Grundnivå
1. en generell examen om 180 högskolepoäng på grundnivå inom en huvudområdesgrupp enligt bilaga 1, eller
2. en yrkesexamen enligt bilaga 1.
Bilaga 1, se särskild sida.
Kunskaper motsvarande grundläggande behörighet, se www.antagning.se
- en generell examen om 180 högskolepoäng på grundnivå inom en huvudområdesgrupp enligt bilaga 1, eller
- en yrkesexamen enligt bilaga 1.
Bilaga 1, se särskild sida.
Kunskaper motsvarande grundläggande behörighet, se www.antagning.se
- en generell examen om 180 högskolepoäng på grundnivå inom en huvudområdesgrupp enligt bilaga 1, eller
- en yrkesexamen enligt bilaga 1.
Bilaga 1, se särskild sida.
Kunskaper motsvarande grundläggande behörighet, se www.antagning.se
Utbildningen är upplagd för studenter som genom en tidigare akademisk examen har ämneskunskaper som är relevanta för läraryrket. Vilka examina detta är regleras i ”Förordning om försöksverksamhet med kompletterande pedagogisk utbildning som leder till grundlärarexamen eller ämneslärarexamen” (SFS 2021/1336).
Utbildning anordnas med förhöjd studietakt under 12 månader och innefattar vår-, sommar- och hösttermin.
Utbildningen ges med inriktning mot arbete i förskoleklass och grundskolans åk 1-3 och inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 4-6 samt med någon av följande två ämneskombinationer:
1. svenska, engelska och samhällsorienterande ämnen, eller
2. matematik, naturorienterande ämnen och teknik.
Utbildningen omfattar tre delar:
– ämnesstudier och ämnesdidaktiska studier om 35 högskolepoäng,
– studier inom utbildningsvetenskaplig kärna om 20 högskolepoäng,
– verksamhetsförlagd utbildning om 20 högskolepoäng.
Utbildningen anpassas dels efter inriktningen, dels efter de ämnen som utbildningen syftar till att ge undervisningsbehörighet för samt fokuserar på undervisningsprocessen och praktiska undervisningsfärdigheter i respektive inriktning och ämnen.
Genom breddande och fördjupande studier i ämne och ämnesdidaktik ger utbildningen sådana kunskaper som krävs för undervisning i de ämnen som examen ger undervisningsbehörighet för.
I inriktning mot arbete i förskoleklass och grundskolans årskurs 1-3 med ämneskombinationen svenska, engelska och samhällsorienterande ämnen fokuseras huvuddelen av ämnesstudierna och de ämnesdidaktiska studierna på svenska och ger särskilt kunskaper om grundläggande läs- och skrivinlärning samt om barns kommunikation och språkutveckling.
I inriktning mot arbete i förskoleklass och grundskolans årskurs 1-3 med ämneskombinationen matematik, naturorienterande ämnen och teknik fokuseras huvuddelen av ämnesstudierna och de ämnesdidaktiska studierna på matematik och ger särskilt kunskaper om grundläggande matematikinlärning samt om barns kommunikation och språkutveckling.
I inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 4-6 med ämneskombinationen svenska, engelska och samhällsorienterande ämnen fokuseras huvuddelen av ämnesstudierna och de ämnesdidaktiska studierna på svenska och ger särskilt kunskaper om läs- och skrivutveckling.
I inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 4-6 med ämneskombinationen matematik, naturorienterande ämnen och teknik fokuseras huvuddelen av ämnesstudierna och de ämnesdidaktiska studierna på matematik och ger särskilt kunskaper om matematikutveckling.
Studier inom den utbildningsvetenskapliga kärnan innehåller
– skolväsendets villkor,
– skolans värdegrund, innefattande de grundläggande demokratiska värderingarna och de mänskliga rättigheterna,
– utveckling och lärande, som ska ha ett tvärvetenskapligt perspektiv där kognitionsvetenskap ingår, samt specialpedagogik,
– sociala relationer, konflikthantering och ledarskap, och
– bedömning och betygssättning.
I den verksamhetsförlagda delen av utbildningen deltar studenten i arbetet på en partnerskola inom relevant verksamhet och ämnen. Verksamhetsförlagd utbildningen genomförs i samverkan mellan skolpartnern och högskolan.
