Kursplan våren 2023
Kursplan våren 2023
Benämning
Teamsamverkan och kommunikation
Engelsk benämning
Team Work and Communication
Kurskod
TV224A
Omfattning
30 hp
Betygsskala
UG / Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Odontologiska fakulteten
Fastställandedatum
2022-11-08
Gäller från
2023-01-23
Behörighetskrav
Den studerande skall vara godkänd på terminskurs 2 och terminskurs 3.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde
Odontologi
Fördjupningsnivå
G2F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i examensfordringarna för tandteknikerexamen
Syfte
Tandteknikerutbildningens övergripande syfte är att bidra till personens fulla utveckling som tandtekniker med ett förhållningssätt som innebär att sträva efter en kontinuerlig utveckling av det egna kunnandet samt att skapa förståelse för kunskapers beroende av sitt sammanhang; att tillägna sig ett kritiskt och analyserande förhållningssätt till egna kunskaper, färdigheter och arbetssätt. Utbildningen ska bidra till ett ansvarsfullt, omdömesgillt och samarbetsinriktat uppträdande i vårdteamet, präglat av förståelse för patienten.
Som medel för att uppnå dessa syften är, förutom de mål som satts upp enligt högskolelagen (SFS 1992:1434, 1 kap 9§) och Malmö universitets övergripande mål, följande gemensamma mål uppsatta.
Innehåll
Terminskurserna 4 och 5 är upplagda som ett praktikstudieår. Tidigare kurser har lagt grunden för förståelse för sambandet mellan orala sjukdomars orsak – symtom – behandling och hur man förebygger dessa sjukdomar. Förutsättningarna för att rehabilitera oralprotetiskt med god prognos och utan oönskade bieffekter efter ett sjukdomsförlopp har därmed studerats utifrån ett tandtekniskt perspektiv med patientens orala hälsa som övergripande mål. Under praktikstudieåret får studenten möjlighet att praktisera sina kunskaper och färdigheter på ett eller flera tandtekniska laboratorier och/eller i motsvarande/angränsande/tandtekniska verksamheter. Förutom möjligheten att arbeta med patientfall och därtill hörande kursmål ska studenten träna sina färdigheter i samarbete och kommunikation, dels inom laboratoriet, dels inom vårdteamet. Särskild vikt ska läggas vid att få en så stor spridning som möjligt på de arbetsuppgifter studenten ställs inför. Det är därför önskvärt att studenten alternerar mellan olika uppgifter på laboratoriet inom ramarna för vad som ingår i en tandteknikers arbetsuppgifter. Som en lärandeaktivitet utifrån kursmålen ansvarar studenten för att ordna praktikplats/-er under praktikstudieperioden. Kostnader för resor i samband med den verksamhetsförlagda utbildningen kan tillkomma. Under praktikstudieåret tränas studenten även i att söka information och att förankra sin arbetsmetodik och sitt arbetssätt i vetenskap och beprövad erfarenhet. Detta sker genom arbetsuppgifter, ofta i form av fall, som studenten arbetar med varje vecka och som lämnas in. Fallen avslutas ofta med ett seminarium, som studenterna till stor del själva ansvarar för, där studenten aktivt deltar genom presentation och diskussion. Studenten medverkar även vid föreläsningar/efterläsningar på fakulteten även om en stor del av kontakten sker via Internet. Förberedelser inför examensarbetet på terminskurs 6 ingår även under praktikstudieåret.
Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- bedöma bettets och munhålans normalanatomi samt anatomi vid partiell och total tandlöshet relativt individuella variationer i tandanatomi, käkrelationer och artikulationsmönster
- analysera samt ingående redogöra för vilka artikulationsmönster som används för olika typer av tandersättningar, med hänsyn till olika patienters individuella variationer
- mekanismerna för inflammationsutveckling i munhålan relaterat till dentala rekonstruktioner samt hur munhålans barriärfunktion kan upprätthållas
- förklara sambandet mellan sammansättning, egenskaper och hantering av dentala material i protetiska konstruktioner, hur de interagerar i den orala miljön och hur detta kan påverka det kliniska behandlingsresultatet
- beskriva användningsområde, hantering och krav på övriga material som används vid framställning av specialanpassade produkter samt ha kunskap om och kunna redogöra för hygienisk och funktionell utformning av oralprotetiska komplexa konstruktioner
- vara delaktig i terapiplanering baserad på evidens eller bästa tillgängliga kunskap i ett globalt perspektiv
- analysera och utvärdera de tandtekniska arbeten som avhandlas under kursen med avseende på processteknologi, hygienisk och funktionell utformning, biokompatibilitet samt deras fysikaliska och kemiska egenskaper
- ingående beskriva den orala hälsan i relation till människans ålder och de speciella krav det ställer på tandvården.
