EDUCATION DIRECTORY
PÅ SVENSKA
Malmö University

Kursplan

Hösten 2026

Kursplan hösten 2026

Benämning

Företagsekonomi: Strategi och tjänsteinnovation för hållbart företagande

Engelsk benämning

Business Administration: Strategic Development and Service Innovation for Sustainable Business

Kurskod

TR115A

Omfattning

7,5 hp

Betygsskala

UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)

Undervisningsspråk

Kursen ges på svenska med inslag av engelska

Beslutande instans

Fakulteten för kultur och samhälle

Gäller från

2024-09-02

Fastställandedatum

2024-04-29

Utbildningsnivå

Grundnivå

Behörighetskrav

Godkänd kurs TR123B Transportinriktad organisation och ledarskap, 7,5 hp, samt minst 2,5 godkända hp i kursen TR131B Transport Service Management och marknadsföring.

Huvudområde

KSFÖE / Företagsekonomi

Fördjupningsnivå

G1F / Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Ingår i huvudområdet Företagsekonomi på nivå 31-60 hp.

Innehåll

Kursens syftar till att studenten ska utveckla kunskap om strategi och strategier kopplat till tjänsteinnovation för hållbart företagande.

Kursen omfattar:

  • Introduktion till strategi
  • Strategier och tjänsteinnovation i transportsektorn
  • Resurser och struktur
  • Teoretiska begrepp och modeller
  • Samband strategi – organisation, styrning och utveckling av verksamheter
  • Strategisk analys, analys av konkurrensfördelar
  • Samband genus – organisation – innovation, kunskap om genusdimensioner inom innovation

Lärandemål

  1. redogöra för olika strategiska synsätt
  2. applicera teoretiska begrepp och modeller inom området strategi och tjänsteinnovation
  3. ha förståelse för strategiska avväganden och kritiskt reflektera över olika strategier och strategiska besluts betydelser för hållbart tjänsteföretagande
  4. visa förmåga att självständigt kunna söka, värdera och inhämta relevant kunskap på vetenskaplig nivå inom området strategi/tjänsteinnovation
  5. visa förmåga att reflexivt och kritiskt kunna tillämpa sina strategi- och tjänsteinnovationskunskaper
  6. färdighet i att självständigt analysera en tjänsteverksamhets strategiska valmöjligheter samt föreslå och motivera strategiska val
  7. visa förmåga att följa forskning och kunskapsutveckling inom området strategi/tjänsteinnovation
  8. kunna utbyta kunskaper inom strategisk utveckling även med personer utan specialkunskaper inom området

Arbetsformer

Kursen innehåller varierande arbetsformer som utöver enskilda studier utgörs av grupparbeten, gruppdiskussioner, kollegial respons, seminarier där artiklar och/eller case behandlas, föreläsningar och informationssökning. Kursens genomförande bygger på att studenten deltar i ett gemensamt kunskapsbyggande med kurskamrater och lärare, och genom aktivt bidragande med egna erfarenheter, reflektioner, tolkningar och perspektiv.

Bedömningsformer

Examinationen utgörs av:

• skriftlig inlämning samt aktivt deltagande vid obligatoriska seminarier, 2,5 hp (U, G) (Lärandemål: 2-8)

• skriftlig tentamen, 5 hp (U, G, VG) (Lärandemål: 1-3, 5, 6)

Krav för godkänd: Godkänt deltagande i obligatoriska seminarier, godkänd skriftlig tentamen.

För betyget väl godkänd krävs dessutom betyget väl godkänd på den skriftliga tentamen.

Kurslitteratur

  • Grant, R. M. (senaste upplagan). Contemporary Strategy Analysis. Blackwell Publishing.
  • Jensen, T. & Sandström, J. (senaste upplagan). Organisation och ansvar. Liber, Stockholm.
  • Kristensson, P., Gustafsson, A. & Witell, L. Tjänsteinnovation. Studentlitteratur, Lund.
  • Artiklar och övrigt material tillhandahålles elektroniskt

Kursvärdering

Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).

Övergångsbestämmelser

Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.

Övrigt

Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.