Kursplan våren 2010
Kursplan våren 2010
Benämning
Hållbar stadsutveckling - projektkurs
Engelsk benämning
Projects in Sustainable Urban Development
Kurskod
BY602B
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Undervisningen bedrivs på svenska. Dock kan undervisning på engelska förekomma om kursansvarig anser det nödvändigt.
Beslutande instans
Utbildningsnämnden/kursnämnder vid Kultur och samhälle
Fastställandedatum
2009-03-18
Gäller från
2009-09-01
Behörighetskrav
Kandidatexamen om 180 hp eller yrkesexamen om 180 hp samt kursen Hållbar stadsutveckling i teori och praktik, 15 hp.
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Huvudområde
Byggd miljö
Fördjupningsnivå
A1E
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i ämnet Byggd miljö 91-120 hp under första året i magisterprogrammet Hållbar stadstveckling-ledning och organisering och i masterprogrammet Hållbar stadsutveckling – ledning, organisering och förvaltning. Kursen ges även som fristående kurs.
Syfte
Kursens syfte är att studenten ska utveckla sin förmåga att självständigt och i samarbete med extern partner utarbeta ett konkret förslag på ett hållbart stadsutvecklingsprojekt och visa hur detta kan utformas, genomföras och kommuniceras.
Innehåll
Studenten ska i samarbete med externa partners i form av företag eller offentliga aktörer välja ut förslag på ett konkret stadsutvecklingsprojekt. Därefter ska studenten i projektgrupper arbeta fram ett konkret förslag på projektets innehåll, utformning och tidplan. Vidare ska projektgrupperna utvärdera projektet ur hållbarhetssynpunkt såväl som att göra en riskanalys, en analys av hinder och möjligheter samt en ekonomisk analys. Projektet ska presenteras skriftligt, muntligt och i form av en utställning inför en fristående jury av externa partners.
Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska studenten:
- ha kunskap om och förståelse för ledning och organisering av hållbara stadsutvecklingsprojekt
- visa förståelse för möjligheter och svårigheter med att samverka med olika aktörer i den urbana miljön
- ha förståelse för hur organisatoriska, tekniska, sociala och ekonomiska faktorer påverkar ett stadsutvecklingsprojekts genomförbarhet.
- visa fördjupad metodkunskap inom området byggd miljö
Färdighet och förmåga:
Efter avslutad kurs ska studenten:
- visa förmåga att självständigt identifiera och formulera frågeställningar samt att planera och med adekvata metoder genomföra en kvalificerad uppgift inom en given tidsram.
- kunna utarbeta ett konkret förslag på ett hållbart stadsutvecklingsprojekt
- kunna använda metoder för att bedöma förväntade effekter ur ett hållbarhetsperspektiv
- kunna initiera, organisera och leda processer för hållbar stadsutveckling
- visa förmåga att kunna kommunicera ett konkret projekt inom hållbar stadsutveckling.
Värderingsförmåga och förhållningssätt:
Efter avslutad kurs ska studenten:
- självständigt och reflexivt kunna relatera komplexa vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter avseende hållbar stadsutveckling till konkreta exempel
- visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att ta ansvar för sin kunskapsutveckling
Arbetsformer
Kursen inleds med att olika projektidéer ska presenteras antingen från kursdeltagarna själva eller från olika partnerföretag eller offentliga aktörer. Därefter ska specifika projektgrupper formeras som under terminen arbetar med att utarbeta konkreta projektförslag. Som stöd för projektgruppernas arbete kommer det att arrangeras regelbundna handledningstillfällen samt träffar med aktuella partners. Kursen avslutas med en utställning där projekten presenteras muntligt och skriftligt. Projektgrupperna ska vid ett seminarium diskutera varandras projekt.
- Handledning 40 timmar
- Idé- och utställningsverkstäder 200 timmar
- Partnerträffar 10 timmar
- Övrigt självständigt arbete 150 timmar.
Bedömningsformer
Examinationen består av att skriftligt, muntligt och som utställning presentera ett konkret exempel på ett hållbart stadsutvecklingsprojekt. I redovisningen ska det framgå vem som ska ingå i projektet, hur de skall samverka och en tidsplan. I den skriftliga redovisningen ska det finnas en riskanalys samt en diskussion kring hinder och möjligheter.
För betyget godkänd krävs att samtliga moment är genomförda. För betyget väl godkänt krävs dessutom att projektet bedöms som mycket relevant och genomförbart utan större omarbetningar.
Kurslitteratur och övriga läromedel
- Bell, S. & Morse, S. (2008). Sustainability Indicators. Measuring the Immeasurable? Earthscan, London
- Bryman, A. & Nilsson B. (2002). Samhällsvetenskapliga Metoder Liber ekonomi.
- The Sustainable Urban Development Reader (2004). London ; New York: Routledge.
- urval av artiklar
- fördjupningslitteratur som väljs i samråd med lärare
Kursvärdering
Alla studenter ges vid slutet av kursen möjlighet att kommentera kursen skriftligt. En sammanställning av resultatet finns tillgänglig på området. Kursansvarig informerar om resultatet och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingen.