Kursplan hösten 2015
Kursplan hösten 2015
Benämning
Psykiatrisk vård vid akut och långvarig psykisk ohälsa
Engelsk benämning
Psychiatric Care with Acute and Lingering Mental Ill-Health
Kurskod
SP812C
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för hälsa och samhälle
Fastställandedatum
2015-04-10
Gäller från
2015-08-31
Behörighetskrav
1. Sjuksköterskeexamen omfattande 180 hp som inkluderar ett självständigt arbete om 15 hp.
2. Yrkesverksamhet som legitimerad sjuksköterska omfattande ett års tjänstgöring.
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Huvudområde
Omvårdnad
Fördjupningsnivå
A1N
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ges inom huvudområdet omvårdnad och ingår i specialistsjuksköterskeprogrammet med inriktning mot psykiatrisk vård.
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska kunna tillämpa kunskaper inom psykiatrisk omvårdnad och medicinsk vetenskap och därmed kunna utvecka fördjupade kunskaper i psykiatrisk omvårdnad utifrån kärnkompetenserna (personcentrerad vård, samverkan i team, evidensbaserad vård, kvalitets och förändringsarbete, säker vård och informatik). Med syfte att kunna möte varje individ med psykisk ohälsa utifrån dennes och närståendes unika upplevelser, förutsättning och livssituation.
Innehåll
Kursen består av två delkurser:
Delkurser
1. Psykiatri, 7.5 hp
Delkursens innehåll
I delkursen behandlas förebyggande och främjande faktorer för psykisk hälsa och ohälsa. Vidare innehåller kursen epidemiologi, etiologi, symtombild, diagnostik och prevention vid kriser och vid olika sjukdomstillstånd såsom psykoser, förstämningssyndrom, suicid, ångestsyndrom, konfusion, personlighetsstörningar, beroende och missbruk för såväl vuxna som barn. Dessutom innehåller delkursen psykofarmakologi och andra behandlings-, rehabiliterings- och habiliterings metoder vid de olika psykiatriska ohälsotillstånden samt reflektion avseende de anhörigas situation.
Delkursens lärandemål
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna:
1. analysera olika förklaringsmodeller för psykisk ohälsas etiologi, diagnostik, behandling och återhämtning utifrån ett livsförloppsperspektiv,
2. identifiera och beskriva specifika psykiska sjukdomstillstånd och dess medicinska behandling samt urskilja symtom som kan ha samband med oönskade behandlingseffekter,
3. identifiera och bedöma psykopatologiska tillstånd som kräver särskild tillsyn, och
4. beskriva och redogöra för författningar och lagstiftning som påverkar vården inom specialistområdet för att åstadkomma säker vård.
Delkursens arbetsformer
Lärandemål1-4 tränas genom föreläsningar och ett case seminarium där studentens aktiva kunskapssökande och kritiska reflektioner ingår.
Delkursens bedömningsformer
Lärandemål 1-4 examineras genom individuell skriftlig tentamen där studenten ska kunna identifiera sjukdomstillstånd, beskriva förklaringsmodeller samt gällande lagstiftning och för sjukdomstillståndet passande behandlingsmetoder.
2. Verksamhetsförlagd utbildning, 7.5 hp
Delkursens innehåll
Delkursen innehåller verksamhetsförlagd utbildning, med psykiatrisk omvårdnad på avancerad nivå utifrån kärnkompetenserna. Dessutom ingår kontinuerligt deltagande i omvårdnadshandledning där reflektion kring självupplevda situationer och eventuella problem diskuteras med professionella handledare för att stärka den personcentrerade omvårdnaden.
Delkursens lärandemål
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna
1. utifrån ett etiskt förhållningssätt identifiera psykiska, fysiska, sociala ochkulturella behov hos personer med psykisk ohälsa och tillsammans stärka förmågan till egenvård och återhämtning oavsett sjukdom utifrån evidensbaserade kunskaper,
2. tillämpa informatik och dokumentera omvårdnadsprocessen, samt bemöta, undervisa och informera patienter med psykisk ohälsa och deras närstående,
3. organisera och arbetsleda samt delta i teamarbete rörande personens situation i syfte att främja hälsa och bidra till minskat lidande, och identifiera, redogöra för förändrings/kvalitetsutveckling för psykiatriska verksamheter, och
4.följa författningar samt riktlinjer och rutiner, värna om personens rättigheter/möjligheter samt kunna förmedla kontakt med rätt instans, hantera situationer där våld, hot om våld eller risk för skada föreligger samt medverka och initiera systematisk kvalitetsarbete för säker vård.
