Grundnivå
Behörig till Vidareutbildning av lärare (VAL) är den som saknar en examen som kan vara behörighetsgivande enligt 2 kap. 16 § skollagen (2010:800) för legitimation som lärare om han eller hon, 1. på grund av tidigare högskoleutbildning, tidigare motsvarande utbildning eller arbetslivserfarenhet som lärare eller i undervisningen i förskolan eller förskoleklassen har förutsättningar att uppnå en behörighetsgivande examen för legitimation som lärare eller förskollärare inom ramen för en utbildning om maximalt 120 högskolepoäng och 2. är verksam som lärare i skolväsendet eller medverkar i undervisningen i förskolan eller förskoleklassen med en förskollärares arbetsuppgifter om minst 50 procent och i huvudsak i rätt ämne eller ämnen, i rätt skolform och på rätt nivå. Med ämne menas skolämne, förskolepedagogiskt ämnesområde eller fritidspedagogiskt ämnesområde.Om det behövs för att kunna bedöma om de förutsättningar som anges ovan är uppfyllda får högskolan i ett enskilt fall besluta att sökanden ska utföra kompletterande prov eller andra uppgifter.
Vidareutbildningen av lärare eller förskollärarexamen som saknar lärarexamen (VAL) är en kompletterande utbildning som dels bygger på tidigare högskoleutbildning, dels på yrkeserfarenhet.
Syftet med utbildningen är att erbjuda kompletterande studier i enlighet med förordning (2011:689) om vissa behörighetsgivande examina för legitimation som lärare och förskollärare och om högskoleutbildningar för vidareutbildning av lärare och pedagogisk personal inom förskolan som leder till lärar- eller förskollärarexamen.
En samlad bedömning av den sökandes akademiska meriter och tjänstgöringstid som obehörig lärare eller förskollärare görs i samband med ansökan. Vid antagning får den sökande information om vilka tidigare meriter som kommer att ingå i önskad och möjlig lärarexamen. Vilka kurser som ingår i utbildningen beror på den individuelle studentens kompletteringsbehov för att uppnå avsedd lärarexamen.
Ämneskunskaperna ska vara relevanta för undervisning enligt skolans kurs- och/eller ämnesplaner. Utbildningen utformas med kontinuerlig anknytning till verksamheten i relevant ämne och skolform med avseende på examensprofilen.
Utbildningen innehåller ett självständigt arbete om 15 högskolepoäng eller i enlighet med vad som stadgas i förordning 2011:689, § 15 andra stycket. De kurser som ingår i studieplanen ska innehålla en sådan vetenskaplig progression att de förbereder för de krav som det självständiga arbetet ställer.
Särskilda kurser inom utbildningsvetenskaplig kärna och allmänt utbildningsområde finns framtagna för VAL-studenter. Dessa ges som distanskurser med 50 % studietakt och kan ha ett fåtal fysiska träffar på campus. Kompletterande ämnesstudier erbjuds ur Malmö universitets eller andra högskolors samlade kursutbud och med varierande takt och form. Utbildningen inom VAL får för en student omfatta högst 120 högskolepoäng och pågå under högst fyra år.
Förordning (SFS 2021:1335) om utbildning till lärare och förskollärare reglerar utbildning till lärare och förskollärare, men undantar VAL-utbildningen.
Förutsättningar för VAL regleras i SFS 2011:689. I denna förordning anges att Högskoleförordningen (1993:100) ska tillämpas om inte något annat följer av aktuell förordning. Detta möjliggör bland annat för sökande till VAL att kunna nå en grundlärarexamen med en annan sammansättning av ämnesstudier än via de reguljära programutbildningarna.
Prov
Sökande som önskar gå mot ämneslärarexamen i engelska och som har en utländsk kandidatexamen (bachelor) i engelska behöver genomföra ett prov i ämnet engelska. Provet ska mäta nivå och innehåll på sökandes tidigare studier i ämnet engelska och är en del av behörighetsgranskningen för att avgöra om den sökande bedöms kunna uppnå examensmålen inom ramen för kompletterande studier om max 120 hp.
Innehåll
I den individuella studieplanen ingår de kurser som krävs för att nå examen. Vilka kurser som ingår beror på den individuelle studentens kompletteringsbehov för att uppnå avsedd lärarexamen.
