Kursplan hösten 2022
Kursplan hösten 2022
Benämning
Svenska som andraspråk och lärande: skrivdidaktik, kunskapsutvecklande kommunikation och bedömning
Engelsk benämning
The Study of Swedish as a Second Language and Education: Teaching of Writing, Communication for Knowledge Development and Assessment
Kurskod
AS208C
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle, Kursplannämnden
Fastställandedatum
2021-02-24
Gäller från
2021-02-24
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: AS206C Svenska som andraspråk och lärande: Språk och kultur (genomgången)
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G1F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9, samt gymnasieskolan.
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska utveckla sin kunskap om skrivdidaktik ur ett andraspråksperspektiv samt om social och språklig interaktion som språkutvecklande strategi i mötet med specifika ämnesspråk. Studenten ska också utveckla sin förmåga att dokumentera och kommunicera bedömning av språk- och kunskapsutveckling.
Innehåll
Se delkurser.
Delkurser
Skrivdidaktik ur ett andraspråksperspektiv, 7.5 hp
Delkursens innehåll
I delkursen behandlas skrivundervisning och förutsättningarna för att främja elevers skrivutveckling inom ämnet svenska som andraspråk. Kursen behandlar skrivdidaktiska teorier och modeller ur ett kritiskt perspektiv och synliggör de komplexiteter som uppstår på olika nivåer när elever skriver på ett andraspråk. Under kursens gång granskas egenskaper hos de genrer och texttyper som är centrala för ämnet svenska som andraspråk samt hur texter anpassas till olika situationer och mottagare. Olika sätt att utforma stödstrukturer för skrivande diskuteras, liksom skrivandets betydelse för ett kritiskt samhällsdeltagande.
Delkursens lärandemål
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna…
- beskriva och diskutera likheter och skillnader mellan olika typer av texter
- diskutera olika teoretiska och pedagogisk-praktiska utgångspunkter för skrivundervisning, inklusive betydelsen av en metaspråklig medvetenhet
- planera en stöttande skrivundervisning med utgångspunkt i relevanta teorier och modeller
- konstruera texter som är förebilder för elevernas skrivande
Delkursens arbetsformer
Föreläsningar och workshoppar
Delkursens bedömningsformer
Examinationen består av två delar: en muntlig presentation genomförd i grupp (lärandemål 3) och ett individuellt reflekterande paper (lärandemål 1, 2 och 4).
För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Språk- och kunskapsutvecklande undervisning och bedömning, 7.5 hp
Delkursens innehåll
Delkursen tar sin utgångspunkt i synen på språk- och kunskapsutveckling som en dynamisk process. Teorier om informell och formell inlärning och om den språkliga och sociala interaktionens betydelse för andraspråksutveckling studeras. Med utgångspunkt i teoristudierna prövar och värderar studenterna olika klassrumsaktiviteters potential när det gäller att skapa en språkligt interaktiv lärandemiljö. Med utgångspunkt i relevant teori utarbetar och presenterar studenterna förslag till klassrumsaktiviteter där varierande digitala, multimodala och andra arbetsformer samverkar i språk- och kunskapsutvecklande syfte. Vidare utarbetar och presenterar studenterna konkreta förslag på bedömningsformer avsedda att stötta elevernas språk- och kunskapsutveckling i förhållande till målen för ett specifikt arbetsområde. Under kursen ges studenterna därtill möjlighet att knyta samman och fördjupa sina insikter i frågor som rör formativa och summativa aspekter på bedömning. Med sin framtida pedagogiska verksamhet i sikte tränar studenterna även sin förmåga att tillsammans med kollegor utveckla en samsyn i bedömningsfrågor.
Delkursens lärandemål
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna...
