Kursplan hösten 2020
Kursplan hösten 2020
Benämning
Oral rehabilitering och processteknologi
Engelsk benämning
Oral Rehabilitation and Process Technology
Kurskod
TV223A
Omfattning
30 hp
Betygsskala
UG / Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Odontologiska fakulteten
Fastställandedatum
2020-05-26
Gäller från
2020-08-31
Behörighetskrav
Den studerande skall ha deltagit i undervisningen på terminskurs 2 samt vara godkänd på terminskurs 1.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde
Odontologi
Fördjupningsnivå
G1F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i examensfordringarna för tandteknikerexamen
Syfte
Tandteknikerutbildningens övergripande syfte är att bidra till personlighetens fulla utveckling som tandtekniker; till att sträva efter en kontinuerlig utveckling av det egna kunnandet samt att skapa förståelse för kunskapers beroende av sitt sammanhang; att tillägna sig ett kritiskt och analyserande förhållningssätt till egna kunskaper, färdigheter och arbetssätt. Utbildningen skall bidra till ett ansvarsfullt, omdömesgillt och samarbetsinriktat uppträdande i vårdteamet, präglat av förstående för patienten.
Innehåll
Terminskurs 3 är uppbyggd kring temat ”Oral rehabilitering och processteknologi” och är indelad i 4 integrerade delmoment; materiallära, fastsittande protetik, bettfysiologi och avtagbar protetik. Tidigare kurser har lagt grunden för förståelse för sambandet mellan orala sjukdomars orsak – symtom – behandling och hur man förebygger dessa sjukdomar.
Förutsättningarna för att rehabilitera oralprotetiskt efter ett sjukdomsförlopp med god prognos och utan oönskade bieffekter har därvid studerats utifrån ett tandtekniskt perspektiv med patientens orala hälsa som övergripande mål.
Under termin 3 vidgas detta perspektiv genom delmomenten bettfysiologi och avtagbar protetik med inriktning på delproteser. Inom ämnet fast protetik tillkommer brokonstruktioner i metallkeramik och helkeramiska tandersättningar. Parallellt fördjupar studenterna sina kunskaper i materiallära för att få förståelse för de olika processer och material som används inom de olika delmomenten.
Det är därför viktigt att den studerande utvecklar sin förmåga till livslångt, självständigt kunskapssökande och lärande. En sådan kompetens innebär att den studerande skall kunna identifiera sitt inlärningsbehov, kritiskt värdera och använda olika informationskällor och utvärdera sitt lärande.
Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs skall studenten:
• visa fördjupad kunskap om processteknologier som används vid framställning av protetiska konstruktioner.
• visa fördjupad kunskap om bettets och munhålans normalanatomi samt partiell och total tandlöshet relativt individuella variationer avseende käkrelationer och artikulationsmönster.
• kunna analysera tuggsystemets uppbyggnad och normalfunktion samt principer för val av artikulationsmönster vid protetisk rehabilitering.
• visa kännedom om kraniomandibulära störningar och deras förekomst, uppkomst, förlopp och behandling.
• visa kännedom om principer för behandling med dentala implantat.
• kunna analysera tuggapparatens artikulationsmönster med hjälp av digitala och analoga hjälpmedel samt ha kunskap om olika artikulatorers funktion och användningsområden.
• kunna förklara betydelsen av munhålans barriärfunktion och hur den kan upprätthållas vid belastning av orala hård- och mjukvävnader.
• kunna analysera dentala rekonstruktioner relaterat till inflammationsutveckling i munhålan.
• kunna förklara sambandet mellan sammansättning, egenskaper och hantering av dentala material i protetiska konstruktioner och deras påverkan på allmänhälsan, munhälsan och miljön.
• visa kännedom om mekanismerna för bindning av dentala material till emalj och dentin.
• kunna förklara principer och förutsättningar för att med fast och avtagbar protes ersätta förlorad oral vävnad och därigenom återupprätta en god oral funktion.
• visa kunskap om de estetiska principer som tillämpas inom tandvården.
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs skall studenten:
• visa fördjupad förmåga att söka, värdera och använda nationell och internationell vetenskaplig information nödvändig för de fall som avhandlas under kursen.
• kunna analysera de arbeten som avhandlas under kursen med avseende på processteknologi, hygienisk och funktionell utformning, biokompatibilitet samt deras fysikaliska och kemiska egenskaper.
• kunna framställa bettskenor och ha kunskap om utformning, användningsområde och funktion hos olika specialanpassade skenor/skydd.
• visa förmåga och ansvar för att tillämpa de hygienrutiner och arbetsmiljöföreskrifter som gäller på ett tandtekniskt laboratorium och på klinik.
• kunna använda CAD/CAM för analys och framställning av olika specialanpassade tandtekniska produkter.
• självständigt kunna hantera de instrument och den apparatur som förekommer på kursen, på ett korrekt sätt, samt med hänsyn taget till arbetsmiljö och ergonomi.
• kunna planera för, utforma, framställa och utvärdera de komplexa protetiska konstruktioner som avhandlas under kursen.
