Education Directory
PÅ SVENSKA
Malmö University

Kursplan hösten 2026

Kursplan hösten 2026

Benämning

Hållfasthetslära

Engelsk benämning

Solid Mechanics

Kurskod

MT149A

Omfattning

7,5 hp

Betygsskala

TH / Underkänt (U), Tre (3), Fyra (4) eller Fem (5)

Undervisningsspråk

Kursen ges på svenska med inslag av engelska

Beslutande instans

Fakulteten för teknik och samhälle

Inrättandedatum

2022-04-29

Fastställandedatum

2024-04-09

Gäller från

2026-08-31

Utbildningsnivå

Grundnivå

Behörighetskrav

  • MA209A Analys A och linjär algebra (Godkänd tentamen, Analys A 7,5 hp) alternativt
    MA203A Analys A (Godkänd tentamen analys A 7 hp)
  • MT106A Mekanik, statik (Godkänd tentamen, 2101 Statik 3 hp)

Huvudområde

Inget huvudområde

Fördjupningsnivå

G1F / Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Kursen ingår i examensfordringarna för högskoleingenjörsexamen i Produktutveckling och design och i Maskinteknik.

Innehåll

Kursen ger en översikt över hållfasthetslärans grundläggande begrepp för deformerbara kroppar. Grundläggande koncept såsom jämvikt, kinematik och materialsamband definieras och nyttjas vid analys av strukturer. Begrepp inom hållfasthetslära förklaras och tillämpas på enkla strukturelement som stänger, rör, tryckkärl och balkar.

Kursen omfattar följande moment:

  • töjningar (normal- och skjuvtöjningar)
  • spänningar (normal-, skjuv-, huvud- och effektivspänningar)
  • elasticitet
  • termisk belastning
  • stångsystem
  • vridning
  • balkböjning
  • knäckning
  • plasticitet
  • Hooke’s allmänna lag
  • brottmekanik
  • utmattning
  • vibrationer
  • huvudspänningar

Lärandemål

Kunskap och förståelse

Efter avslutad kurs ska studenten kunna:

  • förklara samband mellan belastning, deformation och haveri hos enklare strukturella hållfasthetstekniska problem

Färdighet och förmåga

Efter avslutad kurs ska studenten kunna:

  • genomföra enklare analyser av olika strukturer utsatta för olika typer av belastningar med avseende på statiska och cykliska belastningar, instabilitet, elastiska och plastiska deformationer och lastbärande förmåga
  • identifiera relevanta beräkningsmodeller och metodiker med utgångspunkt från verkliga hållfasthetsproblem
  • utvärdera befintliga strukturlösningar baserad på den teoretiska grund som förvärvats under kursen

Värderingsförmåga och förhållningssätt

Efter avslutad kurs ska studenten kunna:

  • kritiskt förhålla sig till innehåll i litteratur, teknisk dokumentation, och reella tekniska lösningar kopplade till hållfasthetsbaserade problem

Arbetsformer

Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, övningar och laborationer i grupp.

Bedömningsformer

Krav för Godkänd: Godkänd laboration (0,5 hp) och godkänd tentamen (7 hp). Slutbetyget grundas på tentamensresultatet.

Student som har godkänts på tentamina och erhållit betyget Godkänd får genomgå förnyad prövning för högre betyg.

Kurslitteratur

Rekommenderad litteratur:

  • Alfredsson, Bo (red.) (2014). Handbok och formelsamling i hållfasthetslära. Elfte omarbetade uppl. Stockholm: Institutionen för hållfasthetslära, Tekniska högsk.
  • Ljung, Christer, Saabye Ottosen, Niels & Ristinmaa, Matti (2007). Introduktion till hållfasthetslära: enaxliga tillstånd. 1. uppl. Lund: Studentlitteratur
  • Saabye Ottosen, Niels, Ristinmaa, Matti & Ljung, Christer (2007). Hållfasthetslära: allmänna tillstånd. 1. uppl. Lund: Studentlitteratur

Resurser som tillhandahålls av institutionen:

  • Martinsson, Rolf & Pärletun L-G. (2005). Övningsexempel i hållfasthetslära, Teknik och samhälle - Malmö högskola

Kursvärdering

Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).

Övergångsbestämmelser

Om en kurs upphört att ges eller genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.

Övrigt

Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.