- jämföra och värdera olika undervisningstexters och undervisningsaktiviteters språk- och kunskapsutvecklande potential med stöd i relevant teori
- åskådliggöra hur olika multimodala uttrycksformer, exempelvis gestaltande och digitala, kan användas i pedagogisk verksamhet i syfte att skapa en språk- och kunskapsutvecklande lärandemiljö
- granska, välja och utveckla systematiska och integrerade bedömningsformer av elevers andraspråksutveckling inom valt kunskapsområde, med tonvikt på den formativa bedömningens stöttande potential
- kritiskt granska och problematisera förhållningssätt, antaganden och värderingar i frågor som rör språk- och kunskapsutvecklande lärprocesser samt bedömning
Delkursens arbetsformer
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av föreläsningar, seminarier, workshoppar, arbete i grupper och självstudier. Kursens genomförande bygger på att studenterna deltar aktivt i ett gemensamt kunskapsbyggande med kurskamrater och lärare.
Delkursens bedömningsformer
Examinationen består av två delar: en muntlig presentation genomförd i grupp (lärandemål 1 och 2) och ett individuellt reflekterande paper (lärandemål 3 och 4).
För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Skrivdidaktik ur ett andraspråksperspektiv, 7.5 hp
Apelgren, Britt-Mari & Holmberg, Per (2018). På spaning efter progression: En studie av textstruktur i gymnasieelevers uppsatser på svenska och engelska. Stockholm: Skolverket. (35 s) Tillgänglig via internet.
Borgström, Eric. & Westman, Maria. (2017). Skrivbegreppet i Lgr 11. En studie av grundskolans ämnesplan i svenska. I Bendegard, Saga, Melander Marttala, Ulla & Westman, Maria (red.) Språk och norm. Rapport från ASLA:s symposium, 21-22 april 2016, Uppsala: ASLA, ss. 26–36. (11 s) Tillgänglig via internet.
Holmberg, Per. (2010). Text, språk och lärande. Introduktion till genrepedagogik. I Olofsson, Mikael, red. Symposium 2009: Genrer och funktionellt språk i teori och praktik. Nationellt centrum för svenska som andraspråk. Stockholms universitets förlag (15 s)
Holmberg, Per. & Wirdenäs, Karolina. (2010). Textkedjor, textsamtal och texttypologier i tre svensklärares klassrum. Språk & Stil 20: 105–131 (27 s)
Lindgren, Maria & Svensson, Gudrun (2015) (red.) Skrivande i skolan. Malmö: Gleerups Utbildning. (166 s)
Myhill, Debra. & Newman, Ruth. (2016). Metatalk: Enabling metalinguistic discussion about writing, International Journal of Educational Research 80: 177–187. (11 s) Tillgänglig via internet.
Pettersson, Theresia (2018). Del 6: Utredande text. Modul inom Läslyftet: Utvecklande skrivundervisning. (11 s) Tillgänglig via internet.
Schleppegrell, Mary J (2013). The role of metalanguage in supporting academic language development. Language Learning 63: 153–170. (18 s) Tillgänglig via internet.
Skolforskningsinstitutet (2018). Feedback i skrivundervisningen. Systematisk översikt 2018:01. Solna: Skolforskningsinstitutet. (55 s) Tillgänglig via internet.
Strömquist, Siv (2007). Skrivprocessen: teori och tillämpning. 3 uppl. Lund: Studentlitteratur (180 s)
Walldén, Robert (2017). Genrer och språkliga resurser i grundskolans läromedel: ett funktionellt perspektiv, Forskning om undervisning & lärande 5(2): 100–120. (21 s) Tillgänglig via internet.
Walldén, Robert (2020). Pedagogisk kommunikation i svenska som andraspråk. Lund: Studentlitteratur, ss. 87–149 (70 s)
Wedin, Åsa. (2017). Arbete med identitetstexter. Flerspråkigt skrivande för identitetsförhandling och engagemang. Nordand 12(1): 45–61. (17 s) Tillgänglig via internet.