Delkursens arbetsformer
Lärandemålen 1-4 tränas genom aktivt kunskapssökande och läraktiviteten består av verksamhetsförlagd utbildning med patientnära omvårdnad och där kursintroduktion handledning och den verksamhetsförlagda utbildningen är obligatoriska moment.
Delkursens bedömningsformer
Samtliga lärandemål examineras individuellt under verksamhetsförlagd utbildning och vid bedömningen används bedömningsformuläret AssCe (Assessment of Clinical Education) för avancerad nivå.
Lärandemål 3 och 4 examineras därutöver med en individuell klinisk examinationsuppgift där studenten muntligt ska redovisa ett aktuellt omvårdnadsproblem eller omvårdnadsbehov.
Under verksamhetsförlagd utbildning gäller betygskriterier Underkänd (U) eller Godkänd (G).
Rätt till omtentamen
Student som underkänts i tentamen ges möjlighet till två omtentamina på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfällen enligt samma regel. Om en kurs upphört eller genomgått större förändringar har studenten, inom ett år efter det att förändringen skett, rätt till två omtentamina baserade på den kursplan som gällde vid registreringen på kursen. Tentamen och omtentamen genomförs på de tider som anges i schemat.
För studenter som underkänts i VFU erbjuds ett omtentamenstillfälle när utbildningsplats, lärare och handledare finns att tillgå. Om studenten själv avbryter sin VFU betraktas detta som en underkänd placering. Om studenten visat sådan oskicklighet under VFU att patienter eller vårdtagare riskerar att skadas, kan examinator i samråd med handledare och prefekt besluta att underkänna och avlägsna studenten från VFU placeringen i förtid.
Lärandemål
Kursen består av två delkurser:
1. Psykiatri 7,5 hp
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna:
1. analysera olika förklaringsmodeller för psykisk ohälsas etiologi, diagnostik och behandling
2. beskriva specifika psykiska sjukdomstillstånd och deras medicinska behandling samt urskilja symtom som kan ha samband med oönskade behandlingseffekter,
3. bedöma psykopatologiska tillstånd som kräver särskild tillsyn samt beskriva, och
4. redogöra för författningar och lagstiftning som påverkar vården inom specialistområdet för att åstadkomma säker vård.
2. Verksamhetsförlagd utbildning, 7,5 hp
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna
1. utifrån ett etiskt förhållningssätt identifiera psykiska, fysiska, sociala, kulturella och andliga behov hos personer med psykisk ohälsa och tillsammans med patienten stärka förmågan till egenvård
2. tillämpa och dokumentera omvårdnadsprocessen genom observation, bedömning, omvårdnadsdiagnostik, omvårdnadsordination, genomförande och utvärdering av patientens omvårdnad
3. organisera och delta i teamarbete rörande patientens situation i syfte att främja hälsa och bidra till minskat lidande, och
4.tillämpa författningar samt riktlinjer och rutiner, värna om patientens rättigheter/möjligheter samt kunna förmedla kontakt med rätt instans, hantera situationer där våld, hot om våld eller risk för skada föreligger samt medverka och initiera systematisk kvalitetsarbete för säker vård.
Arbetsformer
Kursen består av två delkurser:
1. Psykiatri, 7,5 hp
Lärandemålen tränas genom föreläsningar och ett case seminarium där studentens aktiva kunskapssökande och kritiska reflektioner ingår.
2. Verksamhetsförlagd utbildning, 7,5 hp
Lärandemålen tränas genom aktivt kunskapssökande och läraktiviteten består av verksamhetsförlagd utbildning med patientnära omvårdnad och där såväl kursintroduktion handledning och den verksamhetsförlagda utbildningen är obligatoriska moment.
Bedömningsformer
Kursen består av två delkurser:
1. Psykiatri 7,5 hp
Lärandemål examineras genom individuell skriftlig tentamen där studenten ska kunna identifiera sjukdomstillstånd, beskriva förklaringsmodeller samt gällande lagstiftning och för sjukdomstillståndet passande behandlingsmetoder.
