Education Directory
PÅ SVENSKA
Malmö University

Kursplan med gällandedatum 2021-01-18

Kursplan med gällandedatum 2021-01-18

Benämning

Företagsekonomi: Examensarbete i Transport Management

Engelsk benämning

Business Administration: Bachelor Degree Thesis in Transport Management

Kurskod

TR128C

Omfattning

15 hp

Betygsskala

UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)

Undervisningsspråk

Svenska, inslag av engelska kan förekomma.

Beslutande instans

Fakulteten för kultur och samhälle

Fastställandedatum

2016-06-08

Gäller från

2021-01-18

Utbildningsnivå

Grundnivå

Behörighetskrav

Kurser om minst 52,5 högskolepoäng inom huvudområdet Företagsekonomi där kurserna
TR104B Företagsekonomi: Organisatoriskt lärande och förändring, 7,5 hp alternativt TR104C Företagsekonomi: Organisatoriskt lärande och förändring, 7,5 hp och
TR130B Företagsekonomi: Kvantitativa och statistiska metoder inom Transport Management 7,5 hp alternativt TR130C Företagsekonomi: Kvantitativa och statistiska metoder inom Transport Management 7,5 hp
skall ingå.
if (Model.HuvudomradenMedFordjupning.Count == 1) {

Huvudområde

} else {

Huvudområden

}
Företagsekonomi

Fördjupningsnivå

G2E

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Ingår i huvudområdet Företagsekonomi på nivå 61-90 hp.

Syfte

Kursens syfte är att studenten ska utveckla fördjupad kunskap och förståelse inom huvudområdet, med inriktning mot Transport Management, inbegripet kunskap om områdets vetenskapliga grund, tillämpliga vetenskapliga metoder samt orientering om aktuella forskningsfrågor. Syftet är också att studenten ska vidareutveckla sin förmåga att självständigt, inom givna tidsramar, identifiera, formulera och lösa problem, relaterade till Transport Management, samt sin förmåga att göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter.

Innehåll

Kursen behandlar hur ett självständigt vetenskapligt arbete skall planeras och struktureras, hur data och fakta insamlas, bearbetas, presenteras skriftligt, analyseras och bedöms. Särskild vikt läggs vid att det självständiga arbetet belyser, problematiserar, utreder och kritiskt analyserar ett transportrelaterat ämnesområde, gärna i nära samarbete med ett transportföretag/organisation. Det självständiga arbetet skall försvaras vid ett uppsatsseminarium.

Lärandemål

Studenten ska efter avslutad kurs kunna:
  1. formulera, problematisera och kritiskt analysera ett transportrelaterat ämnesområde samt förstå och tillämpa de kriterier som gäller för vetenskaplig undersökning och rapportering samt hantering av olika empiriska, metodologiska och teoretiska ansatser
  2. göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga samhälleliga och etiska aspekter
  3. argumentera för val av teoretisk/empirisk ansats vid vetenskaplig undersökning och rapportering samt värdera och källkritiskt bedöma olika typer av källmaterial
  4. söka olika former av källor, insamla empiriskt material, göra en källkritisk granskning samt bearbeta och analysera materialet utifrån vetenskapliga kriterier
  5. presentera ett vetenskapligt arbete och försvara/argumentera för dess innehåll och metod vid ett offentligt seminarium
  6. genomföra opposition enligt vetenskapliga bedömningskriterier

Arbetsformer

Handledning, seminarium samt självstudietid. Riktlinje för kursen är att uppsatsen skrivs i par.

Bedömningsformer

Examensarbetet redovisas, dels genom en skriftlig uppsats, dels genom ett seminarium som är offentligt och med utsedd opponent bland studenterna.
Lärandemål 1-6 examineras genom det självständiga arbetet inkluderande att leda samt delta på opponentseminarium.
Krav för godkänd: För godkänt examensarbete krävs att arbetet är relevant i förhållande till utbildningens innehåll samt att formalia, språk, syfte, teori, metodbeskrivning, undersökning, analys och slutsats följer givna regler. Förutom opponentskap krävs obligatoriskt deltagande i seminarium för redovisning av examensarbete.
Betygsbedömning: Med utgångspunkt från ovanstående bedömningskriterier gör examinator en helhetsbedömning av arbetet för betyget godkänt.
För betyget väl godkänd krävs att studenten har genomfört en kreativ och självständig undersökning och analys som lett fram till mycket välgrundade slutsatser.

Kurslitteratur och övriga läromedel

  • Metodlitteratur t.ex. Bryman, A. & Bell, E. (2013). Business Research Methods. Oxford University Press.
  • Litteratur inom det specifika problemområdet för examensarbetet.

Kursvärdering

Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).

Övergångsbestämmelser

Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.