Kursplan våren 2022
Kursplan våren 2022
Benämning
Teamsamverkan och kommunikation
Engelsk benämning
Team Work and Communication
Kurskod
TV224A
Omfattning
30 hp
Betygsskala
UG / Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Odontologiska fakulteten
Fastställandedatum
2021-12-06
Gäller från
2022-01-24
Behörighetskrav
Den studerande skall vara godkänd på terminskurs 2 och terminskurs 3.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde
Odontologi
Fördjupningsnivå
G2F
Syfte
Tandteknikerutbildningens övergripande syfte är att bidra till individens fulla utveckling som tandtekniker; till att sträva efter en kontinuerlig utveckling av det egna kunnandet samt att skapa förståelse för kunskapers beroende av sitt sammanhang; att tillägna sig ett kritiskt och analyserande förhållningssätt till egna kunskaper, färdigheter och arbetssätt. Utbildningen ska bidra till ett ansvarsfullt, omdömesgillt och samarbetsinriktat uppträdande i vårdteamet, präglat av förstående för patienten.
Innehåll
Terminskurserna 4 och 5 är upplagda som ett praktikstudieår. Tidigare kurser har lagt grunden för förståelse för sambandet mellan orala sjukdomars orsak – symtom – behandling och hur man förebygger dessa sjukdomar. Förutsättningarna för att rehabilitera oralprotetiskt efter ett sjukdomsförlopp med god prognos och utan oönskade bieffekter har därvid studerats utifrån ett tandtekniskt perspektiv med patientens orala hälsa som övergripande mål. Under praktikstudieåret får studenten möjlighet att praktisera sina kunskaper och färdigheter på ett eller flera tandtekniska laboratorier och/eller i motsvarande/angränsande/tandtekniska verksamheter. Förutom möjligheten att arbeta med patientfall och därtill hörande kursmål ska studenten träna sina färdigheter i samarbete och kommunikation, dels inom laboratoriet och dels inom vårdteamet. Särskild vikt ska läggas vid att få en så stor spridning som möjligt på de arbetsuppgifter studenten ställs inför. Det är därför önskvärt att studenten alternerar mellan olika uppgifter på laboratoriet inom ramarna för vad som ingår i en tandteknikers arbetsuppgifter. Kostnader för resor i samband med den verksamhetsförlagda utbildningen kan tillkomma. Under praktikstudieåret tränas studenten även i att söka information och att förankra sin arbetsmetodik och sitt arbetssätt i vetenskap och beprövad erfarenhet. Detta sker genom arbetsuppgifter, ofta i form av fall, som studenten arbetar med varje vecka och som lämnas in. Fallen avslutas ofta med ett seminarium, som studenterna till stor del själva ansvarar för, där studenten aktivt deltar genom presentation och diskussion. Studenten medverkar även vid föreläsningar/efterläsningar på fakulteten även om en stor del av kontakten sker via Internet. Förberedelser inför examensarbetet på terminskurs 6 ingår även under praktikstudieåret.
Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- bedöma bettets och munhålans normalanatomi samt anatomi vid partiell och total tandlöshet relativt individuella variationer i tandanatomi, käkrelationer och artikulationsmönster
- analysera samt redogöra ingående för vilka artikulationsmönster som används för olika typer av tandersättningar, med hänsyn till olika patienters individuella variationer
- mekanismerna för inflammationsutveckling i munhålan relaterat till dentala rekonstruktioner samt hur munhålans barriärfunktion kan upprätthållas
- klinisk och tandteknisk arbetsgång vid framställning av olika tandtekniska produkter och planera sitt arbete därefter
- förklara sambandet mellan sammansättning, egenskaper och hantering av dentala material i protetiska konstruktioner, hur de interagerar i den orala miljön och hur detta kan påverka det kliniska behandlingsresultatet
- beskriva användningsområde, hantering och krav på övriga material som används vid framställning av specialanpassade produkter samt ha kunskap om och kunna redogöra för hygienisk och funktionell utformning av oralprotetiska komplexa konstruktioner
- vara delaktig i terapiplanering baserad på evidens eller bästa tillgängliga kunskap i ett globalt perspektiv
- analysera och utvärdera de tandtekniska arbeten som avhandlas under kursen med avseende på processteknologi, hygienisk och funktionell utformning, biokompatibilitet samt deras fysikaliska och kemiska egenskaper
- beskriva ingående den orala hälsan i relation till människans ålder och de speciella krav det ställer på tandvården.
