UTBILDNINGSINFO
IN ENGLISH
Malmö universitet

Utbildningsplan

Hösten 2025

Utbildningsplan hösten 2025

Benämning

Tandhygienistutbildning

Engelsk benämning

Program in Dental Hygiene

Programkod

OGTHU

Omfattning

180 hp

Undervisningsspråk

Svenska, inslag av engelska kan förekomma

Beslutande instans

Odontologiska fakulteten

Gäller från

2025-08-25

Inrättandedatum

2020-09-08

Fastställandedatum

2024-12-11

Utbildningsnivå

Grundnivå

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet + Matematik 2a eller Matematik 2b eller Matematik 2c, Naturkunskap 2 och Samhällskunskap 1b eller Samhällskunskap 1a1 + 1a2.

Upplägg

Utbildningen leder fram till den professionella kompetens som krävs för att kunna arbeta som legitimerad tandhygienist. Yrket innebär kliniskt självständigt patientarbete, samverkan med övrig personal inom tandvård, hälso- och sjukvård, kommunal omsorg och andra aktörer i samhället. Under utbildningen läggs grunden till ett vetenskapligt förhållningssätt och betydelsen av att arbeta evidensbaserat.

Oral hälsa är en del av den allmänna hälsan och välbefinnandet. Munhälsan har stor betydelse för individen i det dagliga livet. Fokus i utbildningen är på hälsofrämjande och sjukdomsförebyggande insatser för en god munhälsa på lika villkor för både barn och vuxna i alla åldrar och med varierande behov på individ-, grupp- och samhällsnivå. Du inhämtar kunskap och färdigheter om hur en god oral hälsa kan främjas och hur våra vanligaste orala sjukdomar kan förebyggas. Huvudområdet oral hälsa bildar en helhet av kunskaper från naturvetenskapliga (främst odontologi och medicin), samt samhälls- och beteendevetenskapliga domäner. Kunskaperna utgår från människans livssituation där det egna ansvaret för den orala hälsan beaktas samt samspelet mellan den enskilde individen och det professionella tandvårdsteamet.

Utmaningsbaserat lärande

Utbildningens övergripande principer utgår från utmaningsbaserat lärande. Det innebär att kursveckorna framför allt omfattar studentaktiva moment, med samarbete i studiegrupper med eget ansvar för förberedelser. Rekommenderad litteratur med tydliga litteraturhänvisningar finns tillgänglig i kombination med att du uppmuntras och ges verktyg till att självständigt söka och värdera litteratur. Du har därför själv huvudansvaret för att inhämta kunskap, vilket förbereder dig för ett livslångt lärande.

Teori blandas med klinik, demonstrationer och övningar vilket gör att lärandet sker i ett för professionen relevant sammanhang, s.k. kontextuellt lärande. Klinisk färdighetsträning med behandling av egna patienter löper genom hela utbildningen och den kliniska aktiviteten ökar successivt från terminskurs 2 till terminskurs 6. Du utför individanpassad hälsokommunikation och sjukdomsbehandlande åtgärder för barn, ungdomar, vuxna och äldre samt en självständigt hälsofrämjande riktad utbildningsinsats för olika grupper i samhället. I den kliniska färdighetsträningen tillämpar du dina kunskaper genom att bland annat redovisa och värdera relevant forskning och befintlig evidens i skriftliga patientfall samt i de reflektioner du gör i samband med patientbehandlingen.

Genomförande

Tandhygienistprogrammet vid Malmö universitet leder fram till en yrkesexamen. Studierna bedrivs som heltidsstudier på dagtid. Utbildningen omfattar totalt 180 högskolepoäng och indelas i 6 terminer. Utbildningens teoretiska avsnitt är förlagd till campus på Malmö universitet och klinisk färdighetsträning genomförs på studentkliniken på Universitetstandvården vid Odontologiska fakulteten. Digitala lärandeaktiviteter förekommer. Under sista studieåret genomförs en del av den kliniska utbildningen som verksamhetsförlagd utbildning (VFU).

Ordningsföljden av kurserna är bunden och medför därför en progression av din kompetens genom att mer och mer komplexa problem och sammanhang introduceras allteftersom din insikt, erfarenhet och självständighet ökar. Praktisk färdighetsträning i laboratoriemiljö föregår de kliniska momenten.

Du genomför ett vetenskapligt självständigt arbete (examensarbete, 15 hp) som påbörjas under den femte terminen med huvudsaklig tyngdpunkt på den avslutande sjätte terminen. Examensarbetet redovisas såväl muntligt som skriftligt och examinationsmomentet omfattar även opposition på medstudenters examensarbete.

