Kursplan hösten 2024
Kursplan hösten 2024
Benämning
Verksamhetsförlagd utbildning III
Engelsk benämning
Teacher-supervised Placement III
Kurskod
VU773A
Omfattning
7.5 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle, Kursplannämnden
Inrättandedatum
2021-12-22
Fastställandedatum
2023-11-29
Gäller från
2024-09-02
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: VU272A Verksamhetsförlagd utbildning II (godkänd)
Eller motsvarande
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
A1N
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i förskollärarexamen
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska utveckla kunskaper, förmågor och förhållningssätt som avser hela förskolläraruppdraget genom deltagande i verksamheten på partnerförskola. Vidare syftar kursen till att studenten ska reflektera över vetenskap och beprövad erfarenhet i relation till egen undervisning, förskolans uppdrag och pedagogiska verksamhet.
Innehåll
I kursen genomför studenten verksamhetsförlagd utbildning vilken följs upp i samtal och seminarier. Studenten deltar i förskolans arbete utifrån de villkor som råder på partnerförskolan. Studenten sätter sig in i förskolans verksamhet genom att delta i kollegiala samtal och seminarier samt genom att ta del av förskolans utvecklingsarbete.
Den verksamhetsförlagda och högskoleförlagda utbildningen integreras genom att studenten ges stöd och möjlighet på förskolan att:
- reflektera över kopplingen mellan vetenskap och beprövad erfarenhet i relation till egen undervisning, förskolans uppdrag och pedagogiska verksamhet tillsammans med handledare och andra studenter samt
- diskutera teori och etiska perspektiv hämtade från kurser i fördjupningsämnet Barndom och lärande samt utbildningsvetenskap.
I denna kurs förväntas studenten att med beaktande av barns behov, intressen och förmågor självständigt planera, genomföra, dokumentera och utvärdera sammanhängande undervisning. Andra fokus är jämställdhets- och jämlikhetsperspektiv i enlighet med förskolans värdegrund, barns villkor och förutsättningar i dagens samhälle samt kritisk värdering av den egna professionsutvecklingen i relation till förskolans uppdrag. Studenten ska konsekvent kunna använda teoretiska och etiska perspektiv hämtade från de högskoleförlagda kurserna och göra relevanta kopplingar till vetenskap och beprövad erfarenhet.
I kursguiden presenteras kursens innehåll och betygskriterier. Lärandemålens innebörd utvecklas. Guiden används som stöd genom kursen av studenten, handledaren och universitetsläraren i samtal om studentens professionsutveckling.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten
1. med beaktande av barns behov, intressen och förmågor kunna planera, genomföra, dokumentera och utvärdera sammanhängande undervisningssekvenser, där lek, lärande och omsorg förenas, förankrat i förskolans styrdokument med relevanta ämneskunskaper och relevanta kopplingar till ämnesdidaktisk teori,
2. kunna samarbeta med barn och vuxna för att främja jämställdhet och jämlikhet i enlighet med förskolans värdegrund samt kritiskt värdera erfarenheterna med relevanta kopplingar till vetenskap och beprövad erfarenhet,
3. kunna kritiskt värdera den egna professionsutvecklingen utifrån barns villkor och förutsättningar i dagens samhälle med relevanta kopplingar till vetenskap och beprövad erfarenhet.
Arbetsformer
Kursen består av verksamhetsförlagd utbildning (vfu) på partnerförskola under handledning av förskollärare. Vfu genomförs på heltid. Närvaro på förskolan är obligatorisk.
Arbetsformerna utvecklas med utgångspunkt från kursens syfte och mål i samverkan mellan student och lärarutbildare på partnerförskola och universitet. Studenten tar aktiv del i förskolans löpnade arbete med den pedagogiska verksamheten. Arbetet innefattar bland annat planering, undervisning, utvecklingssamtal, utvärderings- och utvecklingsarbete, systematiskt kvalitetsarbete, arbetslagsträffar, arbetsplatsträffar, fortbildningsdagar samt samverkan med vårdnadshavare och andra aktörer inom förskolans verksamhet. Studenten ska ta del av förskolans digitala verktyg. Studenten dokumenterar kontinuerligt erfarenheter och reflektioner under kursens gång exempelvis i form av loggbok.
Kursen inleds med en obligatorisk kursintroduktion där kursens lärandemål, upplägg, examination och betygskriterier presenteras och förklaras. I mötet diskuterar studenten sina strategier för att stärka sin kompetens att uppnå lärandemålen.
Studenten ska kontakta sin handledare inför kursen för att planera utifrån förskolans verksamhet och kursens lärandemål.
I kursen ingår att studenten genomför undervisning som universitetsläraren observerar. I det åtföljande trepartssamtalet reflekterar studenten över den genomförda undervisningen tillsammans med handledaren och universitetsläraren. En avstämning görs av studentens möjligheter att nå kursens lärandemål.
Studenten ska ges möjlighet att kontinuerligt reflektera över sin praktik och professionsutveckling både självständigt och tillsammans med handledare. Trepartssamtalet ska föregås och efterföljas av en reflektion tillsammans med handledare.
Förskolan ska erbjuda tid och plats för planering, handledning och individuell reflektion. Studenten ska ges möjlighet att förbereda kursens bedömningsformer.
Bedömningsformer
Examinatorn (universitetsläraren) gör en samlad bedömning baserad på genomförd verksamhetsförlagd utbildning, handledarens vfu-rapport samt kursens bedömningsformer.
Examinationen består av:
• Studentens inlämnade planering och genomförda undervisning följd av ett trepartssamtal
• Seminarium baserat på en skriftlig presentation av ett dilemma hämtat från verksamheten i relation till förskolans värdegrund
• Individuell skriftlig text där lärandemål om förskolans uppdrag relateras till den egna professionsutvecklingen och förskolläraruppdraget
Studentens genomförda undervisning observeras av universitetsläraren och följs av ett trepartssamtal där studenten, handledaren och universitetsläraren deltar. Riktmärket för samtalet är en timme. Universitetsläraren ansvarar för att samtalet dokumenteras.
Betygskriterier redovisas i kursguiden och delges studenterna under kursintroduktionen.
Om studenten inte slutför påbörjad kurs erhåller studenten betyget Underkänd.
Studenten äger endast rätt till ett omtentamenstillfälle.
Kurslitteratur
Litteratur som studenten väljer i samråd med vfu-lärare och handledare kan tillkomma.
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Övrigt
Studenten ska vara beredd att uppvisa ett aktuellt registerutdrag från polisens belastningsregister för rektor.
Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students verksamhetsförlagda utbildning, om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att barns/elevers säkerhet och integritet eller förtroendet för verksamheten riskeras. När verksamhetsförlagd utbildning avbryts på detta sätt innebär det att studenten erhåller betyget underkänd på aktuell kurs. Studenten ska ges personlig vägledning i form av ett dokumenterat samtal om sin studiesituation.
Student som påbörjat men avbryter eller inte fullföljer vfu-kurs erhåller betyget underkänd. Student som varit frånvarande på grund av sjukdom eller för vård av sjukt barn upp till 25% av kurstiden kan under vissa förutsättningar erbjudas att komplettera frånvaro. Vid längre frånvaro sätts betyget underkänd.
För vikariat krävs ett anställningsförfarande. Vikariat betraktas inte som studietid.