Kursplan hösten 2022
Kursplan hösten 2022
Benämning
Undervisningens organisation och praktik, pedagogik och didaktik
Engelsk benämning
Teaching and Learning - its Organization, Practice, Pedagogy and Didactics
Kurskod
UV253B
Omfattning
7.5 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle, Kursplannämnden
Fastställandedatum
2021-12-22
Gäller från
2022-01-17
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: UV252B Skolväsendets styrdokument och grundläggande didaktik (genomgången)
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G1F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i grundlärarexamen med inriktning mot arbete i förskoleklass och grundskolans årskurs 1-3 samt grundskolans årskurs 4-6.
I kursen ingår 7,5 högskolepoäng studier inom utbildningsvetenskaplig kärna.
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska fördjupa sina kunskaper om pedagogik och didaktik. Vidare ska studenten utveckla kunskap om språk, genus och etnicitet i undervisning och lärande.
Innehåll
I kursen bearbetas och fördjupas erfarenheter från verksamhetsförlagd utbildning. Dessa erfarenheter bearbetas och reflekteras i erfarenhetsseminarier. Vidare behandlas begrepp centrala inom pedagogik och didaktik samt teorier relaterade till språk, genus och etnicitet.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
Kunskap och förståelse
1. redogöra för pedagogiska och didaktiska begrepp
Färdighet och förmåga
2. teoretiskt förankra och utvärdera pedagogiska och didaktiska val och verktyg i undervisningssammanhang
3. utforma och diskutera undervisning och undervisningssekvenser utifrån erfarenhet, relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter
Värderingsförmåga och förhållningssätt
4. värdera och kritiskt granska olika former av pedagogiska och didaktiska val och verktyg utifrån relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter
5. reflektera över och kritiskt värdera vad språk, genus och etnicitet betyda för olika former av pedagogiska och didaktiska val och verktyg.
Arbetsformer
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av grupparbeten, gruppdiskussioner, responsarbete, seminarier samt föreläsningar (varav en del kan vara digitala). Kursens genomförande bygger på att studenterna deltar i ett enskilt och ett gemensamt kunskapsbyggande med kurskamrater och lärare baserat på att aktivt bidra med erfarenheter, reflektioner och perspektiv. Detta inkluderar att delta i nätbaserade relationer och utnyttja digitala medier för samarbete och lärande. Studenterna förutsätts ta egna initiativ till responsarbete och arbetsmöten av olika slag.
Bedömningsformer
Examinationen består av en begreppstentamen (mål 1 och 2), författandet av en essä (mål 3, 4, 5) som tillsammans ger underlag för en produktion av en undervisningssekvens.
I kursen ingår obligatoriska moment. Kursledaren anger vilka moment som är obligatoriska vid kursstart
God språkbehandling, disposition och presentationsförmåga krävs vid muntliga presentationer. Skriftliga texter kräver god språkbehandling, tydlig disposition och konsekvent referenshantering.
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
För betyg VG på hel kurs krävs VG på båda examinationerna
Kurslitteratur
Barnkonventionen (2019). (tillgänglig via internet)
Boo, Sofia, Forslund Frykedal, Karin & Thorsten, Anja (2017). Att anpassa undervisning: till individ och grupp i klassrummet. (Första utgåvan). Stockholm: Natur & Kultur. (Valda delar i samråd med kurslärare ca 70 s)
Carlgren, Ingrid (2015). Kunskapskulturer och undervisningspraktiker. Göteborg: Daidalos (Valda delar i samråd med kurslärare ca 200 s)
Forssell, Anna. (red.). (2018). Boken om pedagogerna. Stockholm: Liber. (Valda delar i samråd med kurslärare ca 200 s)
Hajer, Maaike & Meestringa, Theun (2014). Språkinriktad undervisning: en handbok. 2. uppl. Stockholm: Hallgren & Fallgren. (Valda delar i samråd med kurslärare ca 100 s)
Hansén, Sven-Erik & Forsman, Liselott (Red.) (2017). Allmändidaktik: Vetenskap för lärare. Studentlitteratur. (Valda delar i samråd med kurslärare ca 200 s)
Insulander, Eva & Selander, Staffan. (red.) (2018). Att bli lärare. (Första upplagan). Stockholm: Liber. (Valda delar i samråd med kurslärare ca 60 s)
Lundgren, Ulf. P., Säljö, Roger, & Liberg, Caroline (2017). Lärande, skola, bildning. Grundbok för lärare. (Fjärde utgåvan). Stockholm: Natur och kultur. (Valda delar i samråd med kurslärare ca 140 s)
Schött, Kristina. (red.) (2015). Studentens skrivhandbok (3 uppl.). Stockholm: Liber. (185 s.)
Skollag (2010:800). Stockholm: Regeringskansliet.
Skolverket (2011). Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011. (tillgänglig via internet)
Tyson, Ruhi (2019). Bildning och praktisk klokhet: i skola och undervisning. Första utgåvan Stockholm: Natur & Kultur (Valda delar i samråd med kurslärare ca 200 s)
Vetenskapliga artiklar och annan litteratur tillkommer.
Kursvärdering
Studenter som deltar i eller har avslutat en kurs ska ges möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av universitetet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Övrigt
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov
baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.