Avancerad nivå
• Kandidatexamen inom samhällsvetenskap eller humaniora
• Engelska 6
• Godkänt arbetsprov
Termin 1:
IMER avancerade studier, 30 högskolepoäng
Kursens syfte är att ge en bred och grundlig orientering i ämnet internationell migration och etniska relationer (IMER). Detta inkluderar å ena sidan olika aspekter av internationell migration såsom orsaker, mönster, strukturer och villkor på den globala, regionala, nationella och lokala nivån i sändande och mottagande samhällen, och å andra sidan den relationella dynamiken i etnisk mångfald såsom integration, segregation, mångkulturalism, populism och främlingsfientlighet. Det inkluderar både makro-/systemperspektiv på styrning, makt och resurser såväl som mikroperspektiv på grupper och individer. Studenten kommer att tillägna sig både faktaorienterad kunskap om dessa fenomen och teoretisk kunskap om olika sätt att förstå och förklara dem. I kursens examination betonas framför allt studentens förmåga att redogöra för och jämföra olika aspekter av IMER-ämnet på ett korrekt och relevant vis med inslag av självständig reflektion.
Termin 2:
Vetenskapsteori och forskningsmetodologi, 15 högskolepoäng
Kursen presenterar viktiga aspekter av vetenskapsteori och forskningsmetoder av relevans för det flervetenskapliga ämnet avancerade IMER studier. Den ger en heltäckande ansats till forskningsprocessen som omfattar frågor om ontologi och epistemologi, forskningsdesign, och metoder för datainsamling och analys. Den inkluderar både teoretiska och praktiska uppgifter som ökar studentens förmåga att värdera, jämföra och genomföra forskning på ett kritiskt och självständigt sätt. I kursens examination läggs stor vikt vid studentens förmåga att självständigt granska, planera och utföra vetenskapligt arbete.
Migration och medborgarskap, 15 högskolepoäng
Kursen utforskar det komplexa förhållandet mellan migration och medborgarskap, både med avseende på hur olika former av och drivkrafter bakom migration påverkar medborgarskapet, och med avseende på hur medborgarskapslagstiftning påverkar migrationsmönster och former för inkorporering. Kursen ägnar särskild uppmärksamhet åt centrala och aktuella teman inom ämnet, med uppmuntran till studenten att fördjupa sig i specifika frågor av intresse. I kursens examination betonas studentens förmåga att redogöra för det övergripande ämnesområdet samt deras förmåga att självständigt och ingående analysera ett avgränsat problemområde.
Termin 3:
Fristående kurser, 30 högskolepoäng
Under den här terminen väljer studenten fristående kurser (motsvarande totalt 30 högskolepoäng), praktiktjänst eller utbytesstudier. Utbytesstudier måste godkännas av programkoordinatorn.
Termin 4:
IMER masteruppsats, 30 högskolepoäng
Det tvååriga masterprogrammet avslutas med en 30-poängsuppsats som omfattar en hel termin. Kursen utgörs av självständigt forskningsarbete som studenten utför under vägledning av en handledare. Under uppsatsarbetet fördjupar sig studenten i ett avgränsat problemområde som undersöks med hjälp av relevant forskningsdesign, teori, metod och insamlat material. Kursen ställer höga krav på studentens förmåga att planera och genomföra forskning på ett initierat, självständigt och kritiskt reflekterande sätt. I kursens examination betonas studentens förmåga att inom formatet för en masteruppsats presentera ny kunskap som producerats på ett vetenskapligt korrekt och självständigt vis.
Kunskap och förståelse
- visa kunskap och förståelse inom huvudområdet Internationell migration och etniska relationer, inbegripet såväl brett kunnande inom området som väsentligt fördjupade kunskaper inom vissa delar av området samt fördjupad insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete, och
- visa fördjupad metodkunskap inom huvudområdet Internationell migration och etniska relationer.
Färdighet och förmåga
- visa förmåga att kritiskt och systematiskt integrera kunskap och att analysera, bedöma och hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer även med begränsad information,
- visa förmåga att kritiskt, självständigt och kreativt identifiera och formulera frågeställningar, att planera och med adekvata metoder genomföra kvalificerade uppgifter inom givna tidsramar och därigenom bidra till kunskapsutvecklingen samt att utvärdera detta arbete,
- visa förmåga att i såväl nationella som internationella sammanhang muntligt och skriftligt klart redogöra för och diskutera sina slutsatser och den kunskap och de argument som ligger till grund för dessa i dialog med olika grupper, och
- visa sådan färdighet som fordras för att delta i forsknings- och utvecklingsarbete eller för att självständigt arbeta i annan kvalificerad verksamhet.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- visa förmåga att inom huvudområdet Internationell migration och etniska relationer göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter samt visa medvetenhet om etiska aspekter på forsknings- och utvecklingsarbete,
- visa insikt om vetenskapens möjligheter och begränsningar, dess roll i samhället och människors ansvar för hur den används, och
- visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att ta ansvar för sin kunskapsutveckling.
Masterexamen med huvudområde Internationell migration och etniska relationer (Master of Arts (120 credits) with a Major in International Migration and Ethnic Relations). Masterexamen uppnås efter att studenten fullgjort kursfordringar om 120 högskolepoäng, varav 90 högskolepoäng på avancerad nivå med successiv fördjupning inom huvudområdet, inklusive självständigt arbete om 30 hp. De obligatoriska huvudområdeskurserna omfattar samtliga kurser på termin 1, 2 och 4 i kurslistan ovan.
I respektive kursplan framgår de förkunskapskrav som krävs för uppflyttning inom programmet. Beslut om avveckling av ett utbildningsprogram medför att utbildningsplanen upphör att gälla, dock först efter att studenter haft möjlighet att slutföra utbildningen inom nominell studietid (beräknat på sista antagningen till programmets första termin) samt därefter, som lägst, följande två terminer, kallad avvecklingsperiod.