Innehåll

Termin 1, hösten 2025

Oral hälsa – introduktion till området, professionen och vetenskap
TV331A, 30 hp (obligatorisk)
Huvudområde: Oral hälsa

Termin 2, våren 2026

Oral hälsa – diagnostik och prevention I, hälsokommunikation I
TV332A, 30 hp (obligatorisk)
Huvudområde: Oral hälsa

Termin 3, hösten 2026

Oral hälsa – diagnostik och prevention II, behandling I, hälsokommunikation II
TV333A, 30 hp (obligatorisk)
Huvudområde: Oral hälsa

Termin 4, våren 2027


Termin 5, hösten 2027

Oral hälsa – behandling III, grupper med särskilda behov, hälsopromotion II, vetenskap II
TV335A, 30 hp (obligatorisk)
Huvudområde: Oral hälsa

Termin 6, våren 2028

Oral hälsa – behandling IV, samhällsperspektiv, hälsopromotion III, examensarbete
TV336A, 30 hp (obligatorisk)
Huvudområde: Oral hälsa

Examensmål

Allmänna mål

I högskolelagen (SFS 1992:1434, 1 kap 8 § anges att:

”Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas

Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att

Tandhygienistexamen

Vidare anges i högskoleförordningen (SFS 1993:100, Examensordning) följande mål för tandhygienistexamen:

Omfattning

Tandhygienistexamen uppnås efter att studenten fullgjort kursfordringar om 180 högskolepoäng.

Mål

För tandhygienistexamen skall studenten visa sådan kunskap och förmåga som krävs för behörighet som tandhygienist.

Kunskap och förståelse

För tandhygienistexamen ska studenten

Färdighet och förmåga

För tandhygienistexamen ska studenten

Värderingsförmåga och förhållningssätt

För tandhygienistexamen ska studenten

Självständigt arbete (examensarbete)

För tandhygienistexamen ska studenten inom ramen för kursfordringarna ha fullgjort ett självständigt arbete (examensarbete) om 15 högskolepoäng.

Examen

Tandhygienistexamen

Efter genomfört utbildningsprogram är examensfordringarna för tandhygienistexamen uppfyllda. Malmö universitet utfärdar examensbevis efter ansökan.

För examina anges den engelska översättningen Degree of Bachelor of Science in Dental Hygiene. För behörighet att utöva tandhygienistyrket krävs legitimation som efter ansökan utfärdas av Socialstyrelsen. Utbildningen följer EU-direktiven för ömsesidigt erkännande av kompetensbevis inom anslutna medlemsstater (EES-avtalet Ds 1992:34).

Övrigt

Undervisningsspråk är svenska men undervisning på engelska kan förekomma.

Examinationsformer

Examinationsformerna framgår av respektive kursplan. Examination kan ske genom skriftliga, muntliga, digitala eller praktiska prov, individuellt eller i grupp. Studentens prestationer bedöms alltid individuellt.

Rätt till omtentamen

Student som underkänts i tentamen för viss teoretisk kurs eller del av kurs, ges möjlighet till två omtentamina på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfällen enligt samma regel. Om en kurs upphört eller genomgått större förändringar har studenten, inom ett år efter det att förändringen skett, rätt till två omtentamina baserade på den kursplan som gällde vid registrering på kursen. Tentamen och omtentamen sker enligt fastställda tider.

Student som underkänts i en klinisk/praktisk del av en kurs får möjlighet att göra om den delen en gång i enlighet med Högskoleförordningen 6 kap. 21 §.

Särskilda behörighetskrav till kurs inom program

Inom programmet finns särskilda behörighetskrav till programmets kurser. Behörighetskraven går att hitta i kursplanerna.

Tillgodoräknande av kurser

Tillgodoräknande prövas i enlighet med Högskoleförordningen 6 kap 6-8.

Internationalisering och globalt engagemang

Studenten har möjlighet både att förlägga studier utomlands och till internationalisering på hemmaplan. Studenter från andra tandhygienistutbildningar i världen kan få en del av sin utbildning vid Malmö universitet.

Avveckling av utbildningsprogram

Beslut om avveckling av ett utbildningsprogram medför att utbildningsplanen upphör att gälla, dock först efter att studenter haft möjlighet att slutföra utbildningen inom nominell studietid (beräknat på sista antagningen till programmets första termin) samt därefter, som lägst, följande två terminer, kallad avvecklingsperiod.