Kursplan hösten 2012
Kursplan hösten 2012
Benämning
Laboratoriet i vårdprocessen
Engelsk benämning
Laboratoriet i vårdprocessen
Kurskod
TV205A
Omfattning
30 hp
Betygsskala
UG / Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Undervisningsspråk
Undervisningen bedrivs på svenska. Dock kan undervisning på engelska förekomma om kursansvarig anser det nödvändigt.
Beslutande instans
Odontologiska fakultetsstyrelsen/Grundutbildningsnämnen vid Odontologiska fakulteten
Fastställandedatum
2007-02-26
Gäller från
2007-07-01
Behörighetskrav
Den studerande skall ha deltagit i undervisningen på termin 4 (TV204A) samt vara godkänd på termin 3 (TV203A).
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde
Odontologi
Fördjupningsnivå
G2F
Syfte
Tandteknikerutbildningens övergripande syfte är att bidra till personlighetens fulla utveckling som tandtekniker; till att sträva efter en kontinuerlig utveckling av det egna kunnandet samt att skapa förståelse för kunskapers beroende av sitt sammanhang; att tillägna sig ett kritiskt och analyserande förhållningssätt till egna kunskaper, färdigheter och arbetssätt. Utbildningen skall bidra till ett ansvarsfullt, omdömesgillt och samarbetsinriktat uppträdande i vårdteamet, präglat av förstående för patienten. Som medel för att uppnå dessa syften är, förutom de mål som satts upp enligt högskolelagen (SFS 1992:1434, 1 kap 9§) och Malmö högskolas övergripande mål, följande för praktikåret gemensamma mål uppsatta:
Innehåll
Terminskurserna 4 (TV204A) och 5 (TV205A)är upplagda som ett praktikår. Tidigare kurser har lagt grunden för förståelse för sambandet mellan orala sjukdomars orsak – symtom – behandling och hur man förebygger dessa sjukdomar. Förutsättningarna för att rehabilitera oralprotetiskt efter ett sjukdomsförlopp med god prognos och utan oönskade bieffekter har därvid studerats utifrån ett tandtekniskt perspektiv med patientens orala hälsa som övergripande mål. Under praktikåret får studenten möjlighet att praktisera sina kunskaper och färdigheter på ett tandtekniskt laboratorium. Förutom möjligheten att arbeta med patientfall skall studenten träna sina färdigheter i samarbete och kommunikation, dels inom laboratoriet och dels inom vårdteamet. Särskild vikt skall läggas vid att få en så stor spridning som möjligt på de arbetsuppgifter studenten ställs inför. Det är därför önskvärt att studenten alternerar mellan olika uppgifter på laboratoriet inom ramarna för vad som ingår i en tandteknikers arbetsuppgifter. Under praktikåret tränas studenten även i att söka information och att förankra sin arbetsmetodik och sitt arbetssätt i vetenskap och beprövad erfarenhet. Detta sker genom arbetsuppgifter som lämnas veckovis, ofta i form av fall. Studenten kallas även in till fakulteten för att medverka vid seminarier och gå på föreläsningar även om en stor del av kontakten sker via Internet. Förberedelser inför examensarbetet på terminskurs 6 ingår även under praktikåret.
Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs skall studenten
- förstå Tandvårdshögskolans fyra grundprinciper avseende helhetssyn, teamarbete, oral hälsa och självstyrd inlärning.
- behärska den för kursen nödvändiga nomenklaturen på svenska och engelska.
- kunna identifiera såväl gemensamma som skilda arbetsområden för de olika yrkeskategorierna inom tandvårdsteamet.
- kunna beskriva munhålans normalanatomi.
- ha kunskap om och kunna beskriva den partiellt- och totalt tandlösa munhålans anatomi.
- kunna tillämpa kunskaper om huvud/hals regionens anatomi och fysiologi.
- kunna beskriva mekanismerna för inflammationsutveckling i munhålan relaterat till dentala rekonstruktioner.
- kunna förklara betydelsen av munhålans barriärfunktion och hur den kan upprätthållas.
- förstå och kunna beskriva klinisk och tandteknisk arbetsgång vid framställning av olika tandtekniska produkter.
- förstå och kunna beskriva artikulatorns funktion och användning.
