Avancerad nivå
- Tandläkarexamen från land utanför EU/EES-området samt Schweiz.
- Av Socialstyrelsen utfärdat beslut om utredning i form av kunskapsprov för tandläkare.
- Godkända kunskaper i svenska enligt bestämmelser för grundläggande behörighet för grundnivå, Svenska B eller Svenska 3, med lägst betyget godkänd/E
Programmet är ett-årigt och fördelat över två terminskurser. Studierna bedrivs på heltid.
Den vetenskapliga grunden för medicin och odontologi undergår snabb utveckling och förändring. Yrkesutövaren behöver därför ha god förmåga till livslångt, självständigt kunskapssökande och förmåga att lösa problem. Tandvårdsutbildningarna i Malmö bedrivs enligt den pedagogiska principen utmaningsbaserat lärande. Exempel är casemetodik eller problembaserat lärande (PBL). Lärandeaktiviteterna utgår från olika professionella kliniska situationer där teori och praktisk färdighetsträning är integrerade med varandra.
Odontologiska ämnen bearbetas utifrån patientfall eller case som illustrerar en eller flera problemställningar. Utbildningens struktur är tematiskt baserad på orala tillstånd som är vanliga i den svenska befolkningen t.ex. karies, parodontit, pulpit/apikal parodontit, tandskada/tandlöshet, orala funktionsstörningar och andra sjukdomar. I dessa tillstånd integreras basvetenskaper som t ex biologi, medicin, beteende- och samhällsvetenskap och annan generell kunskap som är angelägen i ett tandvårdssammanhang. Seminarier, föreläsningar, demonstrationer och laborationer kompletterar fallbearbetningen.
Parallellt övas färdighet och förmåga i preklinisk färdighetsträning under handledning av lärare. Genom att arbeta i prekliniken parallellt med de områden som man studerar teoretiskt blir kunskapen förankrad i ett sammanhang. Vetenskaplig evidens avseende diagnostik och behandling kopplas till de frågor som uppstår. Klinisk färdighetsträning på patient under handledning av lärare sker även, och en stor del av denna sker som verksamhetsförlagd utbildning (VFU) i samarbete med kliniker i regionen.
Principen om självstyrt lärande genomsyrar hela programmet genom att studenten ges ansvar för sitt lärande vilket är en viktig grund för framtida kompetensutveckling. Fakultetens medarbetare ansvarar för att stödja studentens lärande.
Det övergripande målet med programmet är att studenten ska få sådana kunskaper och färdigheter som krävs för att kunna få behörighet att i Sverige utöva det yrke som den utländska utbildningen förberett dem för.
Kunskap och förståelse
Studenten ska:
- visa kunskap om områdets vetenskapliga grund och insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete samt kunskap om sambandet mellan vetenskap och beprövad erfarenhet och sambandets betydelse för yrkesutövningen
- visa fördjupad kunskap om och förståelse för sambandet mellan patientens orala hälsotillstånd och hans eller hennes allmänna hälsotillstånd och medicinska tillstånd samt andra bakomliggande faktorer
- visa kunskap om mäns våld mot kvinnor och våld i nära relationer
- visa kunskap om och förståelse för produkter och material som används inom tandvården och deras påverkan på allmänhälsa, munhälsa och miljö
- visa kunskap om ekonomi och organisation som är av betydelse för tandvården
- visa kunskap om relevanta författningar.
Färdighet och förmåga
Studenten ska:
- visa förmåga att självständigt diagnostisera och behandla sjukdomar och anomalier i tänder, munhåla, käkar och omgivande vävnader hos patienter i olika åldrar och med olika behov
- visa förmåga att initiera och genomföra hälsofrämjande och förebyggande arbete inom tandvården för såväl individer som grupper av patienter
- visa fördjupad förmåga att planera, leda, samordna och utveckla tandvårdsarbete
- visa förmåga att utvärdera odontologisk vård, varvid särskild vikt läggs vid kvalitetssäkring
- visa fördjupad förmåga till lagarbete och samverkan med samtliga personalgrupper inom tandvården, liksom med andra yrkesgrupper inom vård och omsorg, och
- visa förmåga att kritiskt och självständigt granska, bedöma och använda relevant information samt att på vetenskaplig grund diskutera nya fakta, företeelser och frågeställningar inom det odontologiska området.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Studenten ska:
- visa självkännedom och empatisk förmåga
- visa förmåga att med helhetssyn på människan göra åtgärdsbedömningar utifrån relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter med särskilt beaktande av de mänskliga rättigheterna
- visa förmåga till ett professionellt förhållningssätt och därmed värna om och respektera patientens behov, och
- visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att fortlöpande utveckla sin kompetens.
Lokala mål
Vid Odontologiska fakulteten, Malmö universitet gäller följande lokala mål i tillägg till ovan beskrivna mål:
Kunskap och förståelse
Studenten ska:
- visa sådan kunskap om förhållanden i andra länder och om mönster för internationell migration och integration som är av betydelse för handläggning av tandvård
- visa kunskap om genus- och jämställdhetsfrågor samt kunna tillämpa den
- visa kunskap om hållbar utveckling i ett miljöperspektiv samt kunna tillämpa den
- visa ambition om hög kvalitet på egen insats och ett professionellt förhållningssätt
- visa ett kritiskt förhållningssätt och analyserande till egna kunskaper, färdigheter och förhållningssätt och vara positiv till utveckling av kunnande och verksamhet.
Student som genomfört programmet med godkänt resultat erhåller ett utbildningsintyg som utgör underlag för ansökan om legitimation hos Socialstyrelsen.
Bedömningsformer
Bedömningsformerna framgår av respektive kursplan. Examination kan ske genom skriftliga, muntliga, digitala eller praktiska prov, individuellt eller i grupp. Studentens prestationer bedöms alltid individuellt.
Särskilda behörighetskrav till kurs inom program
I respektive kursplan framgår de förkunskapskrav som krävs för uppflyttning inom programmet.
Verksamhetsförlagd utbildning
Verksamhetsförlagd utbildning sker på annan ort än Malmö. Kostnader för resor innebär utgifter för studenten.
Studieuppehåll
Anmälan om studieuppehåll får gälla högst ett år. Om mer än 2 år förflutit sedan de senaste praktiska momenten och delmomenten i examinationen utfördes ska dessa färdigheter bedömas på nytt för att inte ha förlorat sin giltighet.
Avveckling av utbildningsprogram
Beslut om avveckling av ett utbildningsprogram medför att utbildningsplanen upphör att gälla, dock först efter att studenter haft möjlighet att slutföra utbildningen inom nominell studietid (beräknat på sista antagningen till programmets första termin) samt därefter, som lägst, följande två terminer, kallad avvecklingsperiod.