• kunna analysera, planera och utföra bettanalys och preprotetisk bettslipning av modeller i artikulator.
• kunna bedöma naturliga tänder med avseende på optiska egenskaper, färg, form och placering i bettet samt efterlikna detta vid framställning av protetiska konstruktioner.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs skall studenten
• visa strävan efter en hög kvalitet på den egna insatsen och utvärdera denna adekvat.
• visa ett kritiskt och analyserande förhållningssätt till egna kunskaper, färdigheter och arbetssätt med ett globalt perspektiv samt tagit ansvar för en kontinuerlig utveckling av dessa.
• visa ansvar för att arbeta på ett hygieniskt och ergonomiskt sätt enligt gällande arbetsmiljöföreskrifter, lagar och förordningar.
• visa ansvar för att sätta sig in i gällande instruktioner för användandet av material, instrument och apparatur före användandet.
• visa förståelse för den patientbehandling studenten är en del i och ansvar för att det patientunderlag studenten har att arbeta med inte skadas under arbetets gång.
• visa förståelse för de skillnader i tänders form och status som förekommer hos människor med olika bakgrund och ursprung.
• visa ansvar för ett gott samarbete och inbördes förståelse mellan de olika yrkeskategorierna i tandvårdsteamet samt för att fungera fullvärdigt i de grupper som är involverade i utbildningen.
• visa ett vetenskapligt kritiskt förhållningssätt till nationell och internationell odontologisk materialinformation
• kunna förhålla sig vetenskapligt till nationell och internationell odontologisk information.
Arbetsformer
Olika situationer eller problem som relaterar till kursens tema utgör utgångspunkt för lärandet som sker enligt principen för utmaningsbaserat lärande, en studentcentrerad undervisning med arbete i grupper som kompletteras med seminarier och föreläsningar. Lärandet utgår vanligtvis från ett fall eller ett formulerat problem.
Föreläsningar, seminarier och efterläsningar schemaläggs i direkt anslutning till när arbetet med ett fall/formulerat problem har avslutats. Resurspersoner bidrar genom att under seminariet introducera frågor som stimulerar till att diskussionen sätts i relation till en relevant tandteknisk/klinisk kontext.
Uppgifter om att skriva rapporter, enskilt eller i grupp, kommer att delas ut. Dessa skall genomföras fortlöpande och redovisas under kursen.
Färdighetsträning på kurslaboratoriet, preklinik och klinik kopplar till de fenomen och förhållningssätt som studeras i studiegrupperna. Övningsarbeten görs under lärarhandledning och examinationsarbeten som skall ligga till grund för examinationen (se nedan) skall utföras helt självständigt. Studenten skall vara väl förberedd inför det praktiska arbetet och påläst inför de moment som skall genomföras.
De praktiska momenten utgör en stor del av kursinnehållet och inleds med demonstrationer. Under demonstrationerna hänvisas till arbetsmanualer, arbetsinstruktioner, varuinformationsblad och bruksanvisningar. Det är studentens eget ansvar att vara väl insatta i dessa innan det självständiga arbetet påbörjas. Ergonomiska- och arbetsmiljöaspekter skall även beaktas nogsamt.
Att få en helhetssyn på patienten i tandvårdsteamets centrum är ett av utbildningens mål. Kliniska pass anordnas för att den studerande under handledning skall tränas i förståelse för patienten.
Föreläsningar ges till hela kursen vid enstaka tillfällen.
Bedömningsformer
Formativ bedömning av alla lärandeaktiviteter sker fortlöpande under terminen. Formativ bedömning sker också fortlöpande i samband med seminarieverksamheten och en målrelaterad summativ examination i slutet av kursen. Examinationen kan vara skriftlig och/eller muntlig och innefatta såväl teoretiska som praktiska moment.
För att få tillträde till examinationen krävs godkänt på de första 15 hp ”Formativ bedömning”, vilket motsvarar godkänd aktivitet i grupp- och seminarieverksamhet samt uppfyllande av kursmål avseende värderingsförmåga och förhållningssätt. Som betyg förekommer godkänd respektive underkänd.
Student som underkänts i tentamen ges möjlighet till två omtentamina på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfällen, se Utbildningsplan för tandteknikerutbildningen (OGTAT).
Kurslitteratur och övriga läromedel
Förslag till litteratur kommer att utfärdas separat vid kursstart samt specifika instruktioner inför varje fall/problem som studenterna ställs inför i den teoretiska utbildningen och utöver detta förväntas kursdeltagarna självständigt söka, samla in och bedöma relevant litteratur i enlighet med den pedagogiska modellen för utbildningen.
Kurslitteratur väljs i samråd med lärare/handledare.
Kursvärdering
Universitetet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av universitetet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten hålls tillgängliga för studenterna på universitetets hemsida. (HF 1:14).
Därutöver sker kontinuerlig utvärdering som har olika former på olika kurser, ex. veckovis samråd mellan lärare och studentgrupper, månadsvis samråd mellan kursansvariga och studentrepresentanter, kursansvarig och/eller examinationsansvarig tillsammans med hela studentgruppen.
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.