Kursplan hösten 2016
Kursplan hösten 2016
Benämning
Interaktionsdesign: Visuell kommunikation
Engelsk benämning
Interaction design: Visual communication
Kurskod
KD401A
Omfattning
7.5 hp
Betygsskala
UG / Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för kultur och samhälle
Fastställandedatum
2016-05-13
Gäller från
2016-08-29
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet + Engelska B.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde
Interaktionsdesign
Fördjupningsnivå
G1N
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i huvudområdet interaktionsdesign och kan ingå i examensfordringarna för kandidatexamen i interaktionsdesign.
Syfte
Denna kurs behandlar skärmbaserad interaktionsdesign vilket inkluderar medier som mobilappar, webbplatser och applikationer.
Innehåll
Kursen handlar om hur man bäst designar för skärm, med utgångspunkt i interaktionsdesign. Kursen tar upp moment inom visuell kommunikation och grafisk design. Forskningsområdena människa-datorinteraktion och informationsarkitektur kommer också beröras. Syftet är att studenterna ska utveckla sin förståelse för designprinciper och hur de kan tillämpas i olika sammanhang, bland annat genom utveckling av en webb-baserad interaktionsdesignportfolio.
Kursen är uppdelad i följande moment:
- Skissa för kommunikation och uttryck (2,5 hp)
- Grafisk design (2,5 hp)
- Webbteknik (2,5 hp)
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska studenten kunna
- Utveckla och kommunicera gränssnittsdesign och användningsscenarier genom skiss och anteckning,
- Tillämpa relevanta designprinciper för bildskärm,
- Analysera exempel på gränssnittsdesign med användande av de teorier som kursen tar upp
- Skapa en informationsarkitektur,
- Utveckla W3C-validerade och semantiskt korrigerad HTML-kod och CSS.
Arbetsformer
Kursen bygger på föreläsningar, projekt och workshops.
Bedömningsformer
Bedömning sker i form av tre enskilda produktionsorienterade projekt samt en individuell skriftlig reflektion.
Moment 1: Bedöms genom ett skissorienterat projekt (lärandemål 1, 3)
Moment 2: Bedöms genom ett skärmorienterat designprojekt (lärandemål 1, 2, 3)
Moment 3: Bedöms genom en webbportfölj (lärandemål 3, 4 and 5)
När ovanstående kriterier uppfylls på ett tillfredsställande sätt ges betyget godkänd.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Duckett, J. (2011) HTML and CSS: Design and Build Websites. Wiley.
Kompletterande artiklar och litteratur om högst 150 sidor lämnas ut under kursen.
Kursvärdering
Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra
sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).