Grundnivå
Den studerande skall ha fullföljt undervisningen på terminskurs 1 (eller motsvarande).
ODODA / Odontologi
G1F / Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Kursen ingår i examensfordringarna för tandteknikerexamen.
Tandteknikerutbildningens syfte är att studenten ska utveckla sin kompetens och förståelse för sitt yrke genom kontinuerlig kunskapsutveckling och kritiskt tänkande. Utbildningen ska bidra till ett ansvarsfullt, omdömesgillt och samarbetsinriktat uppträdande i vårdteamet, präglat av förståelse för patienten.
Terminskurs 2 är uppbyggd kring temat ”Odontologisk teknologi i oral rehabilitering” och är indelad i 4 integrerade delmoment; ortodonti, materiallära, fastsittande protetik och avtagbar protetik. Oral rehabilitering med fasta och avtagbara proteser förutsätter ett väl fungerande samspel mellan tandvårdens olika yrkesgrupper.
För att förstå begreppet ”oral hälsa” krävs ingående kunskaper om såväl detaljer som helhetsbild. Detta innefattar allt ifrån anatomi/fysiologi, form/funktion, dentala material, oral protetik och processteknologi till helhetssyn på patienten.
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
1. redogöra för munhålans normalanatomi relativt den partiellt och totalt tandlösa munhålans anatomi
2. beskriva den orala hälsan i relation till människors åldrande, olika bakgrund, ursprung och de speciella krav som detta ställer på tandvården
3. redogöra för mekanismerna för inflammationsutveckling i munhålan relaterat till protetiska konstruktioner
4. beskriva tuggapparatens anatomi och artikulationsmönster samt artikulatorns funktion och användningsområden
5. beskriva bettutveckling samt käkarnas normala tillväxtmönster
6. beskriva vanligt förekommande bettanomalier och hur dessa kan behandlas
7. beskriva bakomliggande mekanismer för tandförflyttning, vävnadsreaktioner och biomekanik vid ortodontisk behandling
8. redogöra för principer och förutsättningar, att med fast och avtagbar protes, ersätta förlorad oral vävnad, och därigenom återupprätta en god oral funktion
9. redogöra för sambandet mellan sammansättning, egenskaper och hantering av dentala material i protetiska konstruktioner och deras påverkan på allmänhälsan, munhälsan och miljön
10. redogöra för de processteknologier som används vid framställning av de protetiska konstruktioner som avhandlas under kursen
11. förklara bindningsmekanismerna mellan olika dentala material i protetiska konstruktioner
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
1. tillämpa utmaningsbaserat lärande och behärska den för kursen nödvändiga nomenklaturen på svenska och engelska
2. söka, värdera och använda nationell och internationell vetenskaplig information och materialinformation, som är relevant för de fall som avhandlas under kursen
3. redogöra för klinisk och tandteknisk arbetsgång vid framställning av olika oralprotetiska konstruktioner och apparatur och kunna planera och genomföra sitt arbete därefter
4. hantera dentala material på ett materialtekniskt och ur arbetsmiljösynpunkt tillfredsställande sätt och använda artikulator som hjälpmedel vid framställning av tandtekniska arbeten
5. utvärdera de arbeten som avhandlas under kursen med avseende på processteknologi, hygienisk och funktionell utformning, biokompatibilitet samt materialens fysikaliska och kemiska egenskaper
6. samarbeta utifrån såväl gemensamma som skilda arbetsområden för de olika yrkeskategorierna inom tandvårdsteamet
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs ska studenten:
1. visa ett kritiskt och analyserande förhållningssätt till egna kunskaper, färdigheter och arbetssätt med ett globalt perspektiv samt ta ansvar för en kontinuerlig utveckling och utvärdera dessa adekvat
2. visa ansvar för att fungera fullvärdigt i de grupper som är involverade i utbildningen
3. visa ansvar för att arbeta på ett hygieniskt och ergonomiskt sätt i enlighet med gällande arbetsmiljöföreskrifter, lagar och förordningar
4. visa ansvar för att sätta sig in i gällande instruktioner före användandet av instrument, apparatur, utrustning och material
5. visa ansvar för den patientbehandling studenten är en del i och ta ansvar för att patientunderlaget inte skadas under arbetets gång med medvetenhet om betydelsen av etik i vården
Olika situationer, scenarier eller problem som relaterar till kursens tema utgör utgångspunkt för lärandet. Detta sker enligt principen för utmaningsbaserat lärande, en studentcentrerad undervisning med arbete i grupper som kompletteras med föreläsningar, seminarier och efterläsningar. Gruppmötena är obligatoriska. Lärandet utgår vanligtvis från formulerade problem med inläsningsinstruktioner eller ett fall (case). Uppgifter som innefattar skriftlig inlämning delas ut under kursen och genomförs fortlöpande och ingår i formativa bedömningen.
Färdighetsträning görs under lärarhandledning på kurslaboratoriet, preklinik och klinik, och kopplar till kursmålen samt det som studeras i grupperna.
