Education Directory
PÅ SVENSKA
Malmö University

Kursplan med gällandedatum 2021-02-24

Kursplan med gällandedatum 2021-02-24

Benämning

Matematik och lärande: Linjär algebra

Engelsk benämning

Mathematics and Education: Linear Algebra

Kurskod

ML729C

Omfattning

7.5 hp

Betygsskala

UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)

Undervisningsspråk

Svenska, inslag av engelska kan förekomma.

Beslutande instans

Fakulteten för lärande och samhälle, Kursplannämnden

Fastställandedatum

2021-02-24

Gäller från

2021-02-24

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Behörighetskrav

Kursen har följande högskolekurser som förkunskapskrav: ML217C Matematik och lärande: Att se mönster i matematik (genomgången) eller ML211C Matematik och lärande: Att se mönster i matematik (genomgången)

Huvudområde

Inget huvudområde.

Fördjupningsnivå

A1N

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Ingår i ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i gymnasieskolan.

Syfte

Kursen syftar till att studenten ska fördjupa och bredda sina kunskaper inom linjär algebra samt utveckla sitt ämnesdidaktiska kunnande inom området som är relevant för undervisning i gymnasieskolan.

Innehåll

Kursen behandlar linjära avbildningar och olika sätt att analysera dem med hjälp av ekvationssystem, matriser och vektorer. Avbildningar som leder till egenvärden och egenvektorer studeras speciellt.
Linjer och plan parametriseras och geometriska förhållanden beskrivs med hjälp av projektioner, vektorprodukt, determinant och transformationer.
I Rn fördjupas begreppen bas, koordinatsystem och linjärt beroende/oberoende.
Stor vikt läggs vid sambanden mellan begreppen ekvationssystem, vektorer och matriser och hur man byter mellan olika representationer vid tex. problemlösning.
Vidare behandlas hur undervisning inom gymnasiets matematikkurser kan kopplas till linjär algebra och hur detta leder till några tillämpningsområden och problemlösningsmetoder. Med hjälp av digitala hjälpmedel och modelleringsuppgifter ges studenten möjlighet att utveckla sin förtrogenhet inom linjär algebra.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenten kunna
• redogöra för och hantera begrepp och lösningsmetoder inom linjär algebra
• tillämpa begrepp och metoder inom linjär algebra med matematisk och matematikdidaktisk koppling till modelleringssituationer och problemlösning

Arbetsformer

Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av grupparbeten, responsarbete, seminarier, individuellt arbete och föreläsningar.

Bedömningsformer

Prov 1: Skriftlig tentamen (Written Exam), 6 hp. I detta prov examineras lärandemål 1.
Prov 2: Skriftlig tentamen (Written Exam), 1,5 hp. I detta prov examineras lärandemål 2.
För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För att erhålla betyget Väl godkänd krävs minst 2/3 av kursens poäng på Väl godkänd-nivå.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Kompendium om linjär algebra. (260 s)
Sparr, Gunnar. (2001). Övningar i Linjär algebra. Lund: Studentlitteratur (128 s)

Kursvärdering

Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).