Kursplan våren 2015
Kursplan våren 2015
Benämning
Pedagogiskt ledarskap och omsorgsetik
Engelsk benämning
Pedagogical leadership and ethics of care
Kurskod
UV211A
Omfattning
9 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle
Fastställandedatum
2014-12-29
Gäller från
2015-01-19
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet + Naturkunskap A, Samhällskunskap A. Eller: Naturkunskap 1b / 1a1+1a2, Samhällskunskap 1b / 1a1+1a2 (Områdesbehörighet A6a/6a)
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G1N
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i förskollärarexamen.
I kursen ingår 9 högskolepoäng studier inom utbildningsvetenskaplig kärna.
Syfte
Kursen syftar till att studenten utvecklar grundläggande kunskaper om omsorgsetik och pedagogisk filosofi i relation till förskolans uppdrag och förskollärarens ansvar. Kursen syftar också till att studenten utvecklar kunskap om normer inom ramen för förskolans sociala rum samt förmåga att beakta, kommunicera och förankra ett jämlikhetsperspektiv, främja etiskt goda relationer och motverka diskriminering.
Innehåll
Inom kursen behandlas etik och utbildning i relation till förskollärarens ansvar. Begreppen omsorgsetik, pedagogisk filosofi, demokrati, normer och relationer studeras och diskuteras särskilt. Förskollärarens demokratiska uppdrag studeras och problematiseras i syfte att öka förståelse för dess etiska och sociala komplexitet. Genom narrativ intervju med pedagogisk ledare i partnerskola studeras och analyseras ledarskap med fokus på delat ansvar och samarbete mellan förskola och vårdnadshavare.
Studenten ges möjlighet att utveckla förståelse för och reflektera över förskollärarens delade ansvar för barns omsorg och fostran i förhållande till föräldraskapets och barndomens varierade villkor. I ett normkritiskt perspektiv analyseras hur olika sociala kategoriseringar samverkar och hur makt verkar i sociala relationer, till exempel i barns lek eller i samverkan med vårdnadshavare. Vidare ges studenterna möjlighet att reflektera över och gestalta situationer, samtal och möten som verkar demokratiskt och etiskt främjande.
Kursens innehåll bearbetas genom diskussioner, drama, läsande, skrivande och responsarbete. Inom ramen för akademisk literacy får studenten söka och värdera olika slags information mot bakgrund av aktuella frågor och innehåll. Vidare ges möjlighet att utveckla analytisk förmåga och reflektera kritiskt genom författande av en resonerande artikel.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- resonera analytiskt om omsorgsetik och yngre barns utbildning
- genom ett kritiskt förhållningssätt beakta och främja demokratiska värden
- söka, värdera och använda olika slags information som stöd för analys, samt skriva en resonerande artikel
- problematisera förskolans delade ansvar för omsorg och fostran, vårdnadshavares inflytande och föräldraskapets varierade villkor
- analysera pedagogiskt ledarskap utifrån ett normkritiskt perspektiv.
Bedömningsformer
Prov 1: Artikel (Article) (4,5 hp)
Examinerar mål 1, 2 & 3
Prov 2: Narrativ intervju med pedagogisk ledare i förskola samt gestaltande presentation (Narrative and Presentation) (4,5 hp)
Examinerar mål 4 & 5
För att erhålla betyget Väl godkänd krävs betyget Väl godkänd på båda proven
Bedömningskriterier
Artikel, 4,5 hp
För betyget Godkänd krävs,
- förmåga att i skrift kunna resonera analytiskt om omsorgsetik och yngre barns utbildning,
- förmåga att i skrift kunna redogöra för och kritiskt beakta sociala relationers komplexitet samt ge exempel på hur man kan främja demokratiska värden,
- förmåga att använda relevanta källor som stöd för analys och resonemang.
För betyget Väl Godkänd krävs förutom ovanstående,
- förmåga att på ett självständigt analytiskt sätt resonera om omsorgsetik som del av förskolans verksamhet och pedagogiskt ledarskap.
Narrativ intervju, analys och gestaltande presentation, 4,5 hp
För betyget Godkänd krävs,
- förmåga att genom analys och gestaltning problematisera förskolans delade ansvar för omsorg och fostran, vårdnadshavares inflytande och föräldraskapets varierade villkor,
- förmåga att med ett normkritiskt perspektiv analysera pedagogiskt ledarskap och relationer.
För betyget Väl Godkänd krävs förutom ovanstående,
- förmåga att självständigt problematisera och tydliggöra förskollärares socialt mångfacetterade ledarskap.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Eidevald, Christian (2011) "Anna bråkar!" Att göra jämställdhet i förskolan.”” Stockholm: Liber (222 s)
Emilson, Anette (2008) Det önskvärda barnet: fostran uttryckt i vardagliga kommunikationshandlingar mellan lärare och barn i förskolan. Akademisk avhandling, Göteborgs universitet (kap. 1, 2, 3, 5 och 6. Cirka, 70 s). http:gupea.ub.gu.se/bitstream/2077/18224/1/gupea_2077_18224_1.pdf
Noddings, Nel (2011) Philosophy & Education (235 s) (kap 1, 2, 8 & 11)
Tallberg Broman, Ingegerd & Harju, Anne (red) (2013). Föräldrar, förskola, skola. Om makt, mångfald och möjligheter. Lund: Studentlitteratur. (ca 70 s)
Lindstedt, Inger (2013) Textens hantverk. Om retorik och skrivande. Lund: Studentlitteratur (150 s) (ca 50 s)
Sommer, Dion (2009) Barndomspsykologi. Utveckling i en förändrad värld. Stockholm: Liber (kap 3, 4 & 5) (92 s)
Öhman, Margareta (2009) Hissad och dissad? Om relationsarbete i förskolan. Stockholm: Liber (256 s)
Övrig litteratur tillkommer och väljs i samråd med kursledaren.
Kursvärdering
Studenterna får inflytande i undervisningen genom att det kontinuerligt under pågående kurs ges möjlighet till återkoppling och reflektion över kursens innehåll och genomförande. Kursen avslutas med en individuell, skriftlig kursvärdering utifrån kursens syfte och mål. Dessa kursvärderingar ligger till grund för den återkoppling kursledaren och studenterna/kursdeltagarna gör i anslutningen till kursens avslutning.