Demonstrationer och förberedelser
De praktiska momenten utgör en stor del av kursinnehållet. Eftersom de tandtekniska framställningsprocesserna i mångt och mycket innehåller komplicerade moment där användandet av instrument och apparatur förutsätter vissa baskunskaper för att inte riskera person- eller materialskador, demonstreras dessa moment av läraren innan studenten själv får utföra dem. Dessa demonstrationer är obligatoriska och hålles i allmänhet på kurslaboratoriet och är ett viktigt komplement till gruppernas teoretiska arbete. Inför demonstrationerna hänvisas det till arbetsmanualer, arbetsinstruktioner, demonstrationsfilmer, varuinformationsblad och bruksanvisningar. Det är studentens eget ansvar att vara väl insatta i dessa innan demonstrationerna och det självständiga arbetet påbörjas. Ergonomiska och arbetsmiljöaspekter ska även beaktas nogsamt!
Färdighetsträning (praktiskt arbete) på kurslaboratoriet
De praktiska kursmomenten ska göras på kurslaboratoriet under schemalagd tid och är obligatoriska. Övningsarbeten görs under lärarhandledning. Studenten ska vara väl förberedd inför det praktiska arbetet och påläst inför de moment som ska genomföras.
Seminarier
Seminarierna är både studentcentrerade där innehållet kan styras av inlämningsuppgifter formulerade av de studerande samt redovisningsseminarier där studenterna testar sina kunskaper. Seminarierna är obligatoriska.
Preklinisk verksamhet
Att få en helhetssyn på patienten i tandvårdsteamet är ett av utbildningens mål. Prekliniska pass anordnas för att den studerande under handledning ska tränas i förståelse för patienten. Vidare ligger tonvikten på munhålans anatomi och den naturliga tandens utseende under dessa pass. Prekliniska moment omfattar obligatoriskt deltagande.
Självstudier
Självstudier är en viktig del av utbildningen och tid för dessa är angivna i kursschemat.
Kursen omfattar tre provmoment:
- Praktiska moment (15hp) som omfattar inlämningsuppgifter, muntliga och skriftliga rapporter, deltagande i seminarier, workshop, gruppmöten och praktiska moment. Bedömningen görs utifrån angivna egenbedömningskriterier för respektive moment. Aktiviteterna återkopplas regelbundet till studenten under kursen dels genom egenbedömning, kamratbedömning, och vid kursens schemalagda utvecklingssamtal. Om ett moment blir underkänt ges det nya tillfällen under pågående kurs fram till terminsslut.
Praktiska moment bedöms fortlöpande under kursen. Lärandemål som examineras i praktiska moment är kursmålen för färdighet och förmåga samt värderingsförmåga och förhållningssätt. - Skriftlig examination (7,5 hp) sker i slutet av kursen. Lärandemål som examineras är kursmålen för kunskap och förståelse, mål 1–11, samt färdighet och förmåga mål 3 och 4.
- Muntlig examination (7,5 hp) omfattar muntlig examination med praktiska moment. Lärandemål som examineras är kursmålen för kunskap och förståelse, mål 1–11, samt färdighet och förmåga mål 3 och 4.
Som betyg förekommer godkänd respektive underkänd.
För betyget G på kursen krävs att samtliga provmoment är godkända.
Student som underkänts i den skriftliga och muntliga tentamen ges möjlighet till två omtentamina på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfällen, se Utbildningsplan för tandteknikerutbildningen (OGTAT).
Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students kliniska och praktiska färdighetsträning om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för vården riskeras. När den kliniska och praktiska färdighetsträningen avbryts på detta sätt innebär det att studenten underkänns i den kliniska och praktiska färdighetsträningen på aktuell kurs. I sådana fall ska en individuell handlingsplan upprättas, där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet att återuppta sin kliniska och praktiska färdighetsträning på denna kurs. Återupptagande av studierna på denna kurs kan ske efter godkänt genomförande av handlingsplan. I den individuella handlingsplanen begränsas antalet kunskapskontroller till tre tillfällen.
Huvudböcker:
- Anusavice K J. Phillips' Science of Dental Materials. 13th ed. St Louis: Elsevier/Saunders, 2022
- O´Brien W J. Dental Materials and Their Selection. 4th ed. Chicago: Quintessence Publishing Co, 2008
- Shillingburg, Jacobi, Bracett. Fundamentals of Fixed Prosthodontics. 4th ed. Chicago: Quintessence publishing, 2012
- Cobourne M T, DiBiase A T. Handbook of Orthodontics
3rd ed. Edinburgh; New York: Mosby / Elsevier, 2024
Övrig litteratur i form av e-böcker, media och vetenskapliga artiklar tillhandahålles innan kursstart via separat bilaga.
Utöver detta förväntas studenten självständigt söka, samla in och bedöma relevant litteratur i enlighet med den pedagogiska modellen för utbildningen. Litteraturen är huvudsakligen på engelska.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.