Kursplan våren 2021
Kursplan våren 2021
Benämning
Forskningsmetodik och forskningsöversikt
Engelsk benämning
Research methods and research overview
Kurskod
SY151G
Omfattning
7.5 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle, Programnämnden för studie- och yrkesvägledarprogrammet
Fastställandedatum
2020-11-18
Gäller från
2021-03-29
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurser som förkunskapskrav: SY171G Vägledning i ett utvecklings- och lärandeperspektiv (genomgången) eller SY172G Coaching i omställning och rehabilitering (genomgången)
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G2F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kurs inom studie- och yrkesvägledarprogrammet.
Syfte
Kursen syftar till att studenterna ska förvärva kunskaper om vetenskapliga metoder, såväl kvantitativa som kvalitativa. Vidare skall studenterna kunna översiktligt beskriva olika forskningsområden inom studie- och yrkesvägledning.
Innehåll
Delkursen är uppsatsförberedande och behandlar vetenskapliga teorier och metoder av relevans för ämnesområdet studie- och yrkesvägledning. I kursen ingår en vetenskapsteoretisk orientering och en genomgång av vetenskapligt förhållningssätt. Kursen ger en översikt och exempel på nationell och internationell forskning inom studie- och yrkesvägledning. Forskningsetiska frågor behandlas. Som sammanfattning av kursen beskriver studenten, i en professionell utvecklingsplan, sitt lärande utifrån kursen mål och innehåll.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- analysera och förstå grunderna i vetenskapligt uppsatsskrivande
- redogöra för och exemplifiera olika forskningsområden och forskningsprojekt inom studie- och yrkesvägledningens område
- diskutera hur empiriskt material inom kvalitativ och kvantitativ metod analyseras och presenteras
- författa ett uppsats-PM utifrån grundläggande vetenskapliga krav på problemformulering, tidigare studier, teoretisk förankring, metodbeskrivning samt forskningsetisk medvetenhet
- diskutera och försvara ett uppsats-PM samt granska ett annat uppsats-PM
- Visa förmåga att identifiera och beskriva sitt lärande och sitt behov av ytterligare kunskap för att utveckla sin professionella kompetens inom kursens kunskapsområde
Arbetsformer
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av föreläsningar, seminarier och praktisk analys av olika vetenskapliga uppsatser.
Bedömningsformer
Bedömning sker genom en individuell hemskrivning med fokus på vetenskaplig metod och forskningsöversikt, genom författandet av ett uppsats-PM som kan ligga till grund för kommande fördjupningsarbete samt genom muntlig och/eller skriftlig analys och presentation av vetenskapliga uppsatser. Betygskriterier delges av kursansvarig vid kursstart.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Andreasson, Jesper & Johansson, Thomas. 2020. Vetenskapsteori: Grunder och tillämpning. Lund: Studentlitteratur. (valda delar ca 90 s.)
Dysthe, Olga, Hertzberg, Frøydis & Hoel, Torlaug Løkensgard. 2011. Skriva för att lära: Skrivande i högre utbildning. Lund: Studentlitteratur. (kap 8: sid 147-174) (28 s.)
Fransson, Karin & Lindh, Gunnel. 2004. Ungdomars utbildnings- och yrkesval: I egna och andras ögon. Stockholm: Skolverket. (116 s.)
Jesson, Jill & Lacey, Fiona. 2006. How to do (or not to do) a critical literature review. Pharmacy Education, 6(2), 139-148. (10 s.)
Larsen, Ann Kristin. 2018. Metod helt enkelt: En introduktion till samhällsvetenskaplig metod. Malmö: Gleerups. (198 s.)
Lindh, Gunnel & Lundahl, Lisbeth. 2008. Den resandes ensak?: Forskning om karriärutveckling och karriärvägledning. I Individ, samhälle, lärande: åtta exempel på utbildningsvetenskaplig forskning. Vetenskapsrådet. 55-70. (16 s.)
Lovén, Anders. 2000. Kvalet inför valet. Diss. Malmö: Lärarhögskolan, Pedagogiska institutionen. (303 s.)
Lovén, Anders. (red.). 2015. Karriärvägledning: En forskningsöversikt. Lund: Studentlitteratur. (valda delar ca 100 s.)
Lundahl, Lisbeth. (red.). 2010. Att bana vägen mot framtiden. Lund: Studentlitteratur. (valda delar ca 120 s.)
Lundahl, Lisbeth, Lovén, Anders, Holm, Ann-Sofie, Lindblad, Michael & Rolfsman, Ewa. 2020. Framtiden i sikte: Skolans stöd för ungas karriärlärande. Lund: Studentlitteratur. (262 s.)
Olofsson, Jonas, Lovén, Anders & Deliér, Erik. 2017. Styrning och organisation av den breda studie- och yrkesvägledningen – en bakgrund och tre fallstudier. Stockholm: Skolverket. (40 s.)
Riksdagen. 2017/18:RFR24. Studie- och yrkesvägledning i grundskolan och gymnasieskolan: En uppföljning. Stockholm: Utbildningsutskottet UbU, Sveriges riksdag. (195 s.)
Skolinspektionen. 2013. Studie- och yrkesvägledning i grundskolan. Stockholm: Skolinspektionen. (46 s.)
Skolverket. 2013. Det svåra valet: elevers val av utbildning på olika slags gymnasiemarknader. Stockholm: Skolverket. (138 s.)
Skolverket. 2020. Att välja för framtiden. Skolans stöd genom vägledning och lärande. Stockholm: Skolverket. (143 s.)
Vetenskapsrådet. 2002. Forskningsetiska principer inom humanistisk-samhällsvetenskaplig forskning. Stockholm: HSFR, Vetenskapsrådet. (17 s.)
Tillkommer:
Examensarbeten, väljs i samråd med kursansvarig.
Vetenskaplig tidskriftsartikel, väljs i samråd med kursansvarig.
Litteratur i samband med uppsats-PM, väljs i samråd med kursansvarig.
Kursvärdering
Studenterna får inflytande i undervisningen genom att det kontinuerligt under pågående kurs ges möjlighet till återkoppling och reflektion över kursens innehåll och genomförande. Kursen avslutas med en individuell, skriftlig kursvärdering utifrån kursens syfte och mål. Dessa kursvärderingar ligger till grund för den återkoppling kursledaren och studenterna/kursdeltagarna gör i anslutningen till kursens avslutning.