Kursplan våren 2017
Kursplan våren 2017
Benämning
Barndom och lärande: Verksamhetsutveckling, kvalitetsarbete och dokumentation
Engelsk benämning
Childhood and Education: Organizational Development, Quality Improvement and Documentation
Kurskod
FO711A
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle
Fastställandedatum
2016-10-10
Gäller från
2017-01-16
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: FO217A Barndom och lärande: Perspektiv på barndom och barns uppväxtvillkor (genomgången)
Se även tillträdeskrav i utbildningsplanen.
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
A1N
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i förskollärarexamen.
I kursen integreras ämnes- och ämnesdidaktiska studier med 9 högskolepoäng studier inom utbildningsvetenskaplig kärna.
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska fördjupa sina kunskaper om förskollärarens ansvar för förskolans utveckling samt kvalitetsarbete i förhållande till dokumentation, bedömning och samverkan.
Innehåll
Innehåll och mål studeras såväl som delar och ur ett helhetsperspektiv. Centrala kunskapsområden är
1. Kvalitetsdiskurser samt kvalitet och kvalitetsarbete i praktiken,
2. Utvärdering och utveckling,
3. Dokumentation, bedömning och pedagogisk dokumentation,
4. Samarbete med barn och vårdnadshavare, det delade ansvaret, utvecklingssamtal.
Inom kursen synliggörs och bearbetas olika definitioner och former av kvalitet och kvalitetsarbete. Kvalitetsarbete diskuteras i förhållande till bedömning, dokumentation och samverkan, och granskas utifrån specialpedagogiska och normkritiska frågor och perspektiv.
I kursen bearbetas och fördjupas studenternas egna erfarenheter inom förskolans verksamhet.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten
• formulera mål och strategier för, samt kritiskt reflektera över, kvalitetsarbete i förskola ur ett likvärdighetsperspektiv
• granska och värdera hur dokumentations- och bedömningsformer används och kan användas i förskoleverksamhet
• planera, gestalta och utvärdera kvalitet i ett projekt om samarbete med vårdnadshavare om barns utveckling, lärande och välbefinnande
Arbetsformer
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av grupparbeten, gruppdiskussioner, responsarbete, seminarier, föreläsningar samt nätbaserade inslag. Kursens genomförande bygger på ett undersökande förhållningssätt och att studenten deltar i ett gemensamt kunskapsbyggande med kurskamrater och lärare genom att aktivt bidra med egna erfarenheter, reflektioner, tolkningar och perspektiv. Studenten förutsätts ta egna initiativ till responsarbete och arbetsmöten av olika slag, utöver de schemalagda aktiviteterna som kursen bygger på.
Bedömningsformer
Examinationen om 15 hp består av två prov.
Prov 1: Individuellt paper (Individual Paper), 10 hp. I detta prov examineras lärandemål 1 och 2.
Prov 2: Muntlig presentation i grupp som bygger på en skriftlig projektplan (Oral Presentation in Group), 5 hp. I detta prov examineras lärandemål 1 och 3.
För betyget Väl godkänd på hel kurs krävs betyget Väl godkänd på en övervägande del av kursens poängomfattning.
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Biesta, Gert (2011) God utbildning i mätningens tidevarv. Stockholm: Liber (260 s)
Dahlberg, G. (2014), Fra°n kvalitet till meningsskapande - Postmoderna perspektiv exemplet fo¨rskolan, 3. uppl. Liber: Stockholm. ( 295 s)
Drugli, May-Brit & Ragnhild Onsøien (2010) Vanskelige foreldresamtaler - gode dialoger. Norge/Oslo: Cappelen akademisk (149 s).
Eidevald, Christian (2013) Systematiska analyser för utvärdering och utveckling i förskolan: hallå, hur gör man? Stockholm: Liber (215 s)
Lindgren, Anne-Li (2016). Etik, integritet och dokumentation i förskolan. 1. uppl. Malmö: Gleerups. (128 s)
Lindgren Anne-Li & Sparrman Anna (2010). Visual documentation as a normalizing practice: A new discourse of visibility in preschool. Surveillance & Society 7(3/4), 248-261 (14 s)
Markström, Ann-Marie. & Simonsson, Maria. (2013). Utvecklingssamtal. Kommunikation mellan hem och förskola. (1. uppl.) Lund: Studentlitteratur (133 s).
Sheridan, Sonja & Pramling Samuelsson, Ingrid (2016). Barns lärande: fokus i kvalitetsarbetet. Upplaga 2 Stockholm: Liber (122 s).
Skolinspektionen (2016). Förskolans kvalitet och måluppfyllelse 2015-2017 - delrapport 1. Rapport 2015:3, 364 https://www.skolinspektionen.se/globalassets/publikationssok/regeringsrapporter/redovisningar-regeringsuppdrag/2016/forskolerapport1.pdf (35 s)
Skolverket (2012). Uppfo¨ljning, utva¨rdering och utveckling i fo¨rskolan: pedagogisk dokumentation. Skolverket: Stockholm. (74 s).
Åsén, Gunnar (red.) (2015). Utvärdering och pedagogisk bedömning i förskolan. Stockholm: Liber (244 s)
Källor tillkommer, varav minst två internationellt publicerade vetenskapliga artiklar eller motsvarande. Dessa väljs i samråd med handledare
Kursvärdering
Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).