- ha kunskap om det individuella bettets variation avseende tandanatomi, käkrelationer och artikulationsmönster.
- förstå och kunna beskriva förekommande ocklusionstyper och artikulationsmönster samt redogöra ingående för vilka typer av tandersättningar de används till.
- vara orienterad om sambandet mellan sammansättning, egenskaper och hantering av dentala material i protetiska konstruktioner och det kliniska behandlingsresultatet.
- vara orienterad om hur dentala material interagerar i den orala miljön.
- ha kunskap om användningsområde och krav på de material som används vid framställning av protetiska konstruktioner.
- ha kunskap om avtrycksmaterial, gipser, vaxer, inbäddningsmassor och dentala legeringar.
- kunna tillämpa kunskaper om sammansättningen av, egenskaper hos och hantering av dentala akrylater inom den tandtekniska verksamheten.
- ha kunskap om gjutning enligt ”lost wax” metoden samt andra dentala gjutprocesser.
- ha kunskap om sammansättning av, egenskaper hos och hantering av dentala keramer.
- ha kunskap om olika framställningsprocesser avseende dentala keramer.
- vara orienterad om mekanismerna för bindning av porslin till emalj och dentin.
- ha kunskap om principer för bindning av porslin till dentala legeringar.
- ha kunskap om och kunna redogöra för hygienisk och funktionell utformning av oralprotetiska brokonstruktioner.
- ha kunskap om uppkomst, betydelse och behandling av ocklusions- och artikulationsstörningar och.
- ha kunskap om utformning och funktion av olika bettskenor
- ha kunskap om klinisk och laboratoriemässig arbetsgång vid framställning av bettskenor, tandskydd samt blekskenor.
- ha kunskap om förutsättningar för retention hos olika avtagbara tandersättningar, hjälpmedel och apparater samt principerna för prominensanalys.
- känna till principer och förutsättningar för att med avtagbar protes ersätta förlorad oral vävnad och därigenom upprätthålla en god oral funktion.
- vara orienterad om terapiplanering inför behandling med avtagbar partialprotes och kunna tillämpa kunskaper om konstruktionsprinciper för skeletterad partialprotes.
- ha kunskap om klinisk och laboratoriemässig arbetsgång vid framställning av partialproteser.
- kunna utvärdera de arbeten som avhandlas under kursen med avseende på biokompatibilitet, processteknik, samt deras mekaniska, fysikaliska och kemiska egenskaper.
- ha kunskap om den orala hälsan i relation till människans åldrande och de speciella krav det ställer på tandvården.
- ha kunskap om svetsning och lödning i den tandtekniska verksamheten.
- ha kunskap om estetiska principer och färglära.
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs skall studenten:
- kunna tillämpa och förstå de hygien- och sterilrutiner som gäller på en tandvårdsklinik samt på ett tandtekniskt laboratorium.
- självständigt kunna tillverka olika typer av modeller för tandtekniska arbeten.
- självständigt kunna göra inslagningar i artikulator och använda denna som hjälpmedel vid framställning av tandtekniska arbeten
- under handledning eller efter överenskommelse med handledare självständigt kunna hantera de instrument och den apparatur som förekommer på kursen, på ett korrekt sätt, samt med hänsyn taget till arbetsmiljö och ergonomi.
- under handledning kunna framställa gjutna kron- och broersättningar och partialprotesskellett
- under handledning kunna framställa fasader till gjutna kron- och broersättningar samt partialproteser.
- under handledning kunna framställa porslinsdelen till Mk-kronor och broar.
- under handledning kunna framställa helkeramiska kronor, inlägg och skal med olika framställningstekniker.
- under handledning kunna utföra samtliga laboratorietekniska delmoment vid framställning av skeletterade och temporära avtagbara partialproteser.
- under handledning kunna göra färg-, form- och skiktningsanalyser för tandtekniska arbeten.
- under handledning kunna framställa avtagbara tandregleringsapparater.
- kunna vara behjälplig vid framställning av fast tandregleringsapparatur.
Studenten skall dessutom:
- kunna tillämpa problembaserat lärande.
- kunna identifiera det för kursen väsentliga innehållet i ett textavsnitt.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs skall studenten
- strävan efter en hög kvalitet på den egna insatsen och kunna utvärdera denna adekvat.
