Kursplan våren 2014
Kursplan våren 2014
Benämning
Mediadesign 3: Speldesign
Engelsk benämning
Media Design 3: Game Design
Kurskod
KD325B
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UG / Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för kultur och samhälle
Fastställandedatum
2012-11-30
Gäller från
2013-01-21
Behörighetskrav
Avklarade kurser om minst 75 högskolepoäng inom programmet Interaktionsdesign, 180 hp.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde
Interaktionsdesign
Fördjupningsnivå
G2F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i programmet Interaktionsdesign, 180 hp och är en obligatorisk del i Kandidatexamen i Interaktionsdesign.
Innehåll
Kursen är en introduktion till speldesignens grundläggande principer: koncept för speldesign, skapandet av en spelprototyp och relaterandet av det egna projektet till aktuell spelforskning och dess roll i samhället. Vidare ska studenten även kunna använda de nya kunskaperna inom spelkoncept till andra former av interaktionsdesign.
Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
- demonstrera en övergripande förståelse för beståndsdelarna i olika typer av spel och spelgenrer, såväl digitala som analoga.
- koppla spelmekanismer till spelupplevelser.
- koordinera olika media som samverkar i en och samma designkoncept.
- ge exempel på forskningsfrågor inom spelforskning och relatera dessa till det egna designprojektet.
Färdighet och förmåga
Efter genomgången ska studenten kunna:
- i grupp genomföra ett designprojekt från koncept, via fysisk och digital prototyp till fungerande transmedialt spel med identifierbara spelkvalitéer.
- utföra speltester som informerar utvecklingsprocessen.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
- kritiskt reflektera kring kulturella konventioner i relation till det egna och andras designobjekt.
Arbetsformer
Kursen baseras projektarbete i grupp med föreläsningar, designkritik, spelsessioner, seminarier, designhandledning och teknisk handledning.
Bedömningsformer
Studenten blir examinerad genom:
- kontinuerlig inlämning av dokumentation av utvecklingsprojektets olika faser.
- presentation av egen, och feedback till andras, spelanalys vid diskussionsseminarium.
- en fysisk speldesignuppgift som bedöms av lärare och övriga studenter vid designkritiksession.
- att spelkonceptet, den fysiska prototypen och den digitala prototypen bedöms av lärare och övriga studenter vid designkritiksession.
- resultaten från speltesten bedöms av lärare och övriga studenter vid designkritiksession.
- en gameplay video som visar spelegenskaper av studenternas project
- den slutgiltiga produkten provspelas och bedöms av lärare och eventuellt även inbjudna experter (spelutvecklare, spelforskare eller övrigt branschfolk).
Kurslitteratur och övriga läromedel
Huvudlitteratur:
Fullerton, Tracy, Christopher Swain, and Steven Hoffman. 2008. Game design workshop a playcentric approach to creating innovative games. 2nd ed. Amsterdam: Elsevier Morgan Kaufmann.
Övrig rekommenderad litteratur:
Salen, Katie and Eric Zimmerman. 2004 Rules of play. Game design fundamentals. Cambridge, Mass: MIT Press.
Salen, Katie and Eric Zimmerman. 2006. The game design reader. Cambridge, Mass: MIT Press.
Dessutom tillkommer läs- och speltips veckovis i relation till de frågor och ämnen som aktualiseras av studenternas projekt med fokus på källor som är tillgängliga avgiftsfritt på nätet. Studenterna uppmanas även att söka och kritiskt granska källor på egen hand.
Kursvärdering
Skriftlig utvärdering sker vid kursens slut.