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- tillämpa utmaningsbaserat lärande med ökat egenansvar och behärska den för kursen nödvändiga nomenklaturen på svenska och engelska
- arbeta på ett hygieniskt och ergonomiskt sätt samt enligt gällande arbetsmiljöföreskrifter, lagar och förordningar som gäller på ett tandtekniskt laboratorium och på klinik
- klinisk och tandteknisk arbetsgång vid framställning av olika tandtekniska produkter och planera sitt arbete därefter
- analysera naturliga tänders individuella variationer avseende optiska egenskaper, färg, form och placering i bettet samt efterlikna detta vid framställning av protetiska konstruktioner
- hantera de instrument och den apparatur som förekommer på kursen, på ett korrekt och säkert sätt med hänsyn till arbetsmiljö, ergonomi och resultat
- under handledning, planera för, utforma, framställa och analysera under kursen förekommande tandtekniska arbeten, såväl enkla som komplexa, i samtliga förekommande produktionssteg
- söka, granska samt skriftligt och muntligt kommunicera nationella och internationella vetenskapliga arbeten med korrekt använda termer och ett för uppgiften lämpligt språkbruk.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- visa strävan efter en hög kvalitet på den egna insatsen och utvärdera denna adekvat
- visa ett kritiskt och analyserande förhållningssätt till egna kunskaper, färdigheter och arbetssätt samt ha tagit ansvar för en kontinuerlig utveckling av dessa
- sätta sig in i gällande instruktioner för användandet av material, instrument och apparatur före användandet
- visa förståelse för den patientbehandling studenten deltar i och för de risker och obehag det kan innebära när underlag för den tandtekniska produktionen införskaffas samt ta ansvar för att patientunderlaget inte skadas eller förändras under arbetets gång
- bidra till en positiv utveckling för patientens orala hälsotillstånd genom att göra sitt bästa med alla tillgängliga medel
- visa förståelse för de skillnader i tänders form och status som förekommer hos människor med olika bakgrund och ursprung
- ansvara för ett gott samarbete och inbördes förståelse mellan de olika yrkeskategorierna i vårdteamet samt för att fungera fullvärdigt i de grupper som är involverade i utbildningen
- visa ett vetenskapligt kritiskt förhållningssätt till nationell och internationell odontologisk materialinformation samt tandtekniska och kliniska arbetsmetoder
- visa medvetenhet om betydelsen av etik i vården genom sitt arbetssätt och förhållningssätt.
Arbetsformer
UTFORMNING AV UTBILDNINGEN
Praktiskt arbete på praktiklaboratorium, seminarier, föreläsningar, efterläsningar och självstudier (eget arbete).
Praktiskt arbete på praktiklaboratoriet/ Verksamhetsförlagd utbildning
Studenten ska vara väl förberedd inför det praktiska arbetet och påläst inför de moment som ska genomföras. Det är studentens eget ansvar att vara väl insatt i arbetsmanualer, arbetsinstruktioner varuinformationsblad och bruksanvisningar innan självständigt eller arbete under handledning påbörjas. Ergonomiska- och arbetsmiljöaspekter ska även beaktas nogsamt.
Föreläsningar och efterläsningar
Olika situationer eller problem som relaterar till kursens tema utgör utgångspunkt för lärandet som sker enligt principen för utmaningsbaserat lärande, en studentcentrerad undervisning med arbete i grupper eller individuellt och som kompletteras med seminarier och föreläsningar. Lärandet utgår vanligtvis från ett fall eller ett formulerat problem. Extra tillfällen kan ges av resursperson på initiativ av de studerande.
Seminarier
Seminarierna är studentcentrerade där innehållet kan styras av inlämningsuppgifter formulerade av de studerande. Studenten ska vara väl förberedd och påläst inför seminarierna och delta aktivt. Tidpunkt för seminariet samt förslag till resursperson meddelas efter överenskommelse med kursansvarig. Seminarierna är obligatoriska.
Klinisk verksamhet
Att få en helhetssyn på patienten i tandvårdsteamets centrum är ett av utbildningens mål. Kliniska moment omfattar obligatoriskt deltagande och kontinuerlig utvärdering.
Självstudier
Självstudier är en viktig del av utbildningen. Tider för självstudier är angivna i kursschemat. Litteraturförslag framgår av litteraturlistan.
Bedömningsformer
Formativ och summativ bedömning av alla lärandeaktiviteter sker fortlöpande under terminen och godkänt genomförande och sammanställning av färdighetsträning på laboratorium och/eller klinik samt uppfyllande av kursmål avseende värderingsförmåga och förhållningssätt ska framgå i loggboken. Kliniska moment omfattar obligatoriskt deltagande.
Kursen omfattar två provmoment:
- Formativ bedömning (15 hp) som omfattar inlämningsuppgifter, muntliga och skriftliga rapporter, deltagande i seminarier, workshop och praktiska moment under VFU. Bedömningen görs utifrån angivna egenbedömningskriterier för respektive moment. Aktiviteterna återkopplas regelbundet till studenten under kursen dels genom egenbedömning, kamratbedömning och via loggbok. Om ett moment blir underkänt kan det kompletteras under pågående kurs. Slutlig bedömning för godkännande görs vid kursens slut.
- Summativ examination (15 hp) skriftlig och muntlig examination sker under och i slutet av kursen.
Som betyg förekommer godkänd respektive underkänd. För betyget G på kursen måste alla provmoment vara godkända.
Student som underkänts i tentamen ges möjlighet till två omtentamina på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfällen, se Utbildningsplan för tandteknikerutbildningen (OGTAT).
Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students kliniska och praktiska färdighetsträning om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för vården riskeras. När den kliniska och praktiska färdighetsträningen avbryts på detta sätt innebär det att studenten underkänns i den kliniska och praktiska färdighetsträningen på aktuell kurs. I sådana fall ska en individuell handlingsplan upprättas, där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet att återuppta sin kliniska och praktiska färdighetsträning på denna kurs. Återupptagande av studierna på denna kurs kan ske efter godkänt genomförande av handlingsplan. I den individuella handlingsplanen begränsas antalet kunskapskontroller till tre tillfällen.
Kurslitteratur
Litteratur i form av e-böcker, media och vetenskapliga artiklar tillhandahålles innan kursstart via separat bilaga.
Vetenskapliga artiklar tillkommer under kursen utifrån studenternas formulerade frågeställningar och litteratursökningar.
Utöver detta förväntas studenten självständigt söka, samla in och bedöma relevant litteratur i enlighet med den pedagogiska modellen för utbildningen. Litteraturen är huvudsakligen på engelska.
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Övrigt
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.