Innehåll
UV264G Skolväsendets villkor och värdegrund, 8 hp
SL238B Svenska och lärande: Barns tidiga läsande och skrivande, 12 hp
VU321B Verksamhetsförlagd utbildning I, 10 hp
SL239B Svenska och lärande: Språkutvecklande undervisning, 6 hp
EN438B Engelska och lärande: Engelska i det kommunikativa klassrummet, 4,5 hp
SB237B Samhällsorientering och lärande: Ämnen, ämnesdidaktik och bedömning, 4,5 hp
UV265G Pedagogiskt ledarskap, sociala relationer och konflikthantering, 6 hp
UV266G Specialpedagogiska perspektiv på lärande och utveckling, 6 hp
VU722B Verksamhetsförlagd utbildning II, 10 hp
EN439B Engelska och lärande: Språkutveckling och språkundervisning i engelska, 8 hp (VALBAR)
SB238B Samhällsorientering och lärande: Ämnesdidaktik (VALBAR), 8 hp
Utdrag ur Högskolelagen 2006:173
"Utbildning på grundnivå skall väsentligen bygga på de kunskaper som eleverna får på nationella eller specialutformade program i gymnasieskolan eller motsvarande kunskaper. (…) Utbildning på grundnivå skall utveckla studenternas
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet.
Inom det område som utbildningen avser skall studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.
Utbildning på avancerad nivå skall väsentligen bygga på de kunskaper som studenterna får inom utbildning på grundnivå eller motsvarande kunskaper. Utbildning på avancerad nivå skall innebära fördjupning av kunskaper, färdigheter och förmågor i förhållande till utbildning på grundnivå och skall, utöver vad som gäller för utbildning på grundnivå,
- ytterligare utveckla studenternas förmåga att självständigt integrera och använda kunskaper,
- utveckla studenternas förmåga att hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer, och
- utveckla studenternas förutsättningar för yrkesverksamhet som ställer stora krav på självständighet eller för forsknings- och utvecklingsarbete."
Utdrag ur Högskoleförordningen 1993:100*
Examensmål:
För grundlärarexamen ska studenten visa sådan kunskap och förmåga som krävs för att självständigt arbeta som grundlärare i den verksamhet som utbildningen avser. Studenten ska även visa kunskap och förmåga för annan undervisning för vilken examen enligt gällande föreskrifter kan ge behörighet.
Kunskap och förståelse
För grundlärarexamen med inriktning mot arbete i förskoleklass och grundskolans årskurs 1–3 ska studenten
– visa sådana ämneskunskaper, inbegripet insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete, som krävs för yrkesutövningen,
– visa sådana kunskaper i didaktik och ämnesdidaktik inklusive metodik som krävs för undervisning och lärande inom det eller de ämnen som utbildningen avser och för yrkesutövningen i övrigt,
– visa fördjupad kunskap om grundläggande läs-, skriv- och matematikinlärning och om barns kommunikation och språkutveckling,
– visa kännedom om praktiska och estetiska läroprocesser,
– visa kunskap om vetenskapsteori och kvalitativa och kvantitativa forskningsmetoder samt om relationen mellan vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet och dess betydelse för yrkesutövningen, och
– visa fördjupad kunskap om bedömning av elevers lärande och utveckling.
För grundlärarexamen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 4–6 ska studenten
– visa sådana ämneskunskaper, inbegripet insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete, som krävs för yrkesutövningen,
– visa sådana kunskaper i didaktik och ämnesdidaktik inklusive metodik som krävs för undervisning och lärande inom det eller de ämnen som utbildningen avser och för yrkesutövningen i övrigt,
– visa fördjupad kunskap om läs-, skriv- och matematikutveckling,
– visa kännedom om praktiska och estetiska läroprocesser,
– visa kunskap om vetenskapsteori och kvalitativa och kvantitativa forskningsmetoder samt om relationen mellan vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet och dess betydelse för yrkesutövningen, och
– visa fördjupad kunskap i bedömning och betygsättning.
För grundlärarexamen ska studenten också
– visa sådan kunskap om barns utveckling, lärande, behov och förutsättningar som krävs för yrkesutövningen,
– visa kunskap om och förståelse för sociala relationer, konflikthantering och ledarskap, och
– visa kunskap om skolväsendets organisation, relevanta styrdokument, läroplansteori och olika pedagogisk-didaktiska perspektiv samt visa kännedom om skolväsendets historia.
Färdighet och förmåga
För grundlärarexamen med inriktning mot arbete i förskoleklass och grundskolans årskurs 1–3 och för grundlärarexamen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 4–6 ska studenten
– visa fördjupad förmåga att kritiskt och självständigt tillvarata, systematisera och reflektera över egna och andras erfarenheter samt relevanta forskningsresultat, för att därigenom bidra till utvecklingen av yrkesverksamheten och kunskapsutvecklingen inom yrkesområdet.
