Kursplan våren 2022
Kursplan våren 2022
Benämning
Vetenskapsteori och forskningsmetodik
Engelsk benämning
Theory of Science and Research Methodology
Kurskod
UV209A
Omfattning
12 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle, Programnämnden för förskollärarprogrammet
Fastställandedatum
2021-01-19
Gäller från
2021-04-12
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: UV208A Förskola, värdegrund och samhälle (genomgången)
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G1F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i förskollärarexamen.
I kursen ingår 12 högskolepoäng studier inom utbildningsvetenskaplig kärna.
Syfte
Syftet med kursen är att studenten ska utveckla fördjupad kompetens och ett kritiskt förhållningssätt gällande vetenskapsteori, forskningsmetodologi och den vetenskapliga genren.
Innehåll
Kursen är uppdelad i två teman. Inom det första blocket, med fokus på vetenskapsteori, diskuteras grundläggande vetenskapsteoretiska begrepp och resonemang samt vilka krav som ställs på en vetenskaplig text gällande bl.a. dess uppbyggnad, argumentation och slutsatser. Utifrån detta bearbetar och analyserar studenten en vetenskaplig text inom det förskolepedagogiska området, och gör i ett paper en kritisk bedömning av hur denna förhåller sig till den vetenskapliga genren och dess krav.
Kursens andra block har forskningsmetodik som fokusområde. Studenten konstruerar och samlar här in material såväl genom en enkät som genom en semistrukturerad frågelista utifrån vilken individuella intervjuer genomförs. Utfallet analyseras sedan och diskuteras vetenskapsteoretiskt och metodologiskt. Studenten påbörjar då också planeringen inför sitt examensarbete genom att självständigt formulera ett forskningsproblem med relevans för det förskolepedagogiska fältet.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
1. redogöra för samt kritiskt granska forskningsprocessens och den vetenskapliga rapportens olika moment, samt förstå och förhålla sig till de krav som ställs på vetenskapliga studier
2. visa kännedom om vetenskapsteori och kvalitativa och kvantitativa forskningsmetoder samt förmåga att resonera kring hur olika metoder påverkar en studies forskningsresultat
3. formulera och motivera en forskningsbar fråga med relevans för yrket och med syfte att analysera och/eller utveckla förskolans verksamhet i ett nationellt och/eller internationellt perspektiv
Arbetsformer
Kursens övergripande pedagogiska inramning är seminarieformen. Seminarierna utgörs av såväl lärarledda diskussioner i helklass som diskussioner i mindre grupper, och varvas med andra kommunikationsformer såsom i huvudsak föreläsningar, podcasts och arbetslagsmöten.
Bedömningsformer
Prov 1: Paper (Paper), 6 hp. I detta prov examineras lärandemål 1 och 2.
Prov 2: Skriftlig tentamen (Written Exam), 6 hp. I detta prov examineras lärandemål 2-3.
För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
För betyget Väl godkänd på hel kurs krävs betyget Väl godkänd på båda prov.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Alvehus, Johan (2019). Skriva uppsats med kvalitativ metod. En handbok. 2. uppl. Stockholm: Liber (142 s)
Dimenäs, Jörgen (2020). Vetenskap och beprövad erfarenhet: Forskningsmetodik för förskollärar- och lärarprofessionen. Stockholm: Liber (161 s)
Löfdahl, Hultman & Ribaeus, Katarina (red.) (2021). Förskollärarens metod och vetenskapsteori. 2 uppl. Stockholm: Liber (180 s)
Skolforskningsinstitutet (2020). Hur ska man veta vad forskningen säger? Om vetenskaplig kunskap och hur man kan förhålla sig till vetenskapliga resultat. Skolforskningsinstitutet fördjupar, 2020:01. Solna: Skolforskningsinstitutet (39 s) (tillgänglig på internet)
Vetenskapliga artiklar tillkommer vid kursstart.
Kursvärdering
Studenter som deltar i eller har avslutat en kurs ska ges möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av universitetet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).