2. Verksamhetsförlagd utbildning, 7,5 hp
Samtliga lärandemål examineras under verksamhetsförlagd utbildning och vid bedömningen används bedömningsformuläret AssCe (Assessment of Clinical Education) för avancerad nivå.
Lärandemål 3 och 4 examineras därutöver med en individuell klinisk examinationsuppgift där studenten muntligt ska redovisa ett aktuellt omvårdnadsproblem eller omvårdnadsbehov.
Rätt till omtentamen
Student som underkänts i tentamen ges möjlighet till två omtentamina på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfällen enligt samma regel. Om en kurs upphört eller genomgått större förändringar har studenten, inom ett år efter det att förändringen skett, rätt till två omtentamina baserade på den kursplan som gällde vid registreringen på kursen. Tentamen och omtentamen genomförs på de tider som anges i schemat.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Alligood M R, (2014) Nursing theorists and their work. Maryland Heights: Mosby cop., 8. ed. 768 s.
Broberg A, Risholm Mothander P, Granqvist P, Ivarsson T, (2008) Anknytning i praktiken: tillämpningar av anknytningsteorin. Stockholm, Natur och kultur.
Brunt D, Hansson L (2014) Att leva med psykisk funktionsnedsättning : livssituation och effektiva vård- och stödinsatser 2., [rev.] uppl. Lund, Studentlitteratur 398 s.
Björkdahl, A (1999) Psyk-VIPS: att dokumentera omvårdnad enligt VIPS-modellen. Lund: Studentlitteratur 201 s.
Dahlberg K, (2007) Konsten att dokumentera omvårdnad Lund, Studentlitteratur 103 s.
Edberg A-K, Ehrenberg A, Friberg F, Wallin L, Wijk H, Öhlén J, (2013). Omvårdnad på avancerad nivå – kärnkompetenser inom sjuksköterskans specialistområden. Lund, Studentlitteratur 264 s.
Ekebergh M. (2009) Att lära sig vårda: med stöd av handledning. Lund, Studentlitteratur, 1 uppl. 216 s.
Ottosson J-O, (2009) Psykiatri. Stockholm, Liber 7:de upplagan 625 s.
Polit D F, Beck C-T, (2012) Essentials of Nursing Research. (6 ed.) Philadelphia. Lippincott (174-425).
Raadu G, (red. senaste upplagan) Författningshandbok för personal inom hälso- och sjukvård. Solna, Almqvist & Wiksell. Utkommer varje år. (ca 100 av 725 s).
Rolfner Suvanto S, (2014) Äldres psykiska hälsa och ohälsa: prevention, förhållningssätt och arbetsmetoder. Stockhom, Gothia Fortbildning, 1. uppl. 222 s.
Runeson B, Renberg Salander E, Westrin Å, Waern M, (2012) Den suicidnära patienten Värdering och hantering av suicidrisk. Lund, Studentlitteratur 181 s.
Von Knorring A-L, (2012) Psykisk ohälsa hos barn och ungdomar. Lund, Studentlitteratur 208 s.
Wiklund Gustin L, Lindwall L, (2012) Omvårdnadsteorier i klinisk praxis. Stockholm, Natur och Kultur 343 s.
Wiklund Gustin L, (2010) Vårdande vid psykisk ohälsa – på avancerad nivå. Lund, Studentlitteratur 419 s.
Willman A, Stoltz P, Bahtsevani C, (2011) Evidensbaserad omvårdnad – en bro mellan forskning och klinisk verksamhet. Lund, Studentlitteratur 192 s.
Salander Renberg E, Sunnqvist C, Westrin Å, Waern M, Jukkinen J, Runesson B, (2012) Suicidnära patienter- kliniska riktlinjer för utredning och vård. Stockholm, Gothia fortbildning AB 92 s.
Vetenskapsrådets portal till forskningsetiska riktlinjer. www.codex.vr.se Aktuella avhandlingar och vetenskapliga artiklar
Kursvärdering
Kursansvarig lärare/examinator ansvarar för att en kursvärdering genomförs efter varje delkurs slutförande. Kursansvarig lärare återkopplar resultatet till studenterna på schemalagd tid. Minnesanteckningar från återkopplingen med ändringsförslag upprättas och görs tillgängliga på särskild plats samt återkopplas till de studenter som påbörjar kursen vid nästkommande kurstillfälle.