Kursplan hösten 2023
Kursplan hösten 2023
Benämning
Fastighetsvetenskap: Fastigheter och samhällsbyggnad
Engelsk benämning
Real Estate Science: Real Estate and Built Environment
Kurskod
FF301G
Omfattning
7.5 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för kultur och samhälle
Inrättandedatum
2010-08-12
Fastställandedatum
2022-05-09
Gäller från
2022-08-29
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet + Matematik 3b eller Matematik 3c eller Matematik C, Samhällskunskap 1b eller Samhällskunskap 1a1 + 1a2, Engelska 6
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde
Fastighetsvetenskap
Fördjupningsnivå
G1N
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Ingår i huvudområdet fastighetsvetenskap på nivån 1-30 hp.
Syfte
Kursen syftar till att studenten utvecklar grundläggande kunskaper om huvudområdet fastighetsvetenskap samt om professioner inom fastighetsföretagande respektive fastighetsförmedling. Studenter ska även utveckla grundläggande kunskaper om och förståelse av fastigheter ur samhällsbyggnadsperspektiv.
Innehåll
Kursen omfattar:
- introduktion till respektive profession inom fastighetsföretagande respektive fastighetsförmedling
- fastighetsbranschens utveckling, struktur och aktörer
- fastighetsbranschens betydelse i samhällsbyggnadsprocessen
- innebörden av begreppen fastighet respektive byggnad
- samtida svensk bostadshistoria
- vilken roll bostaden avspeglar sig i strukturen på den svenska bostadsmarknaden
- informationssökning och källkritisk analys
Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska studenten visa:
1. kännedom om fastighetsbranschens struktur, aktörer och yrkesroller
2. förståelse av fastighetsbranschens roll i samhällsbyggnad
3. kännedom om begreppen fastighet respektive byggnad
4. kunskap om den svenska bostadsmarknadens framväxt och nutida utveckling
5. kunskap om olika upplåtelseformers särart och dess konsekvenser för strukturen på den svenska bostadsmarknaden
6. grundläggande kunskap om informationssökning och källkritisk analys
Färdigheter och förmåga
Efter avslutad kurs ska studenten visa förmåga att:
7. självständigt söka information om fastighetsrelaterade frågor
8. översiktligt redogöra för det svenska bostadsbeståndets framväxt samt skilja på olika upplåtelseformers särart och konsekvenser
9. redovisa skriftligt och muntligt
Arbetsformer
Arbetsformerna på kursen omfattar föreläsningar, seminarier (varav ca 6 timmar är obligatoriska) och självstudier.
Bedömningsformer
Krav för betyget Godkänd:
Godkända seminarieuppgifter 2 hp (UG)(lärandemål 2, 4, 5, 6, 7, 9).
Godkänd individuell skriftlig tentamen 5,5 hp (UV) (lärandemål 1, 2, 3, 4, 5, 8, 9).
För betyget godkänd på hela kursen krävs att samtliga examinationer är godkända.
För betyget väl godkänd på hela kursen krävs dessutom väl godkänd tentamen (5,5 hp).
Kurslitteratur
- Björklund, M. & Paulsson, U. (senaste upplagan). Seminarieboken - att skriva, presentera och opponera. Lund: Studentlitteratur.
- Eriksson, L. T. (senaste upplagan). Kritiskt tänkande. Stockholm: Liber.
- Grander, M. (senaste upplagan) Allmännyttan och jämlikheten. Stockholm: SNS Förlag. Finns för nedladdning gratis.
- Lind, H. & Lundström, S. (senaste upplagan). Bostäder på marknadens villkor. Stockholm: SNS Förlag..
- Nylander, O. (senaste upplagan). Svensk bostadsarkitektur. Lund: Studentlitteratur.
Material och vetenskapliga artiklar tillhandahålles elektroniskt
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Övrigt
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.