förskolans delade ansvar för omsorg och fostran diskuteras och värderas i förhållande till föräldraskapets och barndomens varierade villkor. Ur ett normkritiskt perspektiv analyseras hur olika sociala kategoriseringar samverkar och hur makt kommer till uttryck i sociala relationer, till exempel i barns lek eller i samarbete med vårdnadshavare. Vidare ges studenten möjlighet att reflektera över och gestalta situationer, samtal och möten med utgångspunkt i dessa perspektiv. Inom ramen för akademisk literacy får studenten söka och värdera olika slags information mot bakgrund av aktuella frågor och innehåll, samt träna kritisk reflektion genom författande av en resonerande artikel.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenten kunna
  • kritiskt reflektera över förskollärarrollen ur ett omsorgsetiskt perspektiv
  • tillämpa ett normkritiskt förhållningssätt för analys av sociala relationer och samverkan, jämlikhet och konflikter i förskola
  • söka, värdera och använda olika slags information som stöd för kritisk reflektion
  • skriva en resonerande artikel i enlighet med akademisk formalia och språkbruk
  • problematisera och gestalta pedagogiskt ledarskap i förskolan

Bedömningsformer

Prov 1: Artikel (Article) (4,5 hp)
Examinerar mål 1, 2, 3 & 4
Prov 2: Gestaltande presentation (Performative Presentation) (4,5 hp)
Examinerar främst mål 1 & 5
För att erhålla betyget Väl godkänd krävs betyget Väl godkänd på båda proven.
Bedömningskriterier
Artikel, 4,5 hp
För betyget Godkänd krävs,
  • problematiserande resonemang om omsorgsetik och förskollärarrollen
  • tillämpande av ett normkritiskt förhållningssätt
  • användande av relevanta källor som stöd för analys och resonemang
  • korrekt språkbruk och referenshantering
För betyget Väl Godkänd krävs förutom ovanstående,
  • förmåga att på ett självständigt och problematiserande sätt resonera om omsorgsetik och ledarskap
Gestaltande presentation, 4,5 hp
För betyget Godkänd krävs,
  • problematisering av förskolans sociala händelser och ledarskap genom gestaltning
  • tillämpande av ett normkritiskt förhållningssätt
För betyget Väl Godkänd krävs förutom ovanstående,
  • självständigt resonemang om förskollärarens socialt mångfacetterade uppdrag

Kurslitteratur och övriga läromedel

Bartholdsson, Åsa & Hultin, Eva (red.) (2015) Sociala relationer, värdegrund och lärarprofessionalitet. Malmö: Gleerups (148 s)
Eidevald, Christian (2011) "Anna bråkar!" Att göra jämställdhet i förskolan. Stockholm: Liber (222 s)
Johansson, Eva (2001) Små barns etik. Liber: Stockholm (192 s)
Lindstedt, Inger (2013) Textens hantverk. Om retorik och skrivande. Lund: Studentlitteratur (242 s)
Noddings, Nel (2012) Philosophy of Education. Philadelphia: Westview Press (kap 1, 2, 8 & 11)
Tallberg Broman, Ingegerd & Harju, Anne (red) (2013) Föräldrar, förskola, skola. Om makt, mångfald och möjligheter. Lund: Studentlitteratur (244 s)

Kursvärdering

Studenterna får inflytande i undervisningen genom att det kontinuerligt under pågående kurs ges möjlighet till återkoppling och reflektion över kursens innehåll och genomförande. Kursen avslutas med en individuell, skriftlig kursvärdering utifrån kursens syfte och mål. Dessa kursvärderingar ligger till grund för den återkoppling kursledaren och studenterna/kursdeltagarna gör i anslutningen till kursens avslutning.