Kursplan med gällandedatum 2025-09-01
Benämning
Hållfasthetslära
Engelsk benämning
Solid Mechanics
Betygsskala
TH / Underkänt (U), Tre (3), Fyra (4) eller Fem (5)
Undervisningsspråk
Kursen ges på svenska med inslag av engelska
Beslutande instans
Fakulteten för teknik och samhälle
Inrättandedatum
2022-04-29
Fastställandedatum
2024-04-09
Utbildningsnivå
Grundnivå
Behörighetskrav
MA209A Analys A och linjär algebra (Godkänd tentamen, 2201 Analys A 7,5 hp)MT106A Mekanik, statik (Godkänd tentamen, 2101 Statik 3 hp)
Huvudområde
Inget huvudområde
Fördjupningsnivå
G1F / Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i examensfordringarna för högskoleingenjörsexamen i Produktutveckling och design och i Maskinteknik.
Innehåll
Kursen ger en översikt över hållfasthetslärans grundläggande begrepp för deformerbara kroppar. Grundläggande koncept såsom jämvikt, kinematik och materialsamband definieras och nyttjas vid analys av strukturer. Begrepp inom hållfasthetslära förklaras och tillämpas på enkla strukturelement som stänger, rör, tryckkärl och balkar.
**Kursen omfattar följande moment:**
- töjningar (normal- och skjuvtöjningar)
- spänningar (normal-, skjuv-, huvud- och effektivspänningar)
- elasticitet
- termisk belastning
- stångsystem
- vridning
- balkböjning
- knäckning
- plasticitet
- Hooke’s allmänna lag
- brottmekanik
- utmattning
- vibrationer
- huvudspänningar
Lärandemål
**Kunskap och förståelse**
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- förklara samband mellan belastning, deformation och haveri hos enklare strukturella hållfasthetstekniska problem
**Färdighet och förmåga**
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- genomföra enklare analyser av olika strukturer utsatta för olika typer av belastningar med avseende på statiska och cykliska belastningar, instabilitet, elastiska och plastiska deformationer och lastbärande förmåga
- identifiera relevanta beräkningsmodeller och metodiker med utgångspunkt från verkliga hållfasthetsproblem
- utvärdera befintliga strukturlösningar baserad på den teoretiska grund som förvärvats under kursen
**Värderingsförmåga och förhållningssätt**
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- kritiskt förhålla sig till innehåll i litteratur, teknisk dokumentation, och reella tekniska lösningar kopplade till hållfasthetsbaserade problem
Arbetsformer
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, övningar och laborationer i grupp.
Bedömningsformer
Krav för Godkänd: Godkänd laboration (0,5 hp) och godkänd tentamen (7 hp). Slutbetyget grundas på tentamensresultatet.
Student som har godkänts på tentamina och erhållit betyget Godkänd får genomgå förnyad prövning för högre betyg.
Kurslitteratur
**Rekommenderad litteratur:**
- Alfredsson, Bo (red.) (2014). *Handbok och formelsamling i hållfasthetslära*. Elfte omarbetade uppl. Stockholm: Institutionen för hållfasthetslära, Tekniska högsk.
- Ljung, Christer, Saabye Ottosen, Niels & Ristinmaa, Matti (2007). *Introduktion till hållfasthetslära: enaxliga tillstånd*. 1. uppl. Lund: Studentlitteratur
- Saabye Ottosen, Niels, Ristinmaa, Matti & Ljung, Christer (2007). *Hållfasthetslära: allmänna tillstånd*. 1. uppl. Lund: Studentlitteratur
**Resurser som tillhandahålls av institutionen:**
- Martinsson, Rolf & Pärletun L-G. (2005). *Övningsexempel i hållfasthetslära*, Teknik och samhälle - Malmö högskola
Kursvärdering
Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Övergångsbestämmelser
Om en kurs upphört att ges eller genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Övrigt
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.