För utbildningsvetenskaplig kärna erbjuds följande kurser för studenter som antagits mot en lärarexamen:
LL271P Lärarprofessionen och skolväsendets utveckling, organisering och styrning, 7,5 hp
LL272P Undervisning, utveckling och lärande, 7,5 hp
LL273P Ämnesdidaktik, undervisning och lärande, 7,5 hp
LL274P Bedömning och betygsättning, 7,5 hp
LL281P Likabehandling, stöd till lärande och specialpedagogik, 7,5 hp
LL282P Skolans värdegrund, sociala relationer, ledarskap och konflikthantering , 7,5 hp
LL613P Utbildningsvetenskapliga perspektiv, professionsutveckling och forskningsmetod, 7,5 hp
LL614P Utvärdering och utvecklingsarbete, 7,5 hp
LL615P Utvecklingsarbete inom skola, 7,5 hp
Inom verksamhetsförlagd utbildning erbjuds följande kurser:
Grundlärare med inriktning mot förskoleklass och årskurs 1-3, årskurs 4-6 eller ämneslärare med inriktning årskurs 7-9 eller gymnasieskolan (eller motsvarande lärarexamen)
VU261P Verksamhetsförlagd utbildning I, 7,5hp
VU262P Verksamhetsförlagd utbildning II, 7,5hp
VU263P Verksamhetsförlagd utbildning III, 7,5hp
VU764P Verksamhetsförlagd utbildning IV, 7,5hp
Grundlärare med inriktning mot fritidshem (eller motsvarande lärarexamen)
VU331P Verksamhetsförlagd utbildning I, 7,5 hp
VU332P Verksamhetsförlagd utbildning II, 7,5 hp
VU333P Verksamhetsförlagd utbildning III, 7,5 hp
VU834P Verksamhetsförlagd utbildning IV, 7,5 hp
För självständigt arbete erbjuds följande kurser:
LL205P Examensarbete, 15hp grundnivå
LL701P Examensarbete, 15hp, avancerad nivå
För utbildningsvetenskaplig kärna erbjuds följande kurser för studenter som antagits mot förskollärarexamen:
UV219A Värdegrundsarbete och demokrati i förskola, 7,5 hp
UV223A Specialpedagogiskt ansvar och uppdrag i förskolan 7,5 hp
UV221A Kvalitetsarbete i förskola, 7,5 hp
UV222A Forskning för utveckling i förskola, 7,5 hp
LL287P Examensarbete, 15 hp
LL286P Utvecklingsarbete, 7,5 hp
Examination
Genomgången utbildning ska leda till examen för undervisning i förskola, grundskola och/eller gymnasieskola enligt Högskoleförordning 1993:100 med senare ändringar.
Examinationen utformas utifrån de syften och mål som anges för kurserna. Examinator utses av universitetet.
Studenten ska under hela sin utbildningstid ges möjlighet att med berörd/a lärare i skolan och på universitetet diskutera utvecklingen av sin yrkeskompetens.
Utdrag ur Högskolelagen 2006:173
"Utbildning på grundnivå skall väsentligen bygga på de kunskaper som eleverna får på nationella eller specialutformade program i gymnasieskolan eller motsvarande kunskaper. (…) Utbildning på grundnivå skall utveckla studenternas
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet.
Inom det område som utbildningen avser skall studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.
Därutöver gäller lärandemål enligt Högskoleförordning samt de förordningar i Svensk författningssamling som är tillämpliga för utfärdande av behörighetsgivande examen för legitimation som lärare eller förskollärare som avses i 2 kap. 16§ skollagen (2010:800).
Utbildningen leder till att studenten ska kunna avlägga en grundlärar, ämneslärar- eller förskollärarexamen enligt med förordning 2011:689 §§19-28.
Utbildningen leder till Förskollärarexamen med inriktning mot arbete i örskola (Degree of Master of Arts in Primary Education).
Utbildningen leder till Grundlärarexamen med inriktning mot arbete i fritidshem (Degree of Bachelor of Arts in Primary Education - Extended School).
Utbildningen leder till Grundlärarexamen med inriktning mot arbete i förskoleklass och grundskolans årskurs 1-3 (Degree of Master of Arts in Primary Education - Pre-School Class and Year 1-3).
Utbildningen leder till Grundlärarexamen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 4-6 (Degree of Master of Arts in Primary Education - Year 4-6).
Utbildningen leder till Ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9 (Degree of Bachelor of Arts in Secondary Education - Year 7-9).
Utbildningen leder till Ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9 (Degree of Bachelor of Science in Secondary Education - Year 7-9).
Utbildningen leder till Ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i gymnasieskolan (Degree of Bachelor of Arts in Upper Secondary Education).
Utbildningen leder till Ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i gymnasieskolan (Degree of Bachelor of Science in Upper Secondary Education).
I examensbeviset anges de kurser som inräknas i examen. Tidigare ämnesstudier alternativt dokumenterade yrkesämneskunskaper och färdigheter/kompetens som i en valideringsprocess av universitetet bedöms vara likvärdiga ingående kurser tillgodoräknas.
Antagning till utbildning enligt denna utbildningsplan sker till och med 30 juni 2026. Utbildningen ska vara avslutad senast den 30 juni 2030.
I enlighet med VAL-förordning (2011:689) tillämpas någon/några av följande urvalsgrunder:
- andra särskilda prov än sådant högskoleprov som avses i 7 kap. 20 §, i högskoleförordningen
- tidigare utbildning
- arbetslivserfarenhet
Studenter som genom lång yrkeserfarenhet kan få en förkortad utbildning enligt 17 § i VAL-förordningen (2011:689) prioriteras vid antagning.