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- tillämpa utmaningsbaserat lärande med ökat egenansvar och behärska den för kursen nödvändiga nomenklaturen
- tillämpa de hygienrutiner och arbetsmiljöföreskrifter som gäller på ett tandtekniskt laboratorium och på klinik
- analysera naturliga tänders individuella variationer avseende optiska egenskaper, färg, form och placering i bettet samt efterlikna detta vid framställning av protetiska konstruktioner
- hantera de instrument och den apparatur som förekommer på kursen, på ett korrekt och säkert sätt med hänsyn till arbetsmiljö, ergonomi och resultat
- under handledning, planera för, utforma, framställa och analysera under kursen förekommande tandtekniska arbeten, såväl enkla som komplexa, i samtliga förekommande produktionssteg
- skriftligt och muntligt kommunicera nationella och internationella vetenskapliga arbeten.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- visa strävan efter en hög kvalitet på den egna insatsen och utvärderat denna adekvat
- visa ett kritiskt och analyserande förhållningssätt till egna kunskaper, färdigheter och arbetssätt samt ta ansvar för en kontinuerlig utveckling av dessa
- ta ansvar för att arbeta på ett hygieniskt och ergonomiskt sätt samt enligt gällande arbetsmiljöföreskrifter, lagar och förordningar
- sätta sig in i gällande instruktioner för användandet av material, instrument och apparatur före användandet
- visa förståelse för den patientbehandling de är en del i och för de risker och obehag det kan innebära när underlag för den tandtekniska produktionen införskaffas samt visa ansvar för att patientunderlaget inte skadas eller förändras under arbetets gång
- bidra till en positiv utveckling för patientens orala hälsotillstånd genom att göra sitt bästa med tillgängliga medel
- visa förståelse för de skillnader i tänders form och status som förekommer hos människor med olika bakgrund och ursprung
- ansvara för ett gott samarbete och inbördes förståelse mellan de olika yrkeskategorierna i vårdteamet samt för att fungera fullvärdigt i de grupper som är involverade i utbildningen
- visa ett vetenskapligt kritiskt förhållningssätt till nationell och internationell odontologisk materialinformation samt tandtekniska och kliniska arbetsmetoder
- visa medvetenhet om betydelsen av etik i vården genom sitt arbetssätt och förhållningssätt.
Arbetsformer
UTFORMNING AV UTBILDNINGEN
Praktiskt arbete på praktiklaboratorium, seminarier, föreläsningar, efterläsningar och självstudier (eget arbete).
Praktiskt arbete på praktiklaboratoriet/ Verksamhetsförlagd utbildning
Studenten ska vara väl förberedd inför det praktiska arbetet och påläst inför de moment som ska genomföras. Det är studentens eget ansvar att vara väl insatt i arbetsmanualer, arbetsinstruktioner varuinformationsblad och bruksanvisningar innan självständigt eller arbete under handledning påbörjas. Ergonomiska- och arbetsmiljöaspekter ska även beaktas nogsamt.
Olika situationer eller problem som relaterar till kursens tema utgör utgångspunkt för lärandet som sker enligt principen för utmaningsbaserat lärande, en studentcentrerad undervisning med arbete i grupper eller individuellt och som kompletteras med seminarier och föreläsningar. Lärandet utgår vanligtvis från ett fall eller ett formulerat problem.
Seminarier
Seminarierna är studentcentrerade där innehållet kan styras av inlämningsuppgifter formulerade av de studerande. Studenten ska vara väl förberedd och påläst inför seminarierna och delta aktivt. Tidpunkt för seminariet samt förslag till resursperson meddelas efter överenskommelse med kursansvarig. Seminarierna är obligatoriska.
Klinisk verksamhet
Att få en helhetssyn på patienten i tandvårdsteamets centrum är ett av utbildningens mål.
Självstudier
Självstudier är en viktig del av utbildningen. Tider för självstudier är angivna i kursschemat. Litteraturförslag till dessa studier framgår av litteraturlistan.
Bedömningsformer
Utvärderingen sker i form av teoretiska och praktiska prov och delas in i:
- fortlöpande utvärdering (formativ bedömning), t.ex. genom egenbedömningar på individ- och gruppnivå både på litteraturseminarier och under praktisk färdighetsträning under VFU.
- skriftlig och muntlig examination (målrelaterad formativ och summativ bedömning) under och i slutet av kursen.
Kliniska moment omfattar obligatoriskt deltagande och kontinuerlig utvärdering.
För att få tillträde till examinationen krävs godkänt på de första 15 hp ”Formativ bedömning”, vilket motsvarar godkänd aktivitet i lärandeaktiviteter inklusive seminarier samt godkänt genomförande och sammanställning (loggbok) av färdighetsträning på laboratorium och/eller klinik samt uppfyllande av kursmål avseende värderingsförmåga och förhållningssätt. Som betyg förekommer godkänd respektive underkänd. Studerande som blivit underkänd har rätt att genomgå förnyat prov – se Utbildningsplan för tandteknikerutbildningen.
Kurslitteratur
Rekommenderad litteratur kommer att utfärdas separat vid kursstart och utöver detta förväntas kursdeltagarna självständigt söka, samla in och bedöma relevant litteratur i enlighet med den pedagogiska modellen för kursen.
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.