Grundnivå
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: AS207C Svenska som andraspråk och lärande: Språkstruktur, andraspråksutveckling och läs- och skrivutveckling (genomgången)
Inget huvudområde
G1F / Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Kursen ingår i ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i gymnasieskolan.
Delkurs 1 - Litteraturdidaktik ur ett andraspråksperspektiv**, 8hp**
Delkursen syftar till att studenten utifrån ett litteraturdidaktiskt perspektiv utvecklar medvetenhet om skönlitteraturens betydelse som redskap för elevers kunskaps-, identitets- och språkutveckling. Delkursen introducerar det litteraturdidaktiska forskningsfältet och diskuterar synen på läsning som ett möte mellan text och läsare. Vidare belyser delkursen hur skönlitteratur kan användas så att språk- och kunskapsutveckling främjas hos andraspråkselever. I delkursen presenteras litteraturvetenskapliga begrepp och analysverktyg och studenten använder dessa för att öka sin förståelse för texters innehåll och uppbyggnad. Med utgångspunkt i kurslitteratur och i egna erfarenheter av skola och undervisning diskuterar och planerar studenten hur olika litterära texter kan användas i arbete med existentiella och interkulturella frågor såsom de formuleras av ungdomar med olika sociokulturell bakgrund. Därutöver undersöks och diskuteras hur den skönlitterära läsningen kan kombineras med samtal, skrivande och andra multimodala och digitala kommunikationsformer.
Delkurs 2 - Retorik, 7hp
Delkursen fokuserar på retorikens betydelse i det flerspråkiga klassrummet och har en praktisk-pedagogisk inriktning. Studenten ska utveckla sina kunskaper om den retoriska arbetsprocessen och förmågan att använda retoriska verktyg i undervisning. Centrala retoriska begrepp introduceras, bearbetas och prövas i olika undervisningsnära sammanhang. Vidare används skönlitteratur som utgångspunkt för klassisk argumentation. I delkursen bearbetas och fördjupas studentens erfarenheter från verksamhetsförlagd utbildning.
Delkurs 1 - Litteraturdidaktik ur ett andraspråksperspektiv**, 8hp**
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna
- kritiskt diskutera och motivera skönlitteraturens didaktiska potential med utgångspunkt i styrdokument och receptionsteoretiska perspektiv
- motivera valet av skönlitterära texter i ett mångkulturellt klassrum samt kunna resonera om didaktiska konsekvenser och effekter av dessa val
- redogöra för litteraturdidaktisk teoribildning och ge exempel på olika sätt att arbeta med litterära texter i en skola med kulturell och språklig mångfald
- analysera skönlitterär text med hjälp av grundläggande litteraturvetenskapliga begrepp
- utforma och kritiskt värdera en pedagogisk planering för litteraturundervisning med utgångspunkt i litteraturdidaktiska teorier och styrdokument samt utforma bedömningskriterier för denna
Delkurs 2 - Retorik, 7hp
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna:
- redogöra för den klassiska retorikens grundelement och kunna använda dessa som redskap i planering och responsgivning av muntlig presentation
- genomföra en muntlig presentation som fokuserar på språk och identitetsskapande i skönlitterär text, med hjälp av centrala retoriska begrepp
- analysera muntliga och skriftliga framställningar i ett retoriskt perspektiv
Kursen****innehåller varierande arbetsformer som föreläsningar, seminarier, grupparbeten och självstudier. Delkursens genomförande bygger på att studenterna deltar aktivt i ett gemensamt kunskapsbyggande med kurskamrater och lärare.
Delkurs 1 - Litteraturdidaktik ur ett andraspråksperspektiv**, 8hp**
Examinationen består av två delar.
Skriftlig****salstentamen. I denna del bedöms lärandemål 1, 3, 4
Muntlig presentation. I denna del bedöms lärandemål 2, 5
Delkurs 2 - Retorik, 7hp
Examinationen består av två delar.
Muntlig presentation (ett tal). I denna del bedöms lärandemål 1, 2.
Seminarium med skriftligt underlag. I denna del bedöms lärandemål 3.
För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
För att erhålla betyget Väl godkänd i en delkurs krävs betyget Väl godkänd på båda proven.
Vid omprov kan studenten komma att examineras enskilt istället för inom ramen för ett grupparbete.
Delkurs 1 Litteraturdidaktik ur ett andraspråksperspektiv, 8hp
Asklund, Jonas (2018). Varför ska jag inte berätta? Litteraturarbete som språkintroduktion. Educare 2 (18 s). Tillgänglig via Internet.
Economou, Catarina (2013). Reading fiction in a Second-Language Classroom. I: Education Inquiry 6:1. (20 s). Tillgänglig via Internet.
Edvardsson, Jenny (2019). Läsa och samtala om skönlitteratur – med digitala verktyg. Lund: Studentlitteratur. (100 s).
Ekvall, Ulla & Nilsson, Skåve (2014). ”Köttbulle betyder köttbulle”. Boksamtal och kritisk litteracitet i ett flerspråkigt klassrum. I: Andersson, Peter m fl (red.), Mångfaldens möjligheter. Litteratur- och språkdidaktik i Norden. SMDI och institutionen för svenska språket, Göteborgs universitet (20 s). Tillhandahålles av läraren.
Holmberg, Claes-Göran & Ohlsson, Anders (2012). Epikanalys. En introduktion. Lund: Studentlitteratur (82 s).
Langer, A Judith (2005). Litterära föreställningsvärldar. Litteraturundervisning och litterär förståelse. Daidalos (171 s).
Molloy, Gunilla (2011). Selma Lagerlöf i mångfaldens klassrum. Lund: Studentlitteratur (165 s).
Roe, Astrid (2014). Läsdidaktik. Efter den första läsinlärningen. Malmö: Gleerups (40 s).
Öhman, Anders (2015). Litteraturdidaktik, fiktioner och intriger. Malmö: Gleerups (165 s).
Kurs- och ämnesplaner i svenska som andraspråk.
Skönlitteratur väljs i samråd med kursledaren (ca 1000 s).
3–4 artiklar kan tillkomma.
Delkurs 2 Retorik, 7 hp
Hellspong, Lennart (2000). Berättelser i argumentation: Om en narrativ retorik. Rhetorica Scandinavica. (16 s.) Tillhandahålls av lärare.
Hellspong, Lennart (2014). Narratologisk analys: att söka mönster i berättelser. I: Otto Fischer, Patrik Mehrens & Jon Viklund (red.), Retorisk kritik: teori och metod i retorisk analys. Ödåkra: Retorikförlaget (73 s.)
Lindqvist, Janne (2016). Klassisk retorik för vår tid. Andra reviderade upplagan. Lund: Studentlitteratur. (383 s.)
Qvarnström, Sofi (2014). ”Fiktion som retorik”. I: Otto Fischer, Patrik Mehrens & Jon Viklund (red.), Retorisk kritik: teori och metod i retorisk analys. Ödåkra: Retorikförlaget. (13 s.)
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.