Wiksten Folkeryd, Jenny (2010). Skriva med attityd, I Olofsson, Mikael (red.). Symposium 2009: Genrer och funktionellt språk i teori och praktik. Stockholm: Stockholms universitets förlag, ss. 164-175 (11 s)
Wirdenäs, Karolina. (2013). Att hjälpa eller stjälpa? Om lärarinteraktion och lärarstöd för skrivande i skolan. Språk & Stil (23): 59–84. (26 s) Tillgänglig via internet
Språk- och kunskapsutvecklande undervisning och bedömning, 7.5 hp
Axelsson, Monica (2013). Flerspråkighet och lärande. I Hyltenstam, Kenneth & Lindberg, Inger (red.), Svenska som andraspråk: i forskning, undervisning och samhälle. Lund: Studentlitteratur, ss. 547–577. (31 s)
Bringéus, Eva och Kouns, Maria (2016). Del 1: Språkanvändning, undervisning och lärande. Modul inom Läslyftet: Språk- och kunskapsutvecklande arbete. (11 s) Tillgänglig via internet.
Bringéus, Eva och Kouns, Maria (2016). Del 8: Att planera för elevers språkanvändning. Modul inom Läslyftet: Språk-och kunskapsutvecklande arbete. (11 s.) Tillgänglig via internet.
Einarsson, Anneli (2013). Dramapedagogik som form för medierat lärande. I Amhag, Lisbeth, Kupferberg, Feiwel & Leijon, Marie. Medierat lärande och pedagogisk mångfald. Lund: Studentlitteratur (s. 125-147) (22 s)
Gibbons, Pauline (2018). Lyft språket, lyft tänkandet. Språk och lärande. Tredje upplagan Stockholm: Hallgren och Fallgren (246 s.)
Godhe, Anna-Lena och Molin, Lisa (2016). Del 6: Att arbeta med digitala och multimodala texter. Modul inom Läslyftet: Språk- och kunskapsutvecklande arbete. (10 s) Tillgänglig via internet.
Hajer, Maaike och Meestringa, Theun (2014). Språkinriktad undervisning. En handbok. Stockholm: Hallgren & Fallgren (220 s)
Hägerfelth, Gun (2011). Språkarbete i alla ämnen. Stockholm: Liber (150 s)
Jönsson, Anders (2017). Lärande bedömning. Gleerups (194 s)
Lindberg, Inger (2007). Bedömning av skolrelaterat ordförråd. I Olofsson, Michael (red.). Symposium 2006: Bedömning, flerspråkighet och lärande. Stockholm: HLS förlag (20 s) Tillgänglig via internet.
Lindberg, Inger (2013). Samtal och interaktion i andraspråksforskning. I Hyltenstam, Kenneth & Lindberg, Inger (red.), Svenska som andraspråk: i forskning, undervisning och samhälle. Lund: Studentlitteratur (s. 481-518) (37 s)
Rasmusson, Viveka och Erberth, Bodil (2016). Undervisa i pedagogiskt drama. Lund: Studentlitteratur (s. 41-62) (21 s)
Sellgren, Mariana (2016). Smågruppssamtal som en resurs för tänkande och lärande. I Kindenberg, Björn (red.) (2016). Flerspråkighet som resurs. Stockholm: Liber (s. 222–234) (12 s)
Skolverket (2017). Bygga svenska. Bedömningsstöd för nyanlända elevers språkutveckling i årskurs 7-9 och i gymnasieskolan. Stockholm: Skolverket (80 s) Tillgänglig via internet
Skolverket (2018). Greppa flerspråkigheten: en resurs i lärande och undervisning. Stockholm: Skolverket. (158 s) Tillgänglig via internet.
Wedin, Åsa (2016). Del 3: Att stötta och utveckla muntlighet i klassrummet. Modul inom Läslyftet: Från vardagsspråk till ämnesspråk. (11 s) Tillgänglig via internet.
Wiliam, Dylan (2013). Assessment: The Bridge between Teaching and Learning. Voices from the Middle 21(2). (5 s) Tillgänglig via internet.
Kurs- och ämnesplaner i svenska som andraspråk
Skolverkets material för kartläggning av nyanlända elever. Enligt lärares anvisning. Tillgänglig via internet.
Videofilmer och ett mindre antal artiklar kan tillkomma.
Kursvärdering
Studenter som deltar i eller har avslutat en kurs ska ges möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av universitetet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Övrigt
För betyget Väl godkänd på hel kurs krävs betyget Väl godkänd på samtliga prov.