– visa förmåga att tillämpa sådan didaktik och ämnesdidaktik inklusive metodik som krävs för undervisning och lärande inom det eller de ämnen som utbildningen avser och för yrkesutövningen i övrigt.
För grundlärarexamen ska studenten också
– visa fördjupad förmåga att skapa förutsättningar för alla elever att lära och utvecklas,
– visa förmåga att ta tillvara elevers kunskaper och erfarenheter för att stimulera varje elevs lärande och utveckling,
– visa förmåga att självständigt och tillsammans med andra planera, genomföra, utvärdera och utveckla undervisning och den pedagogiska verksamheten i övrigt i syfte att på bästa sätt stimulera varje elevs lärande och utveckling,
– visa förmåga att identifiera och i samverkan med andra tillgodose elevers behov av specialpedagogiska insatser, inbegripet specialpedagogiska insatser för elever med neuropsykiatriska svårigheter,
– visa förmåga att observera, dokumentera, analysera och bedöma elevers lärande och utveckling i förhållande till verksamhetens mål och informera och samarbeta med elever och deras vårdnadshavare,
– visa förmåga att kommunicera och förankra skolans värdegrund, inbegripet de mänskliga rättigheterna och de grundläggande demokratiska värderingarna,
– visa förmåga att förebygga och motverka diskriminering och annan kränkande behandling av elever,
– visa förmåga att beakta, kommunicera och förankra ett jämställdhets- och jämlikhetsperspektiv i den pedagogiska verksamheten,
– visa förmåga att kommunicera och reflektera kring frågor som rör identitet, sexualitet och relationer,
– visa kommunikativ förmåga i lyssnande, talande och skrivande till stöd för den pedagogiska verksamheten,
– visa förmåga att använda och värdera läroböcker, andra läromedel och andra lärverktyg,
– visa förmåga att säkert och kritiskt använda digitala verktyg i den pedagogiska verksamheten och att beakta betydelsen av olika mediers och digitala miljöers roll för denna, och
– visa förmåga att i den pedagogiska verksamheten tillägna sig färdigheter som är värdefulla för yrkesutövningen.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För grundlärarexamen ska studenten
– visa självkännedom och empatisk förmåga,
– visa förmåga till ett professionellt förhållningssätt gentemot elever och deras vårdnadshavare,
– visa förmåga att i det pedagogiska arbetet göra bedömningar utifrån relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter med särskilt beaktande av de mänskliga rättigheterna, i synnerhet barnets rättigheter enligt barnkonventionen, samt en hållbar utveckling, och
– visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och utveckla sin kompetens i det pedagogiska arbetet.
*Examensmålen gäller med undantag för krav som avser
de delar av den utbildningsvetenskapliga kärnan som inte har
någon motsvarighet i utbildningen enligt 22 § i Förordning om försöksverksamhet med kompletterande pedagogisk utbildning som leder till grundlärarexamen eller ämneslärarexamen (2021:1336).
**Examensmålet gäller med undantag för de krav som avser sådana ämnesstudier och ämnesdidaktiska studier som på grund av den valda ämneskombinationen inte har någon motsvarighet
i utbildningen enligt 21 § Förordning om försöksverksamhet med kompletterande pedagogisk utbildning som leder till grundlärarexamen eller ämneslärarexamen (2021:1336).
Grundlärarexamen
Grundlärarexamen med inriktning mot arbete i förskoleklass och grundskolans årskurs 1–3 eller mot arbete i grundskolans årskurs 4–6 uppnås efter att studenten, utöver sin tidigare examen enligt bilaga 1, har fullgjort kompletterande pedagogisk utbildning om 75 högskolepoäng. Examen avläggs på grundnivå. Den sammantagna utbildningen ska anses omfatta ämneskunskaper i någon av de två ämneskombinationerna.
I respektive kursplan framgår de förkunskapskrav som krävs för uppflyttning inom programmet.
För att äga tillträde till den andra kursen i verksamhetsförlagd utbildning ska föregående kurs i verksamhetsförlagd utbildning vara godkänd.
Student äger endast rätt till ett omtentamenstillfälle för kurs i verksamhetsförlagd utbildning.
Beslut om avveckling av ett utbildningsprogram medför att utbildningsplanen upphör att gälla, dock först efter att studenter haft möjlighet att slutföra utbildningen inom nominell studietid (beräknat på sista antagningen till programmets första termin) samt därefter, som lägst, följande två terminer, kallad avvecklingsperiod.