Avancerad nivå
Kandidatexamen om minst 180 hp samt Engelska 6 enligt svensk gymnasieskola
Magisterprogrammet "Leadership for Sustainability" riktar sig till studenter och yrkesverksamma med olika erfarenheter och bakgrunder med ett gemensamt intresse att utveckla sin kunskap, förståelse och kompetens inom områden som projektledning och verksamhetsutveckling för hållbar utveckling. Magisterprogrammet “Leadership for Sustainability” är ett flervetenskapligt program som fokuserar på olika aspekter av organisering och ledning med målet att skapa hållbarhet.
Utgångspunkten för programmet är det idag krävs nya former av organisering och ledning för att möta dagens utmaningar i relation till hållbarhet. En viktig del i detta är ex. samverkan mellan organisationer och projektbaserade verksamheter. Att organisera och leda för hållbarhet kräver chefer, ledare och projektledare med kompetenser som kan relateras till nya former av organisering. Det krävs också nya innovativa sätt att tänka kring hållbarhet, både inom, men också mellan olika typer av organisationer. Inom programmet vill vi skapa större förståelse för dessa sätt att leda och organisera genom kopplingen till forskning inom områden som socialt entreprenörskap och social innovation. Programmet fokuserar också på metodologi och forskningsmetodik i relation till hållbarhet och hållbart beslutsfattande i organisationer.
Programmet består av sex kurser uppdelat på två terminer. Termin ett inleds med kursen Organising and Leading Sustainable Organisations (OL641E - 7,5 hp) som ger studenterna kunskap och förståelse för organisations- och ledarskapsteorier med fokus på hållbarhet. Terminens andra kurs är Sustainable development: Individual, Organisational and Network Perspective (OL644E - 7,5 hp). Den första terminen avslutas med kursen Project Management and Sustainability (OL643E - 15 hp) där studenterna konkret arbetar med projekt med fokus på hållbarhet, samtidigt som de lär sig mer om projektledning i teorin.
Den andra terminen fördjupar studenterna sina kunskaper i hållbarhet och hållbar utveckling i relation till innovation och entreprenörskap genom kursen Social entrepreneurship, social innovation and sustainability (OL645E - 7,5 hp). Terminens andra kurs är Leadership and Organisation for Sustainability - Research Methods (OL652E - 7,5hp) följt av uppsatskursen Master Thesis with a focus on Leadership and Organisation for Sustainability (OL646E - 15 hp). Här skrivs en uppsats i par och studenterna har möjlighet att utifrån sitt eget intresseområde, ytterligare fokusera på frågor gällande organisation och ledarskap för hållbarhet.
Kunskap och förståelse
Efter avslutade studier kommer studenten att kunna:
- visa insikt om aktuell forskning inom ledarskap och organisation, projektledning, socialt entreprenörskap och social innovation inom ramen för hållbarhet och hållbar utveckling.
- ha en kritisk förståelse av områdena: ledarskap och organisation, projektledning, socialt entreprenörskap och social innovation inom ramen för hållbarhet och hållbar utveckling.
- visa förståelse för utmaningarna i organisering och ledning av hållbar utveckling samt organisationsutveckling och projektledning.
- tillägnat sig en uppsättning perspektiv och verktyg för att närma sig utmaningarna för organisationsutveckling med särskilt fokus på olika metoder för projektledning samt visa förståelse för hur dessa verktyg kan tillämpas i koalitioner av intressenter.
- visa kunskap om ett antal olika modeller och tekniker för att arbeta med en bred grupp av intressenter.
- diskutera grundläggande värden som ligger som bas för socialt entreprenörskap och hållbarhet.
- förvärva en kritisk förståelse för filosofiska, metodologiska och etiska förhållningssätt i forskning som fokuserar på ledarskap och organisation.
Färdighet och förmåga
Efter avslutade studier kommer studenten att kunna:
- identifiera, utvärdera och syntetisera aktuell forskning inom ledarskap och organisation, projektledning, socialt entreprenörskap och social innovation inom ramen för hållbarhet och hållbar utveckling.
- identifiera och bedöma etiska problem vid hanteringen av olika intressenters intressen med fokus på hållbar utveckling.
- kritiskt reflektera över ledares och sociala entreprenörers olika roller, både som förändringsagenter men också som deltagare/följare i samband med hållbar utveckling
- utveckla organiserings- och ledningsprocesser baserade på vedertagen vetenskaplig metodologi och forskningsmetodik inom ledarskap- och organisationsstudier.
- fatta välgrundade beslut gällande organisations- och ledarskapsmodeller samt strategier för hantering av hållbara projekt.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutade studier kommer studenten att kunna:
- visa förmåga att kritiskt använda sin förståelse av den aktuella forskningen inom organisation och ledarskap, projektledning, socialt entreprenörskap och social innovation inom ramen för hållbarhet och hållbar utveckling för att identifiera ett problem, analysera det och generera ny kunskap.
- utveckla en mångfacetterad ram för att hantera hållbar utveckling i relation till organisation och ledarskap.
- bedöma utmaningar i ett hållbart projekt eller organisationsutveckling och kunna reflektera över ledarskap i relation till detta.
- argumentera för ett tillvägagångssätt för organisationsutveckling baserat på en utvecklad förståelse för dess konsekvenser för hållbar utveckling.
- kritiskt och reflexivt relatera till samtida forskning inom ledarskap och organisation, projektledning, socialt entreprenörskap och social innovation inom ramen för hållbarhet och hållbar utveckling.
Magisterexamen i Ledarskap och organisation
Degree of Master of Arts (60 credits) with a Major in Leadership and Organisation.
I respektive kursplan framgår de förkunskapskrav som krävs för uppflyttning inom programmet.
Om ett utbildningsprogram avvecklas medför detta även att utbildningsplanen upphör att gälla. Dock sker inte detta förrän studenter haft möjlighet att slutföra utbildningen inom normal studietid, räknat från den sista antagningen till programmet. Dessutom ges studenter därefter möjlighet att slutföra sin utbildning under en avvecklingsperiod som omfattar minst två ytterligare terminer.