Grundnivå
Grundläggande behörighet. Kursen kräver även förkunskaper motsvarande 60 hp i en yrkesutbildning avsedd för undervisning, alternativt dokumentation som styrker ett års erfarenhet av arbete som undervisande lärare utan behörighetsgivande examen i någon av grundskolans årskurser 1-6, lägst halvtid under den senaste tvåårsperioden
Inget huvudområde
G2F / Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
.
Kursen syftar till att studenten utifrån sitt kommande läraruppdrag utvecklar funktionella ämneskunskaper i de samhällsorienterande ämnena geografi, samhällskunskap, religion och historia. Dessutom syftar kursen till att studenten ska utveckla sin didaktiska och metodiska förmåga i förhållande till undervisning i aktuell åldersgrupp.
Kursens huvudtema är att studera de samhällsorienterande ämnena utifrån aktuella styrdokument.
Inom kursens ram ska studenten utveckla förmågan att göra relevanta och välgrundade didaktiska och metodiska val utifrån kursplaner och ämnenas didaktik.
I geografi behandlas betydelsen av naturgeografiska förutsättningar för mänsklig verksamhet och naturgeografiska processer.
I samhällskunskap behandlas demokrati i ett globalt, nationellt och lokalt perspektiv. Aktuella samhällsfrågor belyses ur sociologiska, mediala och statsvetenskapliga perspektiv.
I religion behandlas de abrahamitiska religionerna och och fornnordisk religion, deras myter och riter. Vidare behandlas livsfrågor, etik och värdegrundsfrågor.
I historia behandlas svensk och nordisk historia med fokus på forntidens kronologi och de centrala utvecklingslinjerna, levnadsvillkor, migration och makt samt lokalhistoria.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- redogöra för naturgeografiska förutsättningar inom geologi och klimat, samt endogena och exogena processer och hur detta kan didaktiseras,
- redogöra för nationella och lokala samhällsfrågor och samhällsstrukturer utifrån sociologiska, mediala och statsvetenskapliga perspektiv och hur detta kan didaktiseras,
- redogöra för centrala trosföreställningar och praktiker inom de abrahamitiska religionerna, deras myter och riter, samt reflektera kring etik, livsfrågor och livsförståelse, och hur detta kan didaktiseras,
- redogöra för svensk och nordisk forntidshistoria med fokus på kronologi och de centrala utvecklingslinjerna, levnadsvillkor, migration och makt samt lokalhistoria och hur detta kan didaktiseras,
- planera och genomföra lärandesituationer i de samhällsorienterande ämnena med utgångspunkt i styrdokument utifrån didaktiska och metodiska överväganden
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av föreläsningar, seminarier, gruppdiskussioner, responsarbete, praktiskt kreativt arbete, självstudier, samt arbete med olika digitala verktyg.
Kursens genomförande bygger på att studenterna aktivt deltar i ett gemensamt kunskapsbyggande med kamrater och lärare genom att aktivt bidra med egna erfarenheter, reflektioner, tolkningar och perspektiv.
Prov 1: Muntligt prov (Oral Examination), 6 hp. Lärandemål 1 och 2 examineras.
Prov 2: Skriftligt prov (Written Examination), 6 hp. Lärandemål 3 och 4 examineras.
Prov 3: Muntlig presentation med skriftligt underlag (Oral Presentation with Written Support), 3 hp. Lärandemål 5 examineras.
Prov 2 sker på Campus.
För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För betyget Väl godkänd på hel kurs krävs betyget Väl godkänd på minst 2 av kursens 3 prov.
Gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Dessen, Göran; Jankell, Lotta; Klinth, Rolf & Wästeby, Niklas (2025). Geografi. Stockholm: Liber. (150 s.)
Franck, Olof; Osbeck, Christina & von Brömssen, Kerstin (red.). (2023). Religioner, livsåskådningar och etik: för lärare årskurs 4–9 och gymnasiet.(Andra upplagan.) Malmö: Gleerups. (läses i urval kap. 1, 2, 3, 4, 7, 8, 10, 12, 13, 16, 17, 19, 20, 21) (174 s.)
Lilliestam, Anna-Lena (red.) (2024). SO för lärare 1-3. Malmö: Gleerups (176 s.)
Lindström, Jonathan. (2023). Sveriges långa historia. Stockholm: Nordstedts (kap. 3–18) (439 s.)
Lundqvist, Jan (2006). Geologi. Processer, utveckling, tillämpning. Lund: Studentlitteratur (150 s.)
Odenstad, Christina (red.) (2018). Samhällskunskap för lärare 4–9. Malmö: Gleerups (s. 9–104, 197–251) (149 s.) Tillgänglig via internet
Skolverket (2021). Läroplan för grundskolan samt för förskoleklassen och fritidshemmet. [Elektronisk resurs]
Stymne, Anna-Carin (2020). Att bli lärare i SO. Stockholm: Liber (274 s.)
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.