- ett kritiskt och analyserande förhållningssätt till egna kunskaper, färdigheter och arbetssätt.
- strävan efter en kontinuerlig utveckling av eget kunnande.
- att studenten kan fungera fullvärdigt i de grupper som är engagerade i utbildningen.
- förståelse för vikten av att arbeta på ett ergonomiskt riktigt sätt.
- förståelse för vikten av att arbeta enligt gällande arbetsmiljöföreskrifter, lagar och författningar.
- förståelse för vikten av att sätta sig in i gällande instruktioner för användandet av instrument och apparatur före användandet av desamma.
- förståelse för den patientbehandling de är en del i.
- förståelse för att det innebär ett obehag för patienten, när underlag för den tandtekniska produktionen införskaffas.
- ansvar för att det patientunderlag de har att arbeta med inte skadas eller förändras under arbetets gång.
- vilja att göra sitt bästa för att med alla tillgängliga medel hantera tekniker och material så att de bidrar till en positiv utveckling för patientens orala hälsotillstånd.
- förståelse för de skillnader i tänders form och status som förekommer hos människor med olika bakgrund och ursprung.
- sig verka för ett gott samarbete och inbördes förståelse mellan de olika yrkeskategorierna i vårdteamet.
- vilja att göra sitt bästa för att bidra till en tydlig och klar kommunikation mellan tandvårdsteamets olika kontrahenter, till gagn för samarbetet och för att undvika missförstånd.
- vetenskapligt kritiskt förhållningssätt till odontologisk materialinformation.
- förståelse för betydelsen av etik i vården.
Arbetsformer
UTFORMNING AV UTBILDNINGEN
Praktiskt arbete på praktiklaboratoriet, seminarier, föreläsningar, efterläsningar och självstudier (eget arbete).
Praktiskt arbete på praktiklaboratoriet
Studenten skall vara väl förberedd inför det praktiska arbetet och påläst inför de moment som skall genomföras. Det är studentens eget ansvar att vara väl insatta i arbetsmanualer, arbetsinstruktioner varuinformationsblad och bruksanvisningar innan självständigt eller arbete under handledning påbörjas. Ergonomiska- och arbetsmiljöaspekter skall även beaktas nogsamt!
Föreläsningar, efterläsningar
Ges till hela kursen vid enstaka tillfällen. Extra tillfällen kan ges av resursperson på initiativ av de studerande.
Seminarier
Seminarierna är studentcentrerade där innehållet kan styras av inlämningsuppgifter formulerade av de studerande. Basgruppen sammanställer en sammanfattning av sitt arbete med respektive fall. Sammanfattningen skall belysa vad gruppen valt att fördjupa sig inom men också vad den valt att utesluta. Tidpunkt för seminariet samt förslag till resursperson meddelas efter överenskommelse med kursansvarig. Tandteknikerutbildningen har fasta seminarietider på onsdagarna 08.15 – 10.00 enligt schema. Seminarierna är obligatoriska.
Kliniska pass
Att få en helhetssyn på patienten i tandvårdsteamets centrum är ett av utbildningens mål. Kliniska pass anordnas för att den studerande under handledning skall tränas i förståelse för patienten. Vidare ligger tonvikten på munhålans anatomi och den naturliga tandens utseende under dessa pass.
Självstudier
Självstudier är en viktig del av utbildningen. Tider för självstudier är angivna i kursschemat. Litteraturförslag till dessa studier framgår av litteraturlistan.
Bedömningsformer
Utvärderingen sker i form av teoretiska och praktiska prov och delas in i
- fortlöpande utvärdering
- skriftlig och/eller muntlig examination.
Kliniska moment omfattar obligatoriskt deltagande och kontinuerlig utvärdering.
Uppgift saknas
Övrigt
Fortlöpande utvärdering i basgruppen
Var och en i basgruppen – studerande och tutor – utvärderar sig själva och gruppens arbete fortlöpande under terminen. Bedömningen görs utifrån förmågan att:
- arbeta med problemlösning
- ta ansvar för sitt eget och gruppens arbete och inlärning
- ta ansvar för rätt djup och bredd på inhämtad kunskap
- ge och ta återkoppling
Litteratur
I problembaserad inlärning anvisas ej obligatorisk kurslitteratur.