Kursplan våren 2020
Kursplan våren 2020
Benämning
Barndom och lärande: Perspektiv på barndom och barns uppväxtvillkor
Engelsk benämning
Childhood and Education: Perspectives on Childhood and Children's Life Conditions
Kurskod
FO217A
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle
Fastställandedatum
2017-11-28
Gäller från
2018-01-15
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurser som förkunskapskrav: FO206A Barndom och lärande: Naturvetenskap och teknik (genomgången) eller FO216A Barndom och lärande: Naturvetenskap och teknik (genomgången)
Se även tillträdeskrav i utbildningsplanen.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G2F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i förskollärarexamen.
I kursen integreras ämnes- och ämnesdidaktiska studier med 3 högskolepoäng studier inom utbildningsvetenskaplig kärna.
Syfte
Syftet med kursen är att studenten ska utveckla fördjupade kunskaper om barns kultur och livsvillkor ur ett lokalt och internationellt perspektiv.
Innehåll
Inom kursen ges möjlighet att studera förhållandet mellan barns individuella och gemensamma kultur (såsom kommunikation, relationer, vardagliga rytmer) och lokala, globala föreställningar om barndom och utbildning. Kursen behandlar också barns livsvillkor och möjligheter ur ett internationellt perspektiv. Politiskt och socialt upphöjda begrepp som värdegrund, hållbar utveckling, hälsa och utbildning analyseras i relation till barndom och barns livsvillkor.
I kursen förväntas studenten relatera sina egna erfarenheter inom förskolans verksamhet till kursens centrala innehåll.
Inom ramen för akademisk literacy syftar kursen till att studenten ska utveckla självständighet i argumentation, problemformulering, analys och vetenskapligt skrivande.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- söka och sammanställa kvantitativa data samt utifrån dessa jämföra, analysera och dra slutsatser om barns rättigheter och livsvillkor ur ett internationellt perspektiv
- problematisera förhållanden mellan barndom, utbildning och familj i lokala och globala sammanhang
- genomföra en etnografisk studie i vilken barns kultur analyseras utifrån ett barndomsteoretiskt perspektiv
Arbetsformer
Kursen innehåller varierande arbetsformer som grupparbeten, gruppdiskussioner, responsarbete, seminarier, föreläsningar och filmade inslag. Kursens genomförande bygger på att studenten deltar i ett gemensamt kunskapsbyggande med kurskamrater och lärare genom att aktivt bidra med egna erfarenheter, reflektioner, tolkningar och perspektiv. Studenten förutsätts ta egna initiativ till responsarbete och arbetsmöten av olika slag.
Bedömningsformer
Prov 1. Muntlig presentation av kvantitativ studie (Oral Presentation), 5 hp. I detta prov examineras lärandemål 1 och 2.
Prov 2. Etnografisk studie och paper (Etnographic Study and Paper), 10 hp. I detta prov examineras lärandemål 2 och 3.
För att erhålla betyget Väl godkänd för hela kursen krävs att kursens andra prov bedöms som Väl godkänt, och det första som minst Godkänt.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Corsaro, William A (2017). The Sociology of Childhood. 5. ed. Los Angeles: Sage Publications (504 s)
Halldén, Gunilla (red) (2007). Den moderna barndomen och barns vardagsliv. Stockholm: Carlssons (188 s)
Johansson, Barbro & Karlsson, MariAnne (2013). Att involvera barn i forskning och utveckling. Lund: Studentlitteratur (200 s)
Lokala och internationella källor och styrdokument tillkommer